پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۳۰
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳
سرعین به لحاظ منابع طبیعی بکر و منحصر به فرد بسیار غنی بوده و به بهشت گردشگران و طبیعت نوردان شهرت دارد، دراین گزارش شما را با آنچه مردم را به این شهرستان می خواند، آشنا خواهیم کرد.
شعارسال: شهرستان سرعین با طبيعت زيبا و سرسبزي خاص دشت و دمنش با قرار گرفتن بعضي روستاهاي ييلاقي و خوش آب و هوا در دره هاي با صفا و کوهپايه هاي:بیله درق ،دربند ورگه سران، الوارس، کنزق،وآتشگاه از مراکز عمده جذب توريست مي باشد. در محدوده شهر سرعین، چشمه های متعدد آبگرم (فضا های سرسبز ، مراتع و چشمه ساران متعدد و پر از آب گرم و سرد واقع در آن) به عنوان منابع تفرجگاهي و گردشگري، جايگاه ارزنده اي را دارند. موقعيت خاص و برخورداري شهرستان سرعین از مواهب طبيعي، و توان بالقوه توريستي، اين خطه از سرزمين ميهن اسلامي را به صورت يکي از اعجاب آورترين موقعيتهاي زيست محيطي درآورده است که در شمال غربی کشور عزيزمان بي نظير است، و براي شهرهاي همجوار خود، محوريت جذب گردشگري دارد.

*سرعین شهر چشمه های بهشتی

شهر سیاحتی سرعین در 28 کیلومتری غرب اردبیل در دامنه شمال شرق کوه سبلان واقع شده و به علت چشمه های آب معدنی فراوان، مشهور می باشد.

سرعین دارای ده ها چشمه آب گرم معدنی می باشد که از کوه سبلان سرچشمه می گیرند. چشمه های آب معدنی معروفی از قبیل گاومیش گلی، بش باجیلار، مجتمع آب درمانی سبلان ، آبگرم معدنی گاومیش گلی (پرآبترین و بزرگترین آب معدنی ایران) و آب گرمهای معدنی قره سو ، ساری سو، اعصاب سوئی، پهنلو، قهوه سوئی، ژنرال، یئل سوئی و گوز سوئ در این شهر واقع شده است.

سرعین در فرهنگ لغت فارسی به معنای سرچشمه می باشد. در ادوار گذشته از این منطقه به نام "ساری قیه" یاد شده است. آب و هوای دلپذیر و معتدل اولین جاذبه ای است که قبل و بعد از ورود به شهر و شهرستان سرعین، گردشگران از آن بهره مند می شوند. این شهر در زمینه توریسم درمانی رتبه نخست را در کشور داراست.

‌در این شهرحدود ۲۵۰ هتل - هتل آپارتمان و مهمانسرا وجود دارد، علاوه بر این مردم منطقه خانه‌های مسکونی و ویلاهای خود را به عنوان مهمانپذیر اجاره می‌دهند.

*تپه باستانی آناهیتا (داخل شهر)

3- امامزاده سیدابوالقاسم (قره داش) داخل شهر

4-ساری دره سرعین

*بیله درق

روستاي ييلاقي و باصفاي بيله درق در فاصله 3 کيلومتري شمال سرعين قرار گرفته است ودره اي که دهکده در آن قرار گرفته است، حدود 200 متر پهنا و عمق آن تقريباً 100 متر از محلي که دره از جنوب به شمال پائين رفته مجدداً بالا آمده و چشمه هاي آب معدني در دامنه شمالي دره رو به جنوب و همچنين کف دره واقع شده است.

این دهکده ییلاقی با آب و هوای مطبوع و دلپذیر دومین قطب توریستی منطقه سرعین می باشد که به سبب برخورداری از مواهب طبیعی مانند آبهای معدنی جهت استعمال داخلی و خارجی، دره ای زیبا با درختان و چمنزارهای پر از گل و گیاه، کندوهای عسل که در چمنزارها گسترانیده شده، جلوه و جذابیت خاصی به این دهکده بخشیده است.

وجود محلهای اقامتی، کافه ها و رستورانهائی با تختهای سنتی و میز و صندلی های چیده شده در زیر برگهای درختان به صورت چتری بزرگ و سایه بانی طبیعی باعث استقبال گردشگران از جاذبه های این روستا می شود. از جاذبه های طبیعی این دهکده می توان به وجود آبشارهائی در طول مسیر رودخانه بیله درق اشاره کرد.

این روستا همچنین دارای غارهای بزرگ و کوچک در دل کوهها و صخره ها هست که هرکدام از آنها دارای جاذبه های خاص است، از میان این غارها، غاری با دهانه بزرگ و عریض که از فراز تپه بیله درق نمایان می باشد، مکانی طبیعی و مناسب جهت استراحت گردشگران است.

*پیست اسکی آلوارس

مجموعه فرهنگي, توريستي و ورزشي آلوارس در يكي از زيباترين نقاط استان از لحاظ گردشگري و در دامنه هاي مرتفع و زيباي سبلان واقع شده است كه بزرگترين پيست اسكي از لحاظ وسعت در ايران مي باشد. اين پيست اسكي در فاصله ۱۲ كيلو متري روستاي آلوارس و ۲۴ كيلومتري سرعين قرار گرفته است و از انجائي كه پيست فوق در ارتفاع ۳۲۰۰ متري از سطح دريا قرار دارد به سبب بارندگي برف فراوان در طول پائيز و زمستان و به جهت دير ذوب شدن برفهاي اين منطقه مي تواند در حدود شش الي هشت ماه از سال مورد استفاده قرار گيرد كه از اين لحاظ در كشور در رتبه اول است.

آبشار گور گور ( گر گر ) آلوارس: این آبشار سرچشمه آب معدنی واتا بوده و در حدود 12 متر ارتفاع و 200 متر مربع محوطه گردشگاهی دارد و در دامنه شمالی کوه سبلان در دره الوارس یا قزل گل لر واقع شده است.

چشمه گورگور ازجمله چشمه های مشهور منطقه سبلان بوده و در دره آلوارس یا قزل گوللر که یکی از عریض ترین و باصفاترین دره های سبلان می باشد، در ارتفاع 2420 متری از سطح دریا واقع شده است. آبدهی این چشمه بسیار بالا بوده و آب از خلل و فرج دیواره صخره ای مشرف به دره با فشار بیرون می آید.

با توجه به شیب تند مسیر تا رسیدن به رودخانه بستر آبشار مانندی را طی می کند و باتوجه به موقعیت تفریحی و تفرجی و ورزشی دره قزل گوللر و احداث پیست اسکی روی برف آلوارس در آن چشمه و آبشار گور گور نیز با دارا بودن آب و چشم انداز و فضای سبز جالب از نظر گردشگری را دارد.

*دهكده تاریخی ،مذهبی ،گردشگری كنزق

روستاي كنزق در فاصله ۳ كيلومتري شرق سرعين قرار دارد . از روستاي قديمي و زلزله زده آن خرابه هائي پابرجاست . در حوالي دامنه جنوب ، جنوب غربي و شرق آن يك رشته خانه هاي صخره اي و زير زميني بااشکال و فضاهاي مختلف كنده شده زيبا و شگفت انگيز قرار دارد . اكثر ورودي هاي اين خانه ها به موازات هم و غالباً در يك رشته امتداد قرار دارند سرتاسر دامنه تپه را كنده هاي صخره اي با اشكال و پلان هاي متفاوت پوشانده است.

تا كنون نزديك به ۳۰ واحد صخره اي كوچك و بزرگ بصورت منفرد يا مجتمع شناسائي شده اند. اكثر اين واحدهاي صخره اي داراي درهاي ورودي باريك به فضاي منفرد يا مجتمع با پلان هاي متفاوت و فضاهاي عريض و طويل منتهي مي شود ، برخي از آنها داراي نورگير و روزنه استوانه اي شكل و برخي حالت دايره و غير مهندسي نامنظم دارند اما تنها برخي از آنها داراي ستون هستند هر چند برآمدگي هائي بصورت نيم ستون بعنوان پايه و تفكيك كننده در داخل آنها وجود قرار دارد . در اغلب اين منازل صخره اي جاچراغي ها و تاقچه هاي طاق قوسي وجود دارد .

پيدا شدن سفالهاي خاكستري در محدوده داخلي و خارجي اين منطقه قدمت آن را به هزاره اول قبل از ميلاد مي رساند . به روايت ديگر اين دهكده را مي توان از آثار دوران مهر پرستي تلقي نمود.

*روستای تاریخی ،مذهبی، گردشگری آتشگاه

روستای آتشگاه از توابع بخش سبلان در 7 کیلو متری شمال سرعین در مسیر روستای ارجستان واقع شده است این روستا از باستانی ترین مکان های شهر سرعین و استان است که نشان از رونق این منطقه در دورانهای تاریخی گذشته ایران و منقطه آذربایجان میباشد که بر اساس اسناد تاریخی این مکان از مراکز مهم و مقدس آیین زرتشتی در دوران ساسانی بوده است .

آتشكده « آذر فريق » بر فراز تپه اي باستاني در اين روستا قرار گرفته است كه هم اكنون ويرانه هاي آن پابرجاست كه نمايان گر فرهنگ و تاريخ غني اين منطقه ، آذربايجان و ايران زمين است .

اين تپه باستاني هرچند براثر عوامل طبيعي و ساخت و سازهاي اطراف آتشكده بتدريج در حال از بين رفتن است اما بصورت تپه اي مرتفع در داخل روستا به وضوح نمايان است . اين آتشكده بر اساس اسناد تاريخي از مراكز مهم و مذهبي زرتشتيان بخصوص در دوران ساسانيان بوده است .

معبدي هم ظاهراً در جوار آن آتشكده وجود داشته كه به مرور زمان از ميان رفته است . بعد از وقوع زلزله سال ۱۳۷۵ با اهتمام سازمان ميراث فرهنگي استان اردبيل اجازه ساخت و ساز بر روي تپه مذكور و خرابه هاي آتشكده ملغي گرديد.

در این روستا مقبره ی امامزاده ای بر روی تپه ای واقع است که به علت سفید رنگ بودن این مقبره این روستا به آغ مام (امامزاده ی سفید) نیز مشهور گشته است. آبمعدنی گوزسویی :در محوطه ی مسجدی که در پایین امامزاده عبد الله واقع گشته قرار دارد.

*غار کهل لر

در فاصله تقريبي ۲۰۰ متر از تپه باستاني روستاي آتشگاه يا « آغ مام» تپه اي طبيعي در سمت غرب وجود دارد كه در زير تپه غاري بنام « كهل لر » با وروديهاي متعدد قرار گرفته است كه تعدادي از آنها مسدود شده است اما دو ورودي آن باز است .

اين غار با توجه به شكل ظاهري و موقعيت آن به غارهاي اطراف سرعين و نير شباهت دارد كه بطرز شگفت انگيزي در دور از انظار عمومي در زير زمين قرار دارد . احتمال دارد اين محل يك پناهگاه زيرزميني نظامي و يا محل مسكوني در ادوار پيشين تاريخي بوده باشد.

*دربند ورگه سران

روستاي ورگه سران در شمال سرعين و دامنه هاي کوه سبلان قرار گرفته، داراي مناظر طبيعي زيبا و دل انگيزي مي باشد از آن جمله در بند ورگه سران، که در دره و تنگه اي طبيعي و زيبا قرار گرفته است. چشمه هاي زيادي معروف به قيرخ بولاخ (چهل چشمه) وجود دارد که آبشاري ديدني در اثر برخورد آب چشمه ها با صخره ها در مسير رود حاصل از آب چشمه ها، چشم اندازي زيبا بوجود آورده است. علاوه بر آن غارهاي بزرگ و کوچک طبيعي در دامنه کوهها و صخره ها به همراه چمنزارها و گلهاي وحشي رنگارنگ، محيطي بکر و دست نخورده، جذاب و ديدني را بوجود آورده است.

*دهكده صخره اي باستاني ويند کلخوران

دهكده صخره اي باستاني ويند در حدود 5 كيلومتري جنوب و جنوب غربي سرعين و در نزديكي جاده اردبيل نير قرار گرفته است. مناطقي كه خانه هاي سنگي در آن قرار گرفته اند قوردي قيه، تپه چله خانه، قره قيه و مسجديري ناميده مي شود.

این روستا دهکده ای سنگی با مجموعه ای از خانه های سنگی منفرد به صورت یک پدیده معماری تاریخی و باستانی استثنایی وجود دارد که شکل کنده شدن این منازل در زیر تپه های سنگی و رسوبی و نوع کنده شدن آنها که نهایتا منجر به آفرینش چنین آثاری شده است، در نوع خود کم نظیر است.

دهکده صخره ای باستانی ویند در پنج کیلومتری جنوب و جنوب غربی سرعین و در نزدیکی جاده اردبیل - نیر قرار دارد و مناطقی که خانه های سنگی در آن قرار گرفته اند قوردی قیه، تپه چله خانه، قره قیه و مسجدیری نامیده می شود.

بررسیهای محدود و سفالهای پراکنده در سطح و داخل خانه های سنگی مربوط به ادوار مختلف بوده و سفالهائی مربوط به دوره اشکانی، سفالها و قوسهای جناغی در کنده های صخره ای شبیه به آثار ساسانیان همچنین آثار و علائمی مربوط به دورانهای اسلامی مانند سلجوقی، تیموری و صفوی که حکایت از استمرار استفاده از این خانه های سنگی در طول تاریخ دارد.

*روستای زیبا و دیدنی ایردموسی

بخش ایردموسی در فاصله 14 كیلومتری غرب اردبیل در پهنه دشت اردبیل واقع گردیده است آب و هوای این روستا كوهستانی و معتدل می‌باشد .

این روستا مانند سایر مناطق اردبیل در بهار و تابستان دارای آب و هوایی معتدل و مطلوب و در زمستان نیز دارای آب و هوای خنک است.

دره جنگلی زیبا و دیدنی ایردموسی كه از نزدیكی های سرعین شروع شده و تا روستای نوران كشیده شده با چشم اندازی بسیار زیبا، نهرها و چشمه سارها، چمنزارهای انبوه، باغات میوه، قابلیت ویژه ای جهت گردشگری و استراحت و تفریح دارد، این محیط یکی از کانونهای مورد علاقه و استفاده سرعین و گردشگران سایر نقاط و دوستداران طبیعت می باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی چشمه لر، تاریخ انتشار: شنبه 1 فروردین 1394، کد خبر: 6693، www.cheshmalar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین