پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۸۷۹۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۵
در روز‌هایی که اختلال در سامانه معاملات بورس و فشار عرضه در نماد‌های کوچک بسیاری از سهامداران را نگران کرده است، سازمان بورس برای حل مشکل اختلال به ابتکارات عجیبی دست می‌زند.

شعار سال: در روزهای اخیر، اختلال در سامانه معاملاتی بورس از یکسو و منفی بودن اکثر نمادهای بازار بر خلاف مثبت بودن شاخص کل بورس از سوی دیگر موجب شده که بسیاری از معامله‌گران نسبت به عملکرد و تصمیمات مدیریت فناوری سازمان بورس معترض باشند. تصمیماتی نظیر عرضه‌اولیه‌های کوچک هفتگی که موجب اختلال در معاملات بازار در روزهای عرضه اولیه می‌شود و منتقل کردن زمان انجام معاملات برخی از نمادهای به خارج از ساعت عادی بورس که موجب افزایش فشار عرضه در زمان عادی معاملات می‌شود.

در جریان معاملات امروز بورس شاهد تقسیم سهام به سه قسمت بودیم. قسمت اول سهام بزرگ دولتی و شاخص‌ساز نظیر فملی، فولاد، فارس و … که با صف خرید همراه بوده و شاخص بر پایه آنها رشدی ۱۴ هزار واحدی را به ثبت رسانده است. البته در کنار این نمادها گروه پتروشیمی و بانکی و خودرویی نیز وجود دارند که در آنها نیز معاملات در محدوده مثبت انجام می‌شود.

 

 

دسته دوم نمادهای گروه‌های دیگر بازار هستند. نمادهایی کوچک‌تر که همگی در بازه منفی یا در صف فروش معامله می‌شوند. نمادهایی که بیش از ۵۰ درصد نمادهای فعال بازار را تشکیل می‌دهند و موجب منفی شدن شاخص کل هم‌وزن شده‌اند.

 

 

دسته سوم اما نمادهایی هستند که یا به دلایل مختلف نظیر نوسان قیمت ۲۰ یا ۵۰ درصدی، برگزاری مجمع و … متوقف هستند که در بازار امروز تعداد نمادهای متوقف ۱۲۰ سهم بود. نکته جالب در مورد این دسته، اضافه شدن دلیل جدیدی برای متوقف شدن نمادها در ساعت عادی معاملات بورس از سوی مدیریت سازمان بورس است: « افزایش تقاضا!»

 

 

در روزهای اخیر سازمان بورس به منظور کاهش فشار بر سامانه معاملاتی تصمیم گرفته تا معاملات برخی نمادهای پرتقاضا را در خارج از ساعت عادی بورس موکول کند. اقدامی عجیب و بحث‌برانگیز که از نگاه خیلی از کارشناسان، به طور مشهودی با عادلانه بودن معاملات بورس منافات دارد. چرا که با توجه به روند صعودی نمادهای دولتی، سهامداران در جریان بازار اقدام به فروش نمادهای کوچک‌تر خود کرده تا نقدینگی لازم را برای ثبت سفارش و قرارگرفتن در صف خرید این نمادهای بزرگ فراهم کنند.

موضوعی که در روزهای اخیر نگرانی سهامداران را نیز بسیار بیشتر از گذشته کرده این است که با وجود این که بیش از نیمی بازار در روزهای اخیر قرمز است اما شاخص کل هر روز روندی صعودی دارد و خبری از اصلاح بازار نیست. با این حال مشخص نیست این وضعیت نابسامان و پر از اختلال تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند و اینکه چرا مدیریت فناوری بورس به جای این تدابیر عجیب، اقدامی را برای تقویت سامانه معاملاتی بورس انجام نمی‌دهد؟

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تجارت نیوز، تاریخ انتشار: 24 تیر 1399، کد خبر: 4956563،  www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین