پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۸۴۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
امسال سومین سالی است که پویش ملی مشق احسان با هدف تامین و توزیع بسته‌های نوشت‌افزار برای دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار آغاز به کار کرده است. هدف از راه‌اندازی این پویش یاری رساندن به بیش از یک میلیون دانش‌آموز کم‌توان و محروم است که در نقاط مختلف ایران زندگی می‌کنند.
شعار سال :‌ «مشق احسان» یک حرکت همه‌جانبه مردمی است که علاوه بر مشارکت مردم، از سوی نهاد‌هایی همچون «ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)» نیز مورد حمایت قرار می‌گیرد.
هر چند وضعیت بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید همچنان مشخص نیست، اما برخلاف تصور عمومی، استفاده از نوشت‌افزار در دوره اخیر تعطیلی مدارس به واسطه کرونا کاهش پیدا نکرده است و اتفاقا در برخی اقلام مثل دفتر، خودکار، مداد و اقلام مشابه آن چه‌بسا که بیشتر نیز شده باشد. در کنار این موضوع، مساله دیگری که نباید فراموش کرد، گران‌تر شدن مواد اولیه تولید نوشت‌افزار و به تبع آن افزایش سرسام‌آور قیمت محصولات حوزه نوشت‌افزار در بازار است؛ محصولاتی که بسیاری از خانواده‌های کم‌برخوردار توان خرید و تامین آن را ندارند.
سومین دوره پویش ملی «مشق احسان» هفته پیش با حضور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) در مجموعه سرچشمه تهران آغاز به کار کرد و این روز‌ها همزمان با آغاز دریافت کمک‌های مردمی، چندین گروه جهادی نیز مشغول بسته‌بندی نوشت‌افزار‌ها برای ارسال به نقاط مختلف ایران هستند. به همین بهانه سراغ محمد ترکمانه، مدیرعامل بنیاد احسان ستاد اجرایی حضرت امام (ره) رفتیم و گپ و گفتی در ارتباط با سومین دوره پویش ملی «مشق احسان» و اتفاقاتی که تاکنون در آن رخ داده، داشتیم.

***
* یک پویش بشدت ایرانی
ترکمانه در ارتباط با تجربیاتی که از دو دوره اخیر پویش ملی «مشق احسان» به دست آمده، گفت: ما در سال‌های اخیر حدود چند صد هزار بسته نوشت‌افزار را برای پخش در مناطق محروم آماده کردیم که چه در آن زمان و چه در این دوره سعی کردیم همه این محصولات، از نوشت‌افزار‌های ایرانی تامین شود. امسال به طور ویژه با هدف توزیع یک میلیون بسته نوشت‌افزار و احیای ۷۰ کارگاه فعال در حوزه تولید این محصولات، پویش «مشق احسان» را آغاز کردیم.
وی افزود: این کارگاه‌ها چند ماهی می‌شود در حال تولید هستند و مراحل بسته‌بندی محصولات نیز از هفته پیش آغاز شده است. علاوه بر اینکه تولیدکننده این محصولات همه ایرانی هستند، نماد‌ها و تصاویر استفاده شده روی این محصولات نیز برخلاف بسیاری از محصولات موجود در بازار که روی آن‌ها از تصاویر شخصیت‌های خارجی استفاده شده، همه تصویر قهرمان‌ها و شخصیت‌های ایرانی است.

* اتفاقات ویژه سومین دوره «مشق احسان»
مدیرعامل بنیاد برکت در ادامه با اشاره به اینکه «مشق احسان» صرفا پویشی برای تامین نوشت‌افزار دانش‌آموزان نیست، خاطرنشان کرد: یکی از اهداف این پویش تامین «نوشت‌افزار» برای دانش‌آموزان مناطق کم‌برخوردار است، اما از اهداف دیگر آن تامین محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان این مناطق است. بحث آموزش مجازی و آموزش برای کنکور در بستر فضای مجازی، از دیگر اهداف این پویش است که می‌تواند به دانش‌آموزان کمک کند تا خلأ تعطیلی مدارس را تا حدودی جبران کند.
ترکمانه ادامه داد: تامین بسته‌های بهداشتی برای دانش‌آموزان مناطق هم یکی دیگر از اهداف این پویش ملی است، چرا که اگر بنا باشد دانش‌آموزان با رعایت پروتکل‌های مشخص‌شده از سوی وزارت آموزش‌و‌پرورش در سال تحصیلی پیش رو به مدرسه بروند، باید بتوانند از وسایل شخصی خودشان از جمله لیوان شخصی، ماسک و سایر وسایل بهداشتی مربوط به خود استفاده کنند.

* مردم چگونه می‌توانند به «مشق احسان» کمک کنند
مدیر بنیاد احسان در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به کمک‌های مردمی در سومین دوره پویش ملی «مشق احسان» گفت: مردم نیز در این پویش نقش بسیار پررنگی دارند. بیش از ۵ هزار گروه خیریه، جهادی و مردمی در حال فعالیت در بخش‌های مختلف این پویش بویژه در زمینه توزیع بسته‌ها در مناطق محروم هستند.
او در ارتباط با شیوه‌های مشارکت مردمی هم در این طرح اظهار کرد: مردم هم به هر میزان که در این پویش مشارکت کنند، بنا بر قولی که رئیس ستاد فرمان امام (ره) داده‌اند، ستاد ۲ برابر مبلغ آن را برای تامین بسته‌های نوشت‌افزار و سایر موارد تامین خواهد کرد. مردم هم می‌توانند از طریق شماره‌گیری *۴۰۳۰*۱۵# یا از طریق مراجعه به سایت این پویش کمک‌های خود را ارسال کنند.

* «مشق احسان» بابی برای کارآفرینی شد
در ادامه این گفتگو با ترکمانه درباره این صحبت کردیم که گروهی تصور می‌کنند نوشت‌افزار در دوران شیوع کرونا مصرف چندانی ندارد، در حالی که راه‌اندازی پویشی مثل «مشق احسان» ناشی از نیاز‌هایی بوده که در مناطق محروم در این حوزه احساس شده است. مدیرعامل بنیاد احسان درباره این نگاه اشتباه گفت: مدارس تعطیل شده‌اند، اما درس‌خواندن بچه‌ها و نیاز آن‌ها به وسایلی مثل دفتر، خودکار، مداد و... که تعطیل نشده است.
او درباره تاثیرات اقتصادی که راه‌اندازی پویش مشق احسان می‌تواند داشته باشد نیز گفت: کارگاه‌های زیادی بودند که در حوزه نوشت‌افزار فعالیت می‌کردند، اما تا قبل از راه‌اندازی این پویش به دلایل مختلف دچار مشکلات اقتصادی شده بودند و این پویش باعث تقویت آن‌ها شد. مثلا چند وقت پیش در یکی از شهرستان‌های شیراز کارگاهی را پیدا کردیم که در حوزه تولید کیف و جامدادی با جاجیم و پارچه‌های سنتی استان فارس فعالیت می‌کند و اتفاقا محصولاتی با قیمت و کیفیت مناسب هم عرضه می‌کند که ما سراغ آن‌ها رفتیم و بخشی از نیاز‌های پویش را از طریق آن‌ها تامین کردیم.

* علیه قهرمان‌های پوشالی خارجی
از ترکمانه درباره اهمیت حمایت از تولید محصولات نوشت‌افزار با محوریت قهرمان‌های ایرانی پرسیدیم که او در جواب بیان کرد: هدف ما از همان ابتدا این بود که بتوانیم از محصولات ایرانی حمایت کنیم. همان‌گونه که رهبری نیز تاکید داشتند که باید از خلق شخصیت‌هایی با هویت ایرانی برای کودکان حمایت کنیم و همه باید دست به دست همه بدهند تا این پازل که بخشی از آن تولید محصولات نوشت‌افزار است و بخشی دیگر از آن تولید محصولات جانبی همچون انیمیشن و... است به مرور تکمیل شود، یکی از بزرگ‌ترین راهبرد‌های اصلی ما از همان ابتدای راه‌اندازی این پویش همین بوده و هست تا به مرور مذاق و سلیقه دانش‌آموزان ایرانی را به قهرمان‌ها و شخصیت‌هایی که با فرهنگ و باور‌های ما سنخیت دارند، هماهنگ کنیم تا به جای اینکه قهرمان‌های خارجی برای آن‌ها الگو شوند، الگو‌های خیلی خوبی که در تاریخ ما هستند را به نسل جدید معرفی کنیم.

* محتوای باکیفیت آموزشی برای دانش‌آموزان مناطق محروم
نکته دیگر در ارتباط با سومین دوره «مشق احسان» که در گفتگو با مدیرعامل بنیاد احسان به آن پرداختیم، اضافه شدن بخش کمک آموزشی به این دوره بود. ترکمانه در توضیح این موضوع گفت: ما سعی کردیم در بستر آموزش در فضای مجازی، امسال موضوع آمادگی برای کنکور را در نظر بگیریم تا دانش‌آموزان مناطق محروم بتوانند از حضور بهترین اساتیدی که در این حوزه در داخل کشور فعالیت می‌کنند، به شکل آموزش مجازی بهره‌مند شوند.
او در پایان خاطرنشان کرد: نزدیک به ۲۰ هزار دانش‌آموز می‌توانند از این بسته‌های آموزشی استفاده کنند. علاوه بر این، محتوا‌های تخصصی برای آموزش سایر پایه‌ها نیز در حال آماده‌سازی است که آن نیز قرار است در همان بستر آموزش مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد تا دانش‌آموزان پایه‌های مختلف در سراسر ایران از محتوای باکیفیت آموزشی در این زمینه بهره‌مند شوند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز، تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: vatanemrooz.ir/ ۲۲۲۹۶۷
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۲
0
0
تو کدوم کشور در زمان بحران مردم اینجوری پشت هم در میان؟؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین