پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۹۰۰۷
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷
حرف دانشجویان روزانه و شبانه دانشگاه این است که چرا باید بابت دروس حذفی و مردودی پول بپردازند؟ این دانشجویان همچنین مدعی هستند شهریه متغیر امسال دانشگاه در مقایسه با سال گذشته تقریباً 2 برابر شده است.

شعارسال: در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید، برخی مشکلات صنفی و دانشجویی در دانشگاه‌ها سرباز می‌کند؛ از وعده‌های صنفی بر زمین مانده که به سال تحصیلی جدید منتهی شده؛ گرفته تا افزایش شهریه و هزینه خوابگاه در بعضی دانشگاه‌ها. اخیراً گزارشی با عنوان "تحصن سه روزه دانشجویان "تربیت مدرس"/ چرا بابت تحصیل رایگان از دانشجو هزینه می‌گیرند؟" در ایلنا منتشر شد که براساس آن دانشجویان این دانشگاه نسبت به حذف یا لغو قانون سنوات تحصیلی اعتراض داشتند.

*افزایش شهریه متغیر دانشجویان علامه

اکنون در دانشگاه علامه طباطبایی اعتراض دانشجویان شکل دیگری دارد؛ حرف دانشجویان روزانه و شبانه دانشگاه این است که چرا باید بابت دروس حذفی و مردودی پول بپردازند؛ در حالی که این کار غیرقانونی است. از طرفی این دانشجویان می‌گویند، شهریه متغیر امسال دانشگاه در مقایسه با سال گذشته نیز تقریباً ۲ برابر شده است.

حجت یکی از دانشجویان شبانه این دانشگاه به خبرنگار ایلنا، می‌گوید: ترم گذشته برای ثبت‌نام خیلی اذیت شدم؛ ۲۵۰ هزار تومان شهریه ثابت بود، واحد عملی نداشتم و واحدها فقط شامل دروس نظری و عمومی بود؛ هرچه پول می‌ریختم، سیستم قبول نمی‌کرد و امکان برداشتن واحد نبود. در نهایت حدود ۴۵۰ - ۵۰۰ هزار تومان واریز کردم تا توانستم ثبت‌نام کنم و بعداً هم متوجه شدم این اتفاق درمورد دانشجویان روزانه هم رخ داده است. در پاسخ به پیگیری ما از این موضوع مسئولین عنوان کردند که مشکل از سیستم بوده است. با این وجود اما اگر مشکل سیستم را هم در نظر بگیریم، این مشکل برطرف نشد و پولی که اضافه واریز کرده بودیم، همچنان به ما بازگردانده نشده است. از سوی دیگر سنوات تحصیلی من هنوز تمام نشده، ولی اگر واحدی را مردود شوم یا حذف کنم، باید بابت آن واحد پول بپردازم.

*پرداخت هزینه بابت درس‌های مردودی و حذفی

حمید یکی دیگر از دانشجویان روزانه دانشگاه علامه است، او می‌گوید: پرداخت هزینه بابت واحد‌های درسی تنها به دانشجوهای شبانه خلاصه نمی‌شود. دانشجویان روزانه نیز باید بابت درس‌های مردودی و همینطور حذف اضطراری دروس، مبالغی را پرداخت کنند. هزینه این واحد‌ها بنابر تعداد واحدهای عملی و نظری و همینطور نوع درس متفاوت بوده و هزینه بعضی از درس‌ها بسیار گزاف است. به عنوان مثال برای حذف اضطراری درس سه واحدی تخصصی حدود ۱۰۰ هزار تومان باید به سامانه واریز شود، در غیر این صورت سامانه برای دانشجویان بازنمی‌شود.

این دانشجو بر این نکته تاکید می‌کند که گاهی سامانه دانشگاه این مبلغ را همان روز انتخاب واحد درخواست نمی‌کند و روز دریافت کارت ورود به جلسه مشخص می‌شود که دانشجو به دانشگاه بدهی دارد. برهمین اساس تا مبلغ مورد نظر واریز نشود دانشجو عملاً اجازه حضور در امتحان پایانِ ترم را نخواهد داشت! این درصورتی است که طبق آیین‌نامه و قانون دانشجویان روزانه نباید مبلغی را بابت انتخاب واحد به دانشگاه پرداخت کنند. این موضوع بارها مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفته که مسئولان دانشگاه دفعتاً آن را تکذیب کرده‌اند.

یکی دیگر از دانشجویان روزانه دانشگاه علامه که ورودی نیمسال دوم ۹۱ است، می‌گوید: با گواهی پزشکی یکی از دروس را حذف اضطراری کردم و حتی مورد تایید کمیته هم قرار گرفت، در کمال تعجب اما ترم بعد هنگام ثبت‌نام متوجه شدم، سیستم حدود ۲۰۰ هزار تومان بدهی برایم در نظر گرفته است؛ درحالیکه که طبق آیین نامه سال ۹۳ نباید پولی بابت حذف دروس اخذ شود. البته زمانی که به بخش آموزشی دانشگاه مراجعه می‌کنیم، با این پاسخ مواجه می‌شویم که دانشگاه یک ذیل آیین‌نامه و شیوه‌نامه داخلی دارد که براساس آن می‌تواند از ورودی‌های قبل از ۹۳ بابت دروس حذفی پول دریافت کند که ما نسبت به این رویه معترض هستیم.

*قانون چه می‌گوید؟

براساس ماده «۱۲» آیین‌نامه آموزشی کاردانی و کارشناسی، دانشجوی مشمول آموزش رایگان در دانشگاه‌های دولتی در صورت حذف یا نگرفتن نمره قبولی در هر درس، برای انتخاب مجدد آن درس در صورتی که سنوات مجاز تحصیلی دانشجو تمام شده باشد، موظف به پرداخت هزینه مربوطه آنهم طبق مصوبه هیئت امنای دانشگاه است. به گفته دانشجویان اما هزینه‌های بابت حذف درس و مردودی درس در حالی از آنها اخذ می‌شود که سنوات تحصیلی آنها هنوز تمام نشده است!

از سوی دیگر این آیین‌نامه، ماده‌ای را درون خود گنجانده است که براساس آن دانشجویان قبل از ورودی ۹۳ نیز می‌توانند از این مصوبه بهره‌مند شوند؛ ماده ۳۳ این آیین‌نامه می‌گوید: برای دانشجویان ورودی سال تحصیلی ۹۴ -۱۳۹۳ و پس از آن و نیز تمام دانشجویانی که در زمان ابلاغ این آیین‌نامه، شاغل به تحصیل هستند به شرطی که خللی در تحصیل ایشان ایجاد نکند، لازم‌الاجرا است و تمام آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های مغایر با آن لغو و بلا اثر اعلام می‌شود.

به بیانی دیگر، برای دانشجویان ورودی قبل از سال ۹۳، در مواردی که این آیین‌نامه با آیین‌نامه‌های قبلی مغایرت دارد، اگر عمل به آیین‌نامه جدید( مصوب سال ۹۳) موجب متضرر شدن دانشجویان و اخلال در روند تحصیل آن‌ها شود، باید آیین‌نامه‌های قبلی مدنظر قرار گیرد و در غیر این‌صورت، ملاک عمل، همین آیین‌نامه‌ آموزشی مصوب سال ۹۳خواهد بود.

سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی اما در واکنش به اعتراض این دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، توضیح می‌دهد و می‌گوید: طبق ماده ۲۲ آیین نامه سال ۱۳۹۱ دانشجویان مشمول تحصیل رایگان در صورت عدم کسب نمره قبولی در هر درس یا حذف درس، برای انتخاب مجدد آن درس موظف به پرداخت هزینه مربوط مطابق تعرفه مصوب هستند که برای ورودی‌های سال ۹۱ و ۹۲ قابل اجراست.

رییس دانشگاه علامه همچنین تاکید می‌کند که براساس ماده ۱۲ آیین‌نامه سال ۱۳۹۳ دانشجوی مشمول آموزش رایگان در دانشگاه‌های دولتی در صورت حذف و یا عدم کسب نمره قبولی در هر درس برای انتخاب مجدد آن درس در صورتی که سنوات مجاز تحصیلی دانشجو تمام شده باشد، موظف به پرداخت هزینه مربوط طبق مصوبه هیات امنای دانشگاه هستند که این ماده برای دانشجویان ورودی سال ۹۳ به بعد قابل اجراست.

*وقتی قانون هم اجرا نمی‌شود

این اظهارات در حالی از سوی رییس دانشگاه علامه مطرح می‌شود که یکی از دانشجویان روزانه و ورودی 93 این دانشگاه که در رشته ارتباطات (روزنامه‌نگاری) تحصیل می‌کند، برای مردودی یکی از دروس خود (روانشناسی) 80 هزار تومان پرداخته است. فاطمه به خبرنگار ایلنا می‌گوید که حتی برای حذف اضطراری یکی از درس‌های عمومی خود نیز 45 هزار تومان پرداخت کرده است.

رییس دانشگاه علامه:

*افزایش شهریه شبانه‌ها برعهده وزارت علوم است نه دانشگاه

سلیمی همچنین در واکنش به ادعای برخی دانشجویان مبنی بر افزایش شهریه ثابت و متغیر دانشگاه می‌گوید: سال اولی که به دانشگاه آمدم از هیات امنا خواهش کردم که حدود ۱۰ درصد شهریه دانشگاه کاهش یابد. از آن سال به بعد طبق مصوبات وزارت علوم، میانگین ۱۰ تا ۲۰ درصد شهریه‌ها افزایش پیدا می‌کند. مگر می‌شود ظرف یکسال، شهریه دانشگاه ۲ یا ۳ برابر افزایش یابد.

وی ادامه می‌دهد: شهریه دانشگاه طبق تصمیم رییس دانشگاه یا هیات رییسه تعیین نمی‌شود، بلکه وزارت علوم یک رویه کلی را به دانشگاه‌ها اعلام می‌کند و پس از آن در هیات امنای دانشگاه مصوب و به دانشگاه ابلاغ می‌شود. معمولاً براساس استاندارد وزارت علوم، هر سال بیش از ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش شهریه نخواهیم داشت. بنابرین شهریه ثابت و متغیر دوره نوبت دوم (شبانه) این دانشگاه براساس دستورالعمل وزارت علوم و مصوبات هیات امنای دانشگاه تعیین و دریافت می‌شود.

رییس دانشگاه علامه اضافه می‌کند: البته ممکن است برای برخی دانشجویان اشتباهاتی در سیستم ثبت نام به وجود بیاید؛ مثلاً دانشجوی روزانه‌ای داشتیم که نوشته شده بود شهریه پرداخت نشده است که بعد هم اصلاح شد. دانشگاهی که ۱۷ هزار دانشجو دارد ممکن است برای برخی دانشجویان از اینگونه مشکلات به وجود بیاید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا ، تاریخ انتشار خبر 24 شهریور 1395، کدمطلب: 410516 ،www.ilna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین