پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۸۲۷۴
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
علت پیچیده خواندن حملات آن است که هیچ طرفی و بویژه ایالات متحده و اسرائیل ، مسئولیت این انفجار‌ها را بر عهده نگرفته اند و ایران هم نسبت به متهم کردن هیچ یک از آن‌ها اقدام نکرده است. این ابهامات، فرصت طرح حدس و گمان‌ها و احتمالات واکنش ایران را بیشتر می‌کند.
شعار سال: مالک ونوس در روزنامه قطری العربی الجدید، چاپ لندن نوشت: در صورتی که آمریکا و اسرائیل پشت حملات پیچیده علیه پایگاه‌های حساس ایرانی باشند، این اقدام شان شان در راستای حملات سایبری پیشین است. علت پیچیده خواندن این حملات آن است که هیچ طرفی و بویژه ایالات متحده و رژیم صهیونیستی، مسئولیت این انفجار‌ها را بر عهده نگرفته اند و ایران هم نسبت به متهم کردن هیچ یک از آن‌ها اقدام نکرده است. این ابهامات، فرصت طرح حدس و گمان‌ها و احتمالات واکنش ایران را بیشتر می‌کند. با توجه به اینکه آمریکا و اسرائیل همواره تهدید به هدف گرفتن تاسیسات هسته‌ای نطنز می‌نمودند، احتمال انجام این انفجار‌ها توسط آنها، مطرح می‌شود.

در ادامه این مطلب آمده است: اکنون، با نزدیکی پایان دوره ریاست جمهوری ترامپ و احتمال شکست او در برابر جو بایدن دموکرات، که بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران را تایید می‌کند و ان را عاملی برای کاهش تنش‌ها در منطقه و مانعی در برابر مقابله وقوع مقابله نظامی با ایران می‌داند، چه بسا اسرائیلی‌ها قصد داشتند پیش از خروج ترامپ از کاخ سفید، فرصت را غنیمت شمرده و ضربه محکمی به ایران وارد کنند. ایشان این مهم را در نظر داشتند که عملیات نظامی مستقیم علیه ایران، با استفاده از پایگاه‌های امریکایی در عراق، می‌تواند تمام منطقه را وارد جنگ کند، از این رو، این احتمال وجود دارد که با استفاده از ایادی خود در داخل ایران، نسبت به بمب گذاری در تاسیسات نطنز اقدام کرده باشند. آنچه این احتمال را تقویت می‌کند، اعلام نتانیاهو در مورد دست یافتن به اطلاعاتی است که نشان می‌دهد ایران برنامه‌هایی برای ساخت سلاح اتمی دارد. ضمن اینکه نخست وزیر اسرائیل اشاره تلویحی داشت به اینکه قصد دارد از این اسناد بعنوان توجیهی برای ضربه زدن به تاسیسات هسته‌ای ایران استفاده کند.


بنابراین، می‌توان این انفجار‌ها را در چارچوب تهدیدات اسرائیل و آمریکا در مورد وارد اوردن ضربه به ایران جای داد، با اینکه هیچ یک از این دو، مسئولیت حملات را مستقیما نپذیرفته اند.

حال سوال مهم آن است که آیا این انفجار‌ها از حیث قدرت، در حدی بود که بتواند مانعی برای ادامه برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران شود؟ یا اینکه انفجار‌ها تکمیل می‌شود، تا اهدافی در داخل شهر‌های ایران را هدف گرفته و فاجعه‌هایی را بوجود آورد؟

خسارت‌هایی که در نتیجه این انفجار‌ها ایجاد شد، به حدی بود که آژانس انرژی اتمی در ایران را بر آن داشت تا تاکید کند آسیبی که به نیروگاه نطنز وارد شده، شدید بوده است. همچنانکه روزنامه نیویورک تایمز تاکید کرد که این نیروگاه به دو سال زمان برای بازسازی و از سرگیری فعالیتش نیاز دارد.

پی در پی بودن حملات و تنوع آنها، حاکی از آن است که انجام دهنده آن، نقشه‌هایی دارد و هدفش، ایجاد هرج و مرج در ایران و سر در گمی در بین مسئولان و سیاستگذاران ایرانی است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، تاریخ انتشار: 26 تیر 1399 ، کدخبر:  ۵۶۱۸۴۲ ، www.entekhab.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین