پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۷۹۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۵
۶ سال پیش یک پاسخ کوتاه زنگنه به خریدار یک طرح ملی تنها در یک لحظه بیش از ۵۰ میلیارد تومان سرمایه ملی را برباد داد!
شعار سال:بسمه‌تعالی؛ بفرمائید مجوز خوراک باطل شده است ." ۶ سال پیش یک پاسخ کوتاه زنگنه به خریدار یک طرح ملی تنها در یک لحظه بیش از ۵۰ میلیارد تومان سرمایه ملی را برباد داد.این رقم بدون احتساب عدم النفع تبدیل نفت خام سنگین میادین آزادگان و یادآوران به محصول است که اگر بخواهیم این رقم را نیز محاسبه کنیم قطعا کمر وزارت نفت زیربار پاسخ به این ابهام ملی خم خواهد شد!

"زنگنه مجوز پالایشگاه خوزستان را باطل کرد" یک تیتر کوتاه و انتشار چند خبر کوتاه‌تردر برخی از رسانه‌ها تنها حاصل تصمیم مبهم وزیرنفت در روزهای سرد سال ۱۳۹۳ بود.

پالایشگاهی که از اساس زاده شده بود تا با دانش فنی و بومی نفت خام سنگین میادین آزادگان و یادآوران را تبدیل به محصول کند که این امرمی‌توانست از خام فروشی نفت جلوگیری کند و سوددهی کشورا صدچندان نماید.

درهمان زمان این پالایشگاه در لیست واگذاری قرار داشت و آنطور که گفته می‌شود یک خریدار برای تصاحب این پالایشگاه ابراز علاقه کرده بود اما به یکباره اعلام می‌گردد مجوز خوراک این پالایشگاه باطل است که همین امر منجر به توقف کامل پروژه و خداحافظی با فرزند متولد نشده صنعت پالایش کشور می‌شود.

به زبانی ساده تر، باابطال مجوز خوراک پالایشگاه خوزستان، این واحد پالایشی که قراربود طبق اصل ۴۴ قانون اساسی برای واگذاری به بخش خصوصی در فرابورس عرضه شود، فاقد هرگونه ارزش سرمایه گذاری شد.

در همان زمان اعلام شد شرکت گسترش انرژی پاسارگاد طی نامه‌ای به معاونت برنامه ریزی و نظارت برمنابع هیدروکربوری خواهان خرید این پالایشگاه با ۱۲۰ میلیارد تومان بیش از هزینه‌های صورت گرفته در این  طرح شد اما پاسخی که این شرکت از سوی وزیر نفت دریافت کرد این بود که " بسمه‌تعالی؛ بفرمائید مجوز خوراک باطل شده است."

به اذعان کارشناسان، تمام این نکات را باید در کنار این مساله مدنظر قرار داد که مطالعات اولیه این پروژه در دولت گذشته صورت گرفته و تا زمان تصمیم مبهم زنگنه در سال ۱۳۹۳، بیش از ۵۰ میلیارد تومان در این پروژه هزینه شده بود که با دستور توقف آن این مبلغ برباد رفته است.

این درحالی است که شاید لازم به تاکید باشد که بنابراعلام بانک مرکزی، در سال ۱۳۹۳ یعنی زمان اتخاذ چنین تصمیمی از سوی نفت متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا ۳۲۵۱ تومان بوده در حالیکه متوسط نرخ دلار آمریکا در سال گذشته ۱۴۹۰۰ تومان و در پنج ماهه سالجاری ۱۸ هزار تومان بوده است. بنابراین هزینه احداث این پالایشگاه با وجود سرمایه گذار و خریدار مشتاق در اجرای پروژه می‌توانست امروز منافع بسیاری نصیب کشور کند!

حال این سوال همچنان به قوت خود باقی است که وزیرنفت دولت روحانی برچه اساسی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده و چه سیاست کارشناسی و فنی پشت آن پنهان گشته که هنوز بسیاری از کارشناسان نسبت به این اقدام مبهم زنگنه قانع نشده و معتقدند این تصمیم از اساس اشتباهی استراتژیک و مخالف منافع ملی بوده است؟
 
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری تحلیلی  نفتی ها  ،تاریخ انتشار:   20  مرداد 1399،کدخبر:   ،www.naftiha.ir،38883
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
0
0
آقای زنگنه وزیر نفت ما تا ابد هست. ایشون از اول بودن هنوزم هستند و خواهند بود. انگار فقط ایشون می تونن وزارت نفت رو به عهده بگیرند. خب اگر واقعا اینقدر ضرر زده که بقیه می گن، چرا برکنار نمیشه و یک شخص کاربلد رو سر کار نمیارن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین