پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۹۴۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹
راه‌اندازی پایانه صادراتی کشور برای محصولات مختلف انگور در آذربایجان غربی یک ضرورت است و این استان این ظرفیت و توانمندی را دارد که با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی گامی مهم در این راستا برای ایجاد ارزش افزوده و همچنین ارزآوری و نیز کمک به اقتصاد داخلی بردارد.
شعارسال: این مطلب در جریان برگزاری چهارمین جشنواره انگور که از 23 تا 30 شهریور ماه به‌مدت 8 روز در دهکده ساحلی «چی‌چست» ارومیه برگزار می‌شود، عنوان شد. این جشنواره که همزمان با برداشت این محصول برپاست، می‌تواند زمینه ساز مناسبی در جذب سرمایه‌گذاری و افزایش صادرات و درآمد افرادی باشد که زندگی آنان از راه باغداری انگور می‌گذرد. در کل این جشنواره یک هدف عمده را دنبال می‌کند و آن هم شناساندن ارومیه به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید انگور کشور و شناساندن آن در سطح ملی و بین‌المللی است. از طرفی، جشنواره انگور ارومیه که به نوعی تلاش در جهت تقویت توان کشاورزی منطقه با بازاریابی است، می‌تواند پاسخی به مطالبات مردم فرهنگ دوست این خطه از کشور در راستای حفظ آداب و سنن قدیمی و محلی و بهترین فرصت برای آشنایی نسل جوان با تولیدات کشاورزی این منطقه باشد. همچنین درحالی که کشاورزان آذربایجان غربی از خام‌فروشی محصولات کشاورزی بخصوص انگور رنج می‌برند، برگزاری این جشنواره می‌تواند راه‌ حلی در جهت حل مشکلات کشاورزان زحمتکش و تولید‌کنندگان این محصول باشد.

* جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی

«محمد حضرت پور»، شهردار ارومیه در این باره در گفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه معرفی توانمندی‌های کشاورزی ارومیه در راستای تولید انگور باعث جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی می‌شود، تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذار برای ایجاد صنایع تبدیلی و همچنین بسته‌بندی نیز از مهم‌ترین اهداف اقتصادی این جشنواره است، به نحوی که سال گذشته شاهد حضور افرادی از روسیه و عراق در جشنواره بودیم که امسال سعی کردیم، بازار هدف محصولات انگور ارومیه را مشخص و برنامه‌ریزی کنیم.

وی از مهم‌ترین ارکان «اقتصاد مقاومتی» را ایجاد صنایع تبدیلی و بسته‌بندی و ایجاد پایگاهی برای صادرات محصولات تولیدی کشاورزان و روستاییان به سایر استان‌ها و حتی دیگر کشورها دانست و افزود: در سالی که قرار داریم از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان سال «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری شده و از این‌رو ملزم به حرکت در راستای سیاست‌ها و اهداف اقتصاد مقاومتی هستیم و نمود آن را در این جشنواره می‌توان دید.

شهردار ارومیه تأکید کرد: جذب گردشگران داخلی در طی برگزاری این جشنواره در دوره‌های قبلی هرساله با افزایش قابل ملاحظه‌ای روبه‌رو بوده و امیدواریم این جشنواره فرصتی برای معرفی ارومیه به عنوان شهری فرهنگ دوست و گردشگرپذیر شود و در مراحل بعدی نیز فرصت جذب گردشگران خارجی هم فراهم گردد. سال گذشته شاهد آن بودیم که انبوه مسافران از استان‌های همجوار برای بازدید از جشنواره انگور ارومیه راهی این شهر شدند که جای بسی خوشحالی دارد. حضرت پوریا اشاره به اینکه این جشنواره فرصتی برای بیان مشکلات باغدارانی است که سال‌ها در سایه حضور دلال‌ها نتوانسته‌اند به بیان دردهای خود بپردازند و چه بسیار افرادی که در غفلت مسئولان باغ‌های خود را فروخته و به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند، افزود: توسعه کشاورزی و ایجاد فرصتی برای معرفی تولیدات و همچنین صادرات آن از اساسی‌ترین راهکارها برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و خواهیم کوشید که با معرفی انگور این محصول پربرکت به تاجران و سرمایه‌گذاران زمینه صادرات هرچه بیشتر و همچنین سرمایه‌گذاری در راستای صنایع تبدیلی را فراهم سازیم. قطعاً حضور سرمایه‌گذاران در این جشنواره کمکی برای بهبود معیشت جوانان است و می‌تواند در توسعه این بخش تأثیر‌گذار باشد.

وی با یادآوری این نکته که ارومیه و آذربایجان غربی از قطب‌های مهم محصول انگور است و از این‌رو می‌طلبد که توجه بیشتری به این منطقه و محصولات تولیدی آن شود، گفت: این جشنواره گرچه در ارومیه برگزار می‌شود، اما فرصتی برای معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های تولیدات کشورمان درباره این محصول در کشورهای منطقه می‌تواند باشد بویژه اینکه این استان در همسایگی 3 کشور و مجاورت 5 کشور قرار دارد و توانایی تبدیل شدن به پایانه صادراتی انگور کشور را داراست.

* معرفی جاذبه‌های طبیعی منطقه

«دوشاب‌پزان» به‌عنوان یکی از مراسم رایج در آذربایجان‌غربی به هنگام برداشت محصول انگور است که برگزاری جشنواره انگور در شهریور ماه که اوج سفرهای تابستانی به این استان است، فرصت مناسبی برای شناساندن و معرفی جاذبه‌های طبیعی این منطقه بوده است. گفتنی است، شهرداری ارومیه همه ساله با برگزاری جشنواره انگور علاوه بر اینکه موجب انتقال آداب و رسوم جامعه به نسل‌های بعدی شده در افزایش جذب گردشگر در آذربایجان غربی گام برداشته و با برگزاری جشنواره انگور طی 3 سال گذشته جاذبه‌های گردشگری این استان را برای گردشگران و سرمایه‌گذاران نمایان کرده است. اکنون بیش از ۵۰ رقم انگور در این استان کشت و برداشت می‌شود و همه ساله بیش از ۲۰۰ هزار تن انگور از باغ‌ها برداشت می‌شود و این میزان برداشت انگور موجب قرار گرفتن آذربایجان غربی در مقام پنجم کشوری شده است.

* برنامه‌های جشنواره

«ناصر رکاب»، مدیر اجرایی چهارمین جشنواره انگور نیز برگزاری بازی‌های بومی محلی، مسابقات فرهنگی، ورزشی، جشنواره عکس انگور، جشن بادباک‌ها و برپایی مراسم دوشاب‌پزان را از مهم‌ترین عناوین برنامه‌های این جشنواره عنوان کرد و گفت: در این جشنواره ۳۰۰ غرفه برپا شده که از این تعداد ۸۰ غرفه مربوط به صنایع دستی است. تورهای ارومیه‌گردی و استان‌گردی به صورت ۱۰۰ درصد رایگان و بویژه تورهای بازدید از باغ‌های نمونه شهر ارومیه و همچنین نحوه باغداری و آشنایی با درخت انگور از دیگر برنامه‌های جانبی این جشنواره است.

* استقبال مناسب

«علی اصغراحمدزاده»، مسئول اطلاع‌رسانی این جشنواره هم از حضور سردبیران و خبرنگاران کشوری و استانی برای پوشش خبری این جشنواره خبر داد و افزود: جمعی از بازرگانان و سفرای کشورهای ترکیه، عراق، ایتالیا، اسپانیا و اتریش نیز در مراسم افتتاح این جشنواره که برخی از مسئولان استانی و کشوری سخنرانی کردند، حضور داشتند. همچنین ده‌ها تور گردشگری برای بازدید از این جشنواره از نقاط مختلف کشور وارد شهر ارومیه شده‌اند. از طرفی، برای نخستین بار ظرفیت همه هتل‌ها و اماکن اقامتی این شهر با برگزاری این جشنواره تکمیل شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگفته از روزنامه ایران صفحه 19، تاریخ انتشار: سه شنبه 23 شهریور 1395، شماره: 6310.

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۴
0
0
واقعا اگر آذربایجان غربی را قطب انگور کشور اعلام کنند، کار بزرگی کرده اند. محصولی که صدها کاربرد دارد. محصولی است که اشکال مختلف استفاده از آن را می توان دنباله گیری نمود. محصولی که ارقام گوناگون ان، خود بستر را برای تنوع فعالیت مهیا می کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین