پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۲۹۱۰۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۰
علاوه بر برگزاری کنکور در شرایط کرونا که با نظر‌های موافق و مخالف بسیاری همراه است موضوع برگزاری آزمون ورودی آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی برای استخدام در آموزش و پرورش نیز با مخالفت زیادی مواجه شد.
شعار سال: تعدادی از آموزش‌دهندگان نهضت با راه‌اندازی کمپینی با هدف لغو آزمون ورودی برای استخدام تلاش کردند بسیاری از مسئولان و دست‌اندرکاران کشور به ویژه مجلس شورای اسلامی را با خود هم‌صدا کنند. وزارت آموزش و پرورش، اما بر موضع خود مبنی بر برگزاری آزمون پافشاری کرد و تلاش خود را برای مجاب کردن بخش‌های معترض به کار بست.
شاپور محمدزاده، رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، در گفتگو با پانا از ۴ ماه پراسترس پیش از برگزاری آزمون سخن گفت و به شرح جزئیاتی از رایزنی‌های بین آموزش و پروش و مجلس در آن روز‌های حساس و پرفشار پرداخت.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ابتدا به مواد قانونی مربوط به استخدام رسمی آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی اشاره کرد و گفت: «ما دو مصوبه درباره نیرو‌های آموزش‌دهنده در نهضت سوادآموزی داریم؛ مصوبه سال ۹۵ و مصوبه سال ۹۷ که طبق مصوبه سال ۹۵ مجلس، آموزش‌دهندگانی که از پیش از سال ۹۲ به صورت تجمیعی با سازمان همکاری داشته و اکنون هم جز آموزش‌دهندگان فعال هستند چنانچه آموزش و پرورش به این آموزش‌دهندگان نیاز داشته باشد، بر اساس سن و جنس، می‌توانند به عنوان نیروی حق‌التدریس با آموزش و پرورش همکاری کنند و هم به استخدام آموزش و پرورش دربیایند. البته مفهوم تجمیعی را در آن زمان اینطور تعریف کرده بودیم که آموزش‌دهنده باید در هر دوره حداقل ۵ نفر را باسواد کرده باشد، اما بعد‌ها وقتی به صحن علنی مجلس رسید تعداد سوادآموز به دو نفر کاهش یافت.»
وی ادامه داد: «در بند یک این قانون سه گروه دیگر هم ذکر شده بودند؛ یعنی پیش‌دبستانی‌ها، سربازمعلم‌ها و حق التدریس‌های قدیمی. در سال‌های اخیر آموزش و پرورش در وقتی که نیاز داشت از این سه گروه نامبرده نیرو جذب می‌کرد، اما متاسفانه نیرو‌های نهضتی از این شرایط بی‌بهره مانده بودند و اصطلاحا سرشان بی‌کلاه ماند. سال گذشته بعد از تلاش بسیار و خوشبختانه با نظر موافق حاجی میرزایی، که صبغه نهضتی دارد، موفق شدیم ۱۶ هزار نیروی نهضتی را تبدیل به حق‌التدریس کنیم که البته در جبران کمبود نیروی آموزش و پرورش بسیار مفید بود.»

۲۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان مدرک تحصیلی بالای لیسانس دارند
محمدزاده با اشاره به برخی جنجال‌های رسانه‌ای که به گفته وی سعی دارد معلمان نهضت را افرادی کم‌سواد جلوه بدهد گفت: «از میان ۲۴ هزار نفری که در آزمون اخیر شرکت کرده‌اند ۲۰ هزار نفر دارای مدارک تحصیلی لیسانس، فوق لیسانس و دکتری هستند و همه آن‌ها تقریبا ۹ تا ۱۰ سال سابقه کار دارند و نیز همگی در سال ۹۶ در مرکز جهاد دانشگاهی دوره دیده‌اند.»

اعتراض نهضتی‌ها اعتراضات به‌حقی بود
محمدزاده در پاسخ به این سوال خبرنگار پانا که اگر این آموزش‌دهندگان افرادی باسواد و باتجربه هستند چرا این چنین در مقابل شرکت در آزمون موضع گرفتند و تا این حد معترض هستند؟ گفت: «موضوع این است که این افراد در کنار سه گروه دیگر یعنی حق‌التدریس‌ها، پیش دبستانی‌ها و سربازمعلم‌ها قرار دارند؛ در حالی که سه گروه نامبرده برای استخدام شدن هیچ آزمونی را نمی‌گذرانند و تنها نهضتی‌ها باید در آزمون قبول شوند. اگر از نیرو‌های حق‌التدریس بگذریم، اتفاقا گروه نهضتی‌ها در مقایسه با گروه پیش دبستانی و سربازمعلم‌ها از نظر سواد و تجربه ارجح هستند و اعتراضاتی که داشتند اعتراضات به‌حقی بود.»
وی افزود: «ما به همین دلیل آزمون را لغو نکردیم و به این گروه دائم یادآور شدیم که قطعا آن‌ها به خوبی از پس آزمون برخواهند آمد.»

از ۴ ماه پیش از آزمون در معرض بمباران شدید تلفن‌ها و پیام‌ها قرار گرفتیم
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره کمپینی که در ماه‌های اخیر فعالیت‌ها و رایزنی‌های گسترده‌ای را در سطح کشور باهدف لغو آزمون ورودی آموزش‌دهندگان نهضت سوادآموزی در پیش گرفته بود اظهار کرد: «در ۴ ماه پیش از زمان برگزاری آزمون، فشار فوق‌العاده‌ای به من، آقای وزیر، آقای قرائتی و مجلس وارد شد؛ ما در معرض بمباران شدید تلفن‌ها و پیام‌ها قرار گرفتیم تا جایی که در یک شب بیش از ۵۰۰ پیامک در این مورد به دست من رسید با اصرار بر اینکه آزمون لغو شود. فشار تا حدی بود که ما هر لحظه منتظر بودیم مجلس با یک طرح سه فوریتی آزمون را لغو کند.»
وی درباره موضوع کسب حداکثر نمره برای قبولی در آزمون ورودی و فشار نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره آزمون گفت: «ما اعلام کرده بودیم که شرکت‌کنندگان در آزمون باید ۵۰ درصد نمره را کسب کنند. من دوستان مجلسی را اینطور توجیه کردم که عدد ۵۰ درصد شاید از نظر شما عدد بزرگی باشد، ولی آیا حاضرید فرزندتان را به دست معلمی بسپارید که نتواند ۱۰ را از ۲۰ نمره بیاورد؟ و سرانجام مجلس با ما همراه شد. آقای قالیباف و دوستان کمیسیون آموزش به خوبی همکاری کردند تا آزمون به خوبی روز جمعه ۲۰ تیرماه ۹۹ برگزار شد.»
به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی از بین ۲۴ هزار و ۲۵۰ نفر متقاضی شرکت در آزمون، تعداد ۲۳ هزار و ۸۵۰ نفر کارت جلسه آزمون را دریافت و در امتحان شرکت کردند؛ یعنی ۱.۷ درصد افراد کارت شرکت در آزمون را دریافت نکردند که در مقایسه با سایر آزمون‌ها رقم بسیار اندکی محسوب می‌شود.

زمان اعلام نتایج و چگونگی استخدام پذیرفته‌شدگان
محمدزاده افزود: «شرکت‌کنندگان در آزمون استخدامی نهضت سوادآموزی ۸۰ درصد خانم‌ها و ۲۰ درصد آقایان بودند که بعد از اعلام نتایج و درصورت کسب نمره ۱۰ از ۲۰ - یعنی ۵۰ درصد نمره - وارد چرخه استخدام در وزارت آموزش و پرورش خواهند شد.»
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درباره زمان اعلام نتایج آزمون ورودی آموزش‌دهندگان نهضت گفت: «نتایج آزمون حداکثر تا پایان مرداد ماه اعلام خواهد شد.»
محمدزاده با اشاره به مساعدت‌های مجلس شورای اسلامی و مسئولان آموزش و پرورش در زمینه استخدام رسمی نیرو‌های نهضتی گفت: «ابتدا قرار بود ۳ تا ۵ هزار نفر از بین کل شرکت‌کنندگان وارد چرخه استخدام شوند، اما بعد از تلاش‌های مدیران آموزش و پرورش و توصیه‌های مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفتیم محدودیت عددی پذیرش را برداریم تا همه افرادی که نمره قبولی را کسب کردند بتوانند وارد فرایند استخدام شوند.»

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری پانا، تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۱۱۲۷۲، www.pana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین