پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۰۰
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰
سال های متمادی بود که مردم استان های مازندران ، گیلان ، گلستان ، قزوین ، خراسان رضوی ، خراسان شمالی و ایلام در گیر یک ماجرای ناخواسته که از زمان پهلوی اول دامنگیر منطقه شده بود رنج می بردند.

شعار سال: پهلوی اول بهترین زمین های مناطق استان های یاد شده را با زور و سندسازی به نام خود ثبت کرد. وی از این طریق می خواست مالکیت ارباب رعیتی حذف !! و قدرت بلامنازع ارباب ها را محدود کند. این اقدام هرچند به ظاهر خوشایند بود اما مردمی که در زمین آبا و اجدادی خود مشغول کار و زندگی بودند را دچار مشکل دیگری نمود.

پس از خلع پهلوی اول و به قدرت رسیدن پهلوی دوم ، ساماندهی املاک و سند زدن به نام محمد رضا شاه در دستور کار قرار گرفت . در محدویت اطلاع رسانی ، رانت خواری و فقدان آگاهی مردم اطلاعیه ای محدود در نشریات معدود آن زمان چاپ و از مردم خواسته شد تا املاک خود را با پرداخت بهای ناچیز از " بنیاد پهلوی " تحویل گرفته و به نام خود کنند. عده ای سودجو و رانت خوار از فرصت سو استفاده کرده برخی از مرغوبترین زمین ها را با زد و بند به نام خود کردند و بقیه ی املاک موجود به نام پهلوی دوم مستند گردید.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ، املاک بنیاد پهلوی به بنیاد مستضعفان واگذار گردید. بنیاد مستضعفان نیز با دریافت قیمت منطقه ای در تبدیل اسناد مردم منطقه اقدام نمود و مردم مجبور به پرداخت بهای مناسب تعیین شده بودند. چند سال پس از پیروزی انقلاب ، با تشکیل بنیاد علوی ، ملکیت زمین های بنیاد پهلوی به بنیاد علوی واگذار شد.

بنیاد علوی اما در یک اقدام عجیب در سال 1386 به جای اخذ " قیمت منطقه ای " ، قیمت " ارزش کارشناسی روز " زمین را ملاک ارزش گذاری ثمن ملک نمود و فشار مضاعفی را به مردم تحمیل نمود. مردم مجبور بودند زمین های که ارثیه ی آبا اجدایشان بود ؛ برای دریافت سند معادل قیمت کارشناسی روز از بنیاد علوی خریداری کنند !!! یعنی باید زمین خود را با پرداخت قیمت روز ، از بنیاد علوی خرید نمایند.

اعتراضات گسترده ، نوشتن نامه به دوایر دولتی ، نامه های متعدد به مراجع تقلید کشور و علیرغم تاکید همه ی مراجع بر محق بودن مردم ، باب گشایشی باز نشد.

نامه نگاری به دفتر مقام معظم رهبری و ارسال توماری با هزاران امضا ، آخرین راه حل مد نظر پی گیران این مشکل بزرگ بود. پس از ارسال و پیگیری های لازم با دستور موکد مقام معظم رهبری برای اعاده ی حقوق مردم ، جلسات متعددی برگزار و سرانجام نتیجه ی حاصل ، استناد به دستور مساعدت مقام معظم رهبری بود .

جلسات متعددی که با حضور سید جلیل مرتضوی امام جمعه ی شهرستان رامسر ، آهنی مدیرکل بنیاد علوی استان ، عبدی رئیس بنیاد علوی شهرستان رامسر و تنکابن ، رستم زرودی فرماندار سابق شهرستان رامسر و حسین شعبان سروری فرماندار شهرستان رامسر نتیجه داد و آئین نامه ی جدیدی در تاریخ 28/9/1391 از طرف بنیاد علوی صادر شد که بارقه ی امید را در دل ها زنده کرد. حضور شمس الله شریعت نژاد در چند جلسه ی مذکور و پیش از این جلسات ، پیگری های مکرر و خستگی ناپذیر قاسم قلی پور شهروند رامسری و عضو اسبق شورای شهر رامسر ، قابل تقدیر است.

علیرغم تصویب این طرح در زمان فروزنده ، رئیس پیشین بنیاد ، متاسفانه اقدام مناسبی در آن مقطع انجام نگرفت. با انتصاب سعیدی کیا به ریاست بنیاد ، روند ابلاغ و تصویب آئین نامه ، رشد فزاینده ای گرفت . مردم از اعتماد و سرعت عمل جناب سعیدی کیا صمیمانه سپاسگزاری می کنند.

خوشبختانه بیش از یک سال است که این آئین نامه اجرا و به صورت کاملن رایگان چندین تن از شهروندان رامسری عضو بهزیستی و کمیته ی امداد امام خمینی رحمت الله علیه ، اسناد املاک خود را از دست سید جلیل مرتضوی امام جمعه ی شهرستان رامسر در مصلی حضرت جواد الائمه علیه السلام دریافت نموده اند.

آئین نامه ی اصلاحی ماده ی 46 در مصوبه ی شماره ی یک جلسه ی شماره ی 434 تاریخ 28/9/1391 هیات امنای بنیاد برای استان مازندران ، به شرح ذیل به تصویب رسید.

بند الف : شامل متصرفینی که تصرفات ایشان به قبل از 5/4/1358 نمی رسد بدون سقف مساحت ، به تشخیص کمسیون معاملات املاک حداکثر 25 درصد پائین تر از قیمت کارشناسی روز محاسبه و اخذ می گردد.

بند ب : در خصوص متصرفینی که تصرفات متقاضی مربوط به قبل از تاریخ 5/4/1358 باشد ، حداکثر تا 50 درصد پائین تر از قیمت کارشناسی روز محاسبه می شود . این تخفیف ها برای املاک تجاری تا 25 متر مربع و برای املاک مسکونی تا 250 متر مربع قابل اعمال است.

بند ج : مخصوص افراد بی بضاعت و کم بضاعت می باشد.

منظور از افراد کم بضاعت و بی بضاعت افرادی می باشند که تحت پوشش یکی از نهادها یا سازمان های حمایتی از جمله سازمان بهزیستی یا کمیته ی امداد حضرت امام خمینی رحمت الله علیه قرار دارندیا به دلیل کهولت سن یا بیماری های خاص خود یا افراد تحت تکفل ، توان کسب در آمد نداشته یا درآمد آن ها حداکثر تا سقف حداقل دستمزد ماهیانه مصوب مراجع ذیصلاح بوده و یا درآمد آن ها کفاف اداره امور معیشتی را ایشان نداشته باشد ، به شرح جدول ذیل :

- مسکونی روستائی

تا سقف 400 مترمربع به صورت رایگان و مازاد مساحت قابل واگذاری نسبت به مساحت رایگان از 400 تا 700 مترمربع با اخذ 10 درصد قیمت کارشناسی روز

- مسکونی شهری

تا سقف 250 مترمربع به صورت رایگان و مازاد مساحت قابل واگذاری نسبت به مساحت رایگان از 250 تا 500 مترمربع با اخذ 10 درصد قیمت کارشناسی روز

- تجاری روستائی ، شهری

تا سقف 25 مترمربع به صورت رایگان و بیش از 25 مترمربع با اخذ 25 درصد قیمت کارشناسی روز

- زراعی باغی روستائی

تا سقف 2500 مترمربع به صورت رایگان و بیش از 2500 مترمربع با اخذ 25 درصد قیمت کارشناسی روز

- زراعی باغی شهری

تا سقف 1500 مترمربع به صورت رایگان و بیش از 1500 مترمربع با اخذ 25 درصد قیمت کارشناسی روز

- سایر کاربری ها

تا سقف 100 مترمربع به صورت رایگان و بیش از 100 مترمربع با اخذ 25 درصد قیمت کارشناسی روز

مردم شهرستان رامسر از دستور مساعدت مقام معظم رهبری و برداشتن بار بزرگ مالی از دوش شهروندان را یک اقدام ارزشمند و ماندگار می دانند. ثمره ی فداکاری و ایثار مردم منطقه برای انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و میهن اسلامی ، با اشاره ی مقام عظمای ولایت حلاوت تازه ای یافت و در مختصری که " قل و ما دل " باشد صمیمانه به پیشوای خود می گویند : رهبر عزیز متشکریم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ ساحل دریا، تاریخ انتشار 30 بهمن 93 ، کد مطلب:: www.mehal51.blogsky.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین