پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۱۷۶۸
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
آبان ماه سال گذشته بود که طرح خرید حمایتی زعفران از کشاورزان اجرا شد تا در فصل برداشت این محصول قیمت افت نکند و دست کشاورزان خالی نماند. در همین راستا ۹ هزار و ۵۰۲ کشاورز خراسان رضوی بیش از ۶۸ هزار و ۸۲۵ کیلوگرم زعفران تولیدی خود را در قالب طرح خرید حمایتی زعفران به سازمان تعاون روستایی این استان تحویل دادند که این موضوع خود سرآغاز بسیاری از چالش‌ها و مشکلات برای کشاورزان و مسئولان شد.
شعار سال: سال گذشته طرح خرید حمایتی زعفران در مراکز خرید تعاون روستایی خراسان رضوی با برپایی ۱۸ مرکز خرید در ۱۷ شهرستان آغاز شد. بر اساس این طرح، محصول زعفران‌کاران خراسان رضوی در چهار نوع شامل زعفران نگین، محصول شبه نگین، زعفران پوشال درجه‌یک و محصول پوشال معمولی سطح‌بندی شد.

گفتنی است بر اساس این سطح‌بندی، هر کیلوگرم محصول زعفران نگین به قیمت ۱۰ میلیون و ۵۰۰، شبه نگین ۹ میلیون و ۵۰۰، پوشال درجه‌یک ۹ میلیون و زعفران پوشال معمولی هشت‌میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از کشاورزان خریداری و مقرر شد تا تسویه‌حساب با کشاورزان نیز بر اساس چک‌لیست‌های ارسالی توسط اداره تعاون روستایی شهرستان‌ها انجام شود.

بنا بر وعده مسئولان، اگرچه قرار بر این بود که طی ۷۰ روز مطالبات کشاورزان پرداخت شود، اما تسویه‌حساب قطره‌چکانی که حالا به تابستان سال ۹۹ نیز رسیده، موجب شد تا چندین بار کشاورزان دست به شکایت ببرند و خواستار رسیدگی به این مشکل شوند. نبود بودجه برای پرداخت پول زعفران‌کاران از طرف دولت بار‌ها کشاورزان تربت‌حیدریه را به مقابل فرمانداری کشاند تا شاید بتوانند وجه محصول فروخته شده خود را نقد کنند.

در حال حاضر اگرچه با بیش از پنج‌هزار نفر از این تعداد کشاورزان تصفیه‌حساب کامل ۱۰۰ درصدی شده و با حدود چهار هزار کشاورز دیگر نیز تاکنون ۷۳ درصد تصفیه‌شده، اما هنوز به‌طور کامل زعفران‌کاران پول خود را دریافت نکرده‌اند.

سالانه ۲۰۰ تن محصول از ۸۴ هزار هکتار مزارع زعفران ایران برداشت می‌شود که ۷۸ درصد از این حجم تولید زعفران محصول مزارع خراسان رضوی است. در حال حاضر استان خراسان رضوی بیش از ۸۴ هزار هکتار اراضی زیر کشت زعفران دارد که حدود ۱۲۰ هزار خانوار به کشت این محصول مشغول هستند و از این میزان ۴۰ تا ۵۰ هزار خانوار در منطقه تربت‌حیدریه به این کار اشتغال دارند.

میزان تولید زعفران در ایران به‌خصوص خراسان رضوی و منطقه تربت‌حیدریه به‌عنوان قطب تولید طلای سرخ در جهان با ۳۰۰ تن برداشت زعفران خشک حدود ۹۰ درصد است و کشور‌های افغانستان و اسپانیا با تولید مجموع شش تن، کم‌تر از ۱۰ درصد تولید این محصول را به خود اختصاص داده‌اند. همچنین بیش‌ترین زعفران جهان با سه هزار سال سابقه در شهرستان‌های تربت‌حیدریه، زاوه، گناباد، کاشمر، رشتخوار و مه‌ولات واقع در جنوب استان خراسان رضوی تولید می‌شود.

عذرخواهی مسئولان از زعفران‌کاران
در این رابطه رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در پاسخ به مشکلات پیش‌آمده به بازار گفت: در خصوص پرداخت طلب زعفران‌کاران من از کشاورزان و زعفران‌کاران عذرخواهی می‌کنم.

محمدرضا اورانی بابیان این‌که ما با اعتماد مردم حدود ۶۸ تن و ۸۳۴ کیلوگرم زعفران را در قالب طرح حمایتی خرید کردیم و تمام تلاش ما این بود که این ۶۴۰ میلیارد تومان را قبل از عید به کشاورزان بدهیم، اظهار کرد: متأسفانه در پرداخت تسهیلات که باید به‌موقع توسط بانک‌ها به سازمان تعاون روستایی صورت می‌گرفت، مشکلاتی پیش آمد و روند تسویه‌حساب را با مشکل و تأخیر مواجه کرد.

از تعداد ۹ هزار و ۵۰۲ نفری که زعفران خریداری کردیم، تا چهار کیلو و ۸۵۰ گرم تسویه‌حساب شده و اکنون تمام هم‌وغم ما این است که این ۱۶۷ میلیارد تومان را نیز با گرفتن تسهیلات از بانک پرداخت کنیم.

وی با اشاره به این موضوع که ۴۷۰ میلیارد تومان از بدهی زعفران‌کاران پرداخت‌شده است یادآور شد: در این راستا توانستیم بالغ‌بر ۴۷۰ تا ۴۸۰ میلیارد تومان را پرداخت کنیم که مبلغ ۱۶۷ میلیارد تومان نیز باقی‌مانده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: شیوع ویروس کرونا نیز در تجارت محصولات کشاورزی تأثیر گذاشت، بدین‌صورت که هفت درصد در مصرف بخش کشاورزی و حدود ۱۰ درصد در تجارت محصولات کشاورزی تأثیر منفی داشته و لذا این بیماری و تبعات ناشی از آن در بازار برای هیچ شخصی قابل پیش‌بینی نبود.

عرضه زعفران در بورس
مدیرکل تعاون روستایی استان خراسان رضوی نیز با بیان این‌که خرید‌های حمایتی برحسب ضرورت در بخش‌هایی که تولید بالا بوده، برای حمایت از تولیدکننده در دستور کار قرار می‌گیرد، گفت: خرید حمایتی به این شکل است که ما خرید را انجام می‌دهیم و دولت تأمین اعتبار می‌کند.

ایرج ناصری‌مقدم با بیان این‌که در سال گذشته خرید حمایتی زعفران و گوجه‌فرنگی را داشتیم، ادامه داد: در ابتدا ۳۰ درصد مبلغ خرید را حدود دو تا سه ماه پرداخت می‌کنیم و بعد از فروش محصول، باقی مطالبات کشاورز پرداخت می‌شود.

وی در پاسخ به این شایعه که گفته می‌شود دولت و جهاد کشاورزی زعفران را صادر کرده و فروخته است، توضیح داد: تنها یک ماه است که مجوز فروش زعفران صادرشده و فروش آن از طریق تالار بورس زیر نظر دولت انجام می‌گیرد.

یک ماه است که برای فروش زعفران برنامه‌ریزی و مجوز‌ها صادرشده است
مدیرکل تعاون روستایی استان خراسان رضوی میزان بدهی دولت برای زعفران را ۶۴۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: تاکنون در رده نیم کیلو تا ۸/۴ کیلوگرم، به میزان ۱۰۰ درصد و از ۸/۴ کیلوگرم به بالا، ۷۳ درصد بهای زعفران پرداخت‌شده است.

ناصری مقدم ادامه داد: البته کم‌تر از یک ماه است که برای فروش برنامه‌ریزی و مجوز‌ها صادرشده که مجوز فروش با سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران است.

وی اظهار کرد: تاکنون ۱۰ تن از زعفران در تالار بورس ارائه‌شده و به فروش رسیده و ما قسمت اعظم این ۱۰ تن را تحویل داده‌ایم که فروش نیز به‌صورت ۱۰ درصد نقدی و مابقی با ارائه ضمانت‌نامه بانکی و تضمین مخصوص خود است که به‌صورت شش‌ماهه تسویه می‌شود.

اعتبار بلوکه‌شده
در همین حال نماینده تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی از آزادسازی اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای پرداخت بخشی از مطالبات زعفران‌کاران استان خراسان رضوی خبر داد.

محسن زنگنه در‌ای رابطه اظهار کرد: برای تأمین منابع به‌منظور پرداخت مطالبات زعفران‌کاران، مجوز خط اعتباری به میزان ۱۰۰ میلیارد تومان از بانک مرکزی گرفته شد تا در اختیار بانک کشاورزی برای تخصیص و پرداخت به‌عنوان مطالبات کشاورزان گذاشته شود.

وی بیان کرد: این خط اعتباری حدود دو هفته پیش‌گرفته شد و قرار بود این مبلغ بلافاصله به‌حساب سازمان تعاون روستایی واریز شود، اما در پیگیری‌های انجام‌شده مشخص شد سازمان تعاون روستایی پیش‌ازاین تسهیلاتی را از بانک کشاورزی گرفته که بازپرداخت آن به تعویق افتاده؛ لذا بانک مذکور نیز تا زمان تعیین تکلیف بازپرداخت این تسهیلات، از جریان افتادن اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای پرداخت به زعفران‌کاران جلوگیری کرده که این موضوع به عدم تسویه‌حساب با زعفران‌کاران در سال جدید دامن زده است.

زنگنه در‌ای اظهار کرد: در همین راستا در برگزاری جلسه‌ای با معاون وزیر جهاد کشاورزی مقرر شد در هماهنگی با بانک کشاورزی طبق تفاهمی این بانک فعلاً بحث تسهیلات به‌تعویق افتاده را در موضوع این خط اعتباری دخالت ندهد و این مبلغ را به‌حساب سازمان تعاون روستایی واریز کند. حالا هم که وزیر جهاد کشاورزی مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی را برگزیده، انتظار می‌رود این مهم از سوی ایشان پیگیری و در راستای احقاق حق زعفران‌کاران قدم برداشته شود

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 11 مرداد 1399، کد خبر: 86930،  www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین