پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۹۰۶۸۷
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۳۴
دانشگاه امیرکبیر از جمله دانشگاه‌هایی است که با درخواست زیادی از سوی دانشجویان برای اسکان در این خوابگاه‌ها مواجه است و برای پاسخگویی به نیاز آن‌ها مسیر‌های مختلفی را در پیش گرفته است.
شعار سال: اگر چه در این روز‌ها به دلیل شیوع مجدد بیماری کرونا، خوابگاه‌های دانشجویی که کم و بیش بازگشائی شده بود دوباره تعطیل شده و پرداختن به موضوعات خوابگاه‌ها کمی با مشکل مواجه شود، اما بررسی وضعیت خوابگاه‌های متاهلی و اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر توسعه این خوابگاه‌ها در دستور کار این خبرگزاری قرار گرفته تا بتواند بخشی از دغدغه دانشجویان متاهل را برطرف کند.

پس از بررسی‌های مفصل بر روی وضعیت خوابگاه‌های متاهلی، از آمار و اطلاعات این خوابگاه‌ها گرفته تا وضعیت ساخت خوابگاه‌های جدید که در گزارش‌های قبلی به سراغ مسئولین وزارت علوم، سازمان امور دانشجویان، نهاد رهبری در دانشگاه‌ها رفتیم که عوامل و موانع پیش روی این خوابگاه‌ها را از زبان آن‌ها جویا شدیم.

در این بررسی‌های صورت گرفته به این نتیجه رسیدیم که مشکل اصلی و دست اندازی که اجازه نمی‌دهد خوابگاه‌های متاهلی توسعه پیدا کند، درد مزمن کمبود بودجه است که دولت با وجود قانون مجلس تلاشی در برطرف کردن این مشکل نکرده است و شاید ابزار نظارتی برای دولت آنقدر از سوی مجلس محکم نیست که تمامی قوانین را اجرا کند.

اما با اینکه کمبود بودجه مانع توسعه خوابگاه‌های متاهلی شده، اما دانشگاه‌ها که ارتباط مستقیم با دانشجو دارند و باید پاسخگوی، اما و اگر‌های آن‌ها در کمبود خوابگاه‌ها باشند به روش‌های مختلفی سعی در افزایش ظرفیت این خوابگاه‌ها دارند و دست از تلاش برای حل مشکلات دانشجو برنمی دارند.

۱۱۰ زوج در صف اسکان خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه امیرکبیر
در این بین دانشگاه امیرکبیر از جمله دانشگاه‌هایی است که با درخواست زیادی از سوی دانشجویان برای اسکان در این خوابگاه‌ها مواجه است و برای پاسخگویی به نیاز آن‌ها مسیر‌های مختلفی را در پیش گرفته است.

سیاوش خرسندی، معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در خصوص آخرین وضعیت خوابگاه‌های متاهلی این دانشگاه اینگونه می‌گوید: دانشگاه امیرکبیر در حال حاضر حدود ۹۲ واحد متاهلی برای دانشجویان متاهل دارد و این واحد به صورت مجزا هستند که ۹۲ زوج دانشجو در این واحد‌ها اسکان دارند.

وی افزود: در حال حاضر ۱۱۰ زوج در صف انتظار برای اسکان در این خوابگاه هستند و اگر بتوانیم ظرفیت را دو برابر کنیم و ۲۰۰ واحد برسانیم می‌توانیم ظرفیت متوازی و درخواست‌هایی که وجود دارد را پوشش دهیم.

خرسندی اضافه کرد: دو روش را برای پاسخگویی به نیاز دانشجویان متاهل در نظر گرفتیم اول اینکه دانشگاه خوابگاه بسازد و در اختیار دانشجو قرار دهد، و یا اینکه از دانشجویان حمایت کنیم و ودیعه آن‌ها را تقبل کنیم. به این صورت که مجتمعی را در نظر بگیریم و با پرداخت ودیعه آن به دانشجویان کمک کنیم که اسکان پیدا کنند، بنابراین لزومی ندارد که این مجتمع در مالکیت دانشگاه باشد.

پرداخت وام ۲۰ میلیون تومانی به دانشجویان متاهل
معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر خاطر نشان کرد: در حال حاضر با حمایتی که دانشگاه دارد به هر دانشجویی که متقاضی خوابگاه متاهلی باشد ۲۰ میلیون تومان ودیعه مسکن را فراهم می‌کنیم، اما در این شرایط تورم و گرانی مسکن مطمئنا دانشجویان برای تامین مسکن دچار مشکل می‌شوند.

خرسندی افزود: در شرایط فعلی این مبلغ بسیار پایین است، با تورمی که امسال و سال گذشته داشتیم این مبالغ نیاز به بازنگری دارد.

وی با اشاره به برنامه ریزی‌های دیگری در این زمینه گفت: در حال حاضر برای تبدیل به احسن کردن املاکی که داریم و بتوانیم یکی از ساختمان‌ها را بتوانیم با جذب مشارکت خیرین بتوانیم خوابگاه متاهلی را که در حال حاضر پراکنده است در یک مجتمعی جمع کنیم و واحد‌های متاهلی متناسب از آن استخراج کنیم و تعداد واحد‌های بیشتری را در اختیار داشته باشیم.

معاون دانشجویی دانشگاه امیرکبیر یادآور شد: متاسفانه منابع مالی ما بسیار محدود است مگر اینکه از املاک موجود بخواهند زمینی را در اختیار ما قرار دهند. یا از تسهیلات بانکی که صندوق رفاه قرار داده بتوانیم استفاده کنیم که در این زمینه نیز، چون سال قبل یک وام ۶ میلیارد تومانی برای ساخت خوابگاه گرفتیم نمی‌توانیم از این تسهیلات استفاده کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار: 6 مرداد 1399، کد خبر: 863388،  www.snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین