پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۲۶
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۶
پروژه تالار مرکزی بندرعباس از جمله طرح های فرهنگی استان هرمزگان است که طرح آن در دولت اصلاحات کلید خورد و در سال 1386 جزء پروژه های سفر هیات دولت قرار گرفت که تاکنون حدود یکصد میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و هم اکنون در روند قانونی با مشکلاتی همچون بحث حریم 60 متری دریا و نداشتن پروانه مواجه است.
شعارسال: پروژه احداث تالار مرکزی هرمزگان در جنوب کشور به زمان وزارت مسجد جامعی برمی گردد که تفاهم نامه آن به توافق استاندار وقت (مقتدایی) می رسد و در سال 1386 جزء پروژه های سفر هیات دولت به استان هرمزگان قرار می گیرد که به دلیل ادعای قرار داشتن بخشی از پروژه در حریم دریا، زمین آن چندین بار عوض می شود و در نهایت زمین فعلی مورد موافقت قرار می گیرد و ساخت پروژه آغاز می شود.

موزه هنرهای معاصر یکی از مصوبات سفرهای استانی هیأت دولت در گذشته است که در مساحتی بالغ بر ' 21 هزار مترمربع و 17 هزار مترمربع زیربنا سومین تالار بزرگ کشور است که دارای چندین سالن مختلف اجرای برنامه ، موزه هنرهای معاصر، گالری های مختلف و غیره می باشد که تکمیل این پروژه در سال های اخیر با مشکلاتی مواجهه شده است.

اجرای این پروژه که تاثیر مهمی بر رفع محدودیت های فضای فرهنگی در هرمزگان و جنوب کشور دارد که هم اکنون در روند قانونی با مشکلاتی همچون بحث حریم 60 متری دریا و نداشتن پروانه مواجه شده که ساخت این پروژه را به کما برده است.

علیرضا درویش نژاد،مدیر کل فرهنگ و ارشاد هرمزگان با اشاره به چالش های پیش روی این پروژه مهم فرهنگی و هنری گفت:تاکنون حدود یکصد میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده و بالغ بر یکصد میلیارد ریال دیگر نیز مصوب شده که به این پروژه اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این پروژه به ظرفیت سرانه فرهنگی هرمزگان اضافه می شود، افزود: رفع مشکل پیش روی تالار مرکزی از طریق قانونی به نفع مردم و هنرمندان است چرا که خروجی و منفعت آن برای مردم استان است.

غلامحسین شیری، مدیرکل راه و شهرسازی هرمزگان با اشاره به وضعیت این پروژه تصریح کرد: پروژه احداث تالار مرکزی بندرعباس در زمان خود به کمیسیون ماده پنج رفته و براساس مدارک راه و شهرسازی کارهای این پروژه قانونی بوده است و مشکل عدم صدور پروانه نیز قابل حل است و باید این پروژه را احیاء کرد چون به راحتی نمی شود آن را تخریب کرد.

شیری اضافه کرد: قرار داشتن در حریم 60 متری دریا وحی منزل نیست و در مناطق دیگر نیز ساختمان هایی در این محدوده می سازند و می توان آن را در کمیسیون سیما و منظر شهری مورد بررسی قرار داد.

جاسم جادری، استاندار هرمزگان با اشاره به مشکل نداشتن پروانه ساختمانی و قرار گرفتن در حریم 60متری دریا تالار شهر گفت: در دوره های گذشته مجوزهای زیادی برای ساخت و ساز در حریم دریا در بندرعباس صادر شده که اکنون مشکل ساز شده است .

استاندارهرمزگان افزود: مشکل صدور پروانه ساخت این پروژه در استان قابل حل است و درباره حریم دریا نیز کمک های شورای عالی معماری و شهرسازی می تواند موثر واقع شود.

جادری بیان داشت:

کاراندیش،معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: همه افرادی که در گذشته این مجوزها را داده اند، می خواسته اند به فضای فرهنگی و هنری این شهر اضافه شود و هم اکنون کار به جایی رسیده که پرونده ای برای این پروژه در شهرداری تشکیل شده و رای بدوی داده اند که به دلیل نداشتن پروانه و قرار داشتن در حریم دریا باید تخریب شود و ما درخواست تجدید نظر داده ایم که کمیسیون ماده 100 می تواند این رای را نقض کند.

کاراندیش اظهارکرد: این مجتمع برای استفاده فرهنگی هنری عموم مردم احداث می شود و تقاضای ما این است با توجه به هزینه و مجوزهای صادر شده و همچنین افزایش فضای فرهنگی ، دستگاه های مرتبط کمک کنند این پروژه انجام شود و شهرداری هم در اطراف آن فضای سبز ایجاد و مورد استفاده عموم قرار گیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه اگر این پروژه انجام نشود هیچ گونه تعهدی برای پروژه جدیدی در بندرعباس نخواهیم داد، اضافه کرد: مسئولان و متولیان استان اگر احساس می کنند احداث این پروژه برای این استان ضرورت دارد می توانند مشکل آن را در استان حل کنند.

کاراندیش گفت: باید به مجوزهایی که در زمان وقت این پروژه صادر شده احترام قائل شویم اما در هر صورت ما تابع مراجع قانونی از جمله کمیسیون ماده 100 هستیم و در صورت تخریب پروژه هیچ گونه تعهدی برای پروژه جدیدی در بندرعباس نخواهیم داد.

عباس امینی زاده، شهردار بندرعباس با بیان اینکه دریافت پروانه ساختمانی و مجوز لازم ، برای اجرای هر پروژه بویژه ساخت و ساز در حریم ساحل و دریا یک موضوع بسیار مهم بوده که دستگاه های مرتبط با این موضوع در استان برای آن اتفاق نظر دارند ، گفت: شهرداری بندرعباس همواره حامی و رونق بخش فرهنگ و هنر استان بوده است لذا این آمادگی را دارد که در صورت تغییر رای کمیسیون ماده 100 و صلاح دانستن جلوگیری از تخریب این بنا ، در ساخت و تکمیل آن مشارکت کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، تاریخ انتشار: شنبه 27 شهریور 1395، کد خبر: 897249، www.dana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین