پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۲۶
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
تابستان نفس های آخرش را با تشنگی می زند و شاید او هم منتظر آب است آ و ب همان حروفی که در اوایل نوشتنمان یادمان دادند برای آن که یادمان دهند آب سالم و گوارا چگونه است لیوانی از آب پر شده به ما نشان می دادند. لیوانی که نیمه خالی آن را می شد دید. زلال صاف و بی بو و در طرفی دیگر لیوان با آب کدر و تیره که می گفتند نا سالم و غیر قابل استفاده است.
شعارسال: آب اولین و حیاتی‌ترین ماده مورد نیاز موجودات روی زمین است که نقشی اساسی در زندگی آنان ایفا می‌کند و دانشمندان نیز برای کشف حیات در دیگر کُره‌ها، پیش از هر چیز به جست و جوی آب می‌پردازند و بر این عقیده‌اند که هرجا آب باشد، احتمال حیات نیز ممکن خواهد بود.

دیدیم با آن که بیش از ۷۱ درصد از سطح کره‌زمین را آب پوشانده است، تنها ۲٫۵ درصد از کل آب‌های موجود دنیا را آب شیرین تشکیل می‌دهد و از این میزان، سهم کشور ما از آب شیرین و قابل دسترس بسیار ناچیز است.

آری سال ها گذشت و با نزدیکی به ماه مهر به یاد همان لیوان آب افتادیم لیوانی که دیگر نیمه خالی آن را نمی توان دید و این روز ها آب شرب شهرمان صومعه سرا مثالی برای کودکان نسل سوم انقلاب شده است بطوری که هر کودک صومعه سرا دیگر وقتی به بگویند آب شرب آب معدنی را به زبان خود می آورد و از آب شرب شهر صومعه سرا که رنگ کدر وتیره آن را از منگنز موجود در آن را ناسالم می دانند.

به هر حال این آب سالم باشد یا ناسالم از عهده کار ما خارج است و امروزه در شهر صومعه سرا شهروندان را مشاهده می کنیم که برای تامین آب به روستا های چون فشخام ، دهنده ، چنه سر رفته و روزانه ظرف های پر آب را به منزل می برند. صحنه ای که شاید هر بیننده ای را به یاد سال های دور می آورد که مردم به ناچار با کوزه بر سرچشمه ها می رفتند و آب می نوشیدند و این قصه بازگشت شهروندان صومعه سرا بر سر چشمه هاست.

از این گذشته حرف و حدیث امروز جلسات در شهرمان صومعه سرا نیز بر سر همین آب است که باید فکر به حال آب شهر شود. شاید این جمله برای شهروندان صومعه سرایی مضحک و خنده آور باشد زیرا این لیوان آب نقل شب های انتخابات در صومعه سرا بود و هر کاندیدای همچون معلم کلاس اول لیوانی آب به مردم نشان می داد که این آب ناسالم رانخورید و اما حال اگر بخواهیم از این تراژدی آب که قصه ناتمامی است که نیازمند عمر نوح و صبر ایوب است، بگذریم اگر به یازده رودخانه ای که از شهرستان صومعه سرا می گذرد نگاهی داشته باشیم متوجه می شویم که این رودخانه ها هم حال خوشی ندارند و شاید باید به حال آن ها هم گریست.

رودخانه های که امروز بوی فاضلاب ها در آن مامنی برای حشرات و انواع میکروب ها و بیماری شده اند. خوب که بنگری خروجی ها فاضلاب های شهری متصل به رودخانه رامی بینی! منظره ای که نشان از سهل انگاری و بی توجه ای به محیط زیست دارد. گویی کسی که متولی امر باشد پیدانیست و شاید دیده و به روی خود نمی آورند.

در جایی خواندم که یک لیتر فاضلاب چهل لیتر آب سالم را آلوده می کند و این یعنی مرگ خاموش و موجود زنده ای در رودخانه یافت نخواهد شد.

براستی نقش متولیان مربوط به آب و فاضلاب در صومعه سرا چیست؟ اگر بخواهیم آب شرب صومعه سرا را ببینیم که به همه وعده وقت گل نی رامی دهند و اگر فاضلاب شهری اهمیت دارد، پس چرا متصل به رودخانه است؟

اگر اداره مربوطه نتوانسته رضایت مردم را در تامین آب و نه دفع فاضلاب به خوبی ایفا کند پس نقش آن چیزی بجز صدور و دریافت قبض آب و تعویض کنتور خواهد بود؟ آیا بهتر نیست اداره آب و قاضلاب شهری صومعه سرا نام خود را به اداره قبض آب صومعه سرا تغییر دهد؟ چرا که تنها توانسته در دریافت و وصول بهتر حرف اول را بزند و به نام اداره قبض آب مشهور شود.

امید است تلاش مضاعفی برای رضایت شهروندان در جهت استفاده از آب آشامیدنی صورت گیرد و باید مواظب بود که آب را بیشتر از این گل نکنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری واران نیوز، تاریخ انتشار: یکشنبه 23 شهریور 1394، کد خبر: 24682، www.varannews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین