پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۳۹۰۵
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
قرار است از یک شهرک صنعتی بازدید کنیم، آماده هستم تا پای درد دل تولیدکنندگانی بنشینم که شاید این روز‌ها زیان ده‌ترین افراد روزگارند، چون پولش را دارند که در بازار بهم ریخته دلار و سکه بریزند و یک شبه راه صد ساله بروند، اما همان را برای تولید کالای ایرانی سرمایه گذاری می‌کنند و تغییرات لحظه‌ای قیمت ها، نبود ارز و مواد اولیه آن‌ها را به مرز ورشکستگی می‌کشاند.
شعار سال :‌  در شهرک صنعتی پارسیان (امان آباد) تولیدکنندگان و فعالان بخش خصوصی واحد‌های تولیدی از فشار حداکثری بخش دولتی و بی تفاوتی برخی از مسئولان به تعطیلی واحد‌های تولیدی و بیکاری تعداد زیادی کارگر خبر می‌دهند، اما مشکلات اعلام شده از سوی آن‌ها مثل نبود راه مناسب یا تکمیل سیستم فاضلاب معضلات غیرقابل حلی به نظر نمی‌رسد.
شهرک صنعتی پارسیان که ۲۵ شرکت صنعتی و تولیدی و دو شرکت دانش بنیان دارد، سه سال قبل از ناحیه صنعتی به شهرک صنعتی ارتقا یافته است.
بختیاری مدیرعامل این شهرک صنعتی با انتقاد از بوروکراسی اداری می‌گوید: وقتی ما یک نامه درخواست برای مسئولان می‌فرستیم یا مشکلی را مطرح می‌کنیم شش ماه باید برای پاسخ منتظر بمانیم، اما یک واحد تولیدی با ۲۰۰ کارگر نمی‌تواند در این مدت به کار خود ادامه دهد و همین بوروکراسی و موانع موجود در شهرک باعث شده ۱۲ شرکت تولیدی خوشنام از کارخانه لبنیات گرفته تا قطعات خودرو تعطیل شوند.
وی ادامه می‌دهد: مشکلاتی برای راه این منطقه در جاده قدیم نیشابور به وجود آمده است، به عنوان مثال راهی که یک شهرک صنعتی از ۲۷ سال قبل در آن وجود دارد، از دو طرف ورود کامیون و وسایل نقلیه نیمه سنگین ممنوع است، راه اختصاصی این شهرک از سمت بخش ملک آباد نیز از سمت چپ است که یعنی برعکس جاده و خطرات بسیار زیادی دارد، سرعت گیر‌های پی در پی هم به کنار، اما مشکل بزرگ‌تر این است که در نزدیکی این شهرک پلی با هزینه بسیار گزاف دولت به سمت شهرستان فریمان احداث شده بود، اما فقط به خاطر یک تصادف با یک تصمیم احساسی از هفت سال قبل با خاک ریزی مسدود شده و بدون استفاده مانده است!
این تولیدکننده می‌گوید: این شهرک صنعتی مظلوم واقع شده چرا که مثلا در یک مورد ما از دادستانی محترم مشهد نامه و دستور جمع آوری سرعت گیر‌های مسیر را داریم، اما اداره کل راه و شهرسازی از این دستور امتناع و اعلام می‌کند که دستور پلیس راه برای ما ملاک است. یک شرکت لبنیاتی ما که با سرمایه‌ای ۳۰ میلیاردی بدون حتی یک ریال استقراض بانکی کارخانه‌ای را احداث کرد در آستانه تعطیلی قرار گرفته، چون همین سرعت گیر‌ها ماست این شرکت را تبدیل به دوغ می‌کند، این حرف شاید برای برخی خنده دار باشد، اما برای آن تولیدکننده ورشکستگی و تعطیلی کارگرانش را در پی دارد.
صنوبری، تولیدکننده دیگری که مالک یکی از برند‌های خوشنام و معروف قند در مشهد است می‌گوید: این شهرک تا امروز با سرمایه بخش خصوصی و هزینه این بخش سرپا ایستاده و خود من ۲۰ سال با چنگ و دندان آن را حفظ کردم، اما امروز سنگ اندازی‌ها و همراه نبودن برخی مسئولان امانم را بریده، محیط زیست یکی از اداراتی است که امروز همه استاندارد‌های روز دنیا را از ما طلب می‌کند، چرا متوجه نیستند که ما در چه شرایطی تولید می‌کنیم، چرا سختی‌های کار تولید را در وضعیتی که برای مواد اولیه مانده ایم و مردم نیاز به تولیدات داخلی دارند درک نمی‌کنند، می‌گویند تصفیه خانه، ما اقدام کردیم و در حال ساخت یک تصفیه خانه با هزینه شخصی هستیم، اما در این مدت اجازه کار به برخی از واحد‌ها داده نمی‌شود.
یک تولیدکننده دیگر در حوزه تولید لامپ و چراغ می‌گوید: این واحد تولیدی با سرمایه ۱۰۰ میلیاردی احداث شده، ماهانه در این کارخانه ۲۰۰ هزار دستگاه در ۶۳ قلم کالا تولید می‌شود و برای ۲۳۵ نفر اشتغال مستقیم در آن وجود دارد که از مرحله طراحی تا بسته بندی همگی در همین واحد انجام می‌شود و برخی دستگاه‌های تمام اتوماتیک آن در حوزه الکترونیک در شرق کشور بی نظیر است.
این تولیدکننده توضیح می‌دهد: طرح توسعه شرکت با سرمایه ۵۰ میلیاردی آماده شده که همه این مبلغ توسط خود ما تامین می‌شود و حداقل به صورت مستقیم برای ۵۰۰ نفر ایجاد شغل خواهد کرد، اما یک نیاز جدی ما در این منطقه کمبود آب است که ما برای رفع این مشکل درخواست داشتیم و این شهرک در سهمیه آبی قرار است به بخش ملک آباد داده شود. نمایندگان مجلس هم به ما قول‌هایی داده اند، اما هنوز عملی نشده است.
وی می‌افزاید: ما در استان مشکلی برای فروش تولیدات خود نداریم، اما مشکلات جدی گمرکی بسیار نگران کننده است، ما مواد اولیه را تهیه کردیم، اما در گمرک بندرعباس چند ماه معطل مانده و امکان ورود ندارد و معطل مجوز ارزی است. در بخش صادرات هم همین مسائل وجود دارد و ما تا یک ماه دیگر مواد اولیه مان تمام می‌شود در صورتی که یک کارخانه حداقل باید برای شش ماه آینده خود مواد اولیه داشته باشد.
تولیدکننده دیگری در حوزه محصولات لبنی می‌گوید: از مسئولان فقط جلسه و عکس یادگاری دیدیم، ۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری کردیم و اکنون مجبور شدیم تعطیل کنیم، سازمان جهاد کشاورزی قرار بود با ما همکاری و حمایت کند، اما انجام نشد، به ما وعده دادند راه اصلاح شود، ما چطور می‌توانیم محصولی را که تاریخ انقضا دارد معطل راه کنیم، همه محصول ما با این راه خراب آسیب می‌بیند و به همین دلیل دیگر از تولید مثلا سرشیر پاستوریزه و ماست کوزه‌ای که جزو برند ما و ثبت شده در کل کشور به نام ماست، منصرف شدیم و به فکر ایجاد خط تولید جدیدی برای پنیرجار و صادرات آن هستیم، اما منتظریم ببینیم چه مشکلی بر سر راه این تولیدمان به وجود می‌آورند.

مجوز اختصاصی برای کامیون‌ها صادر می‌شود
سرهنگ هادی امیدوار، رئیس پلیس راه استان درخصوص مشکلات راه این شهرک صنعتی توضیح می‌دهد: اصل تصمیمات ما منافع عموم مردم و حفظ سلامت آنان است و با نظر کمیسیون ایمنی استان، ساعت‌ها برای جاده قدیم بحث و تبادل نظر شده و به شکل فعلی رسیده است البته این نکته مهم است که این جاده ۶۰ سال قبل طراحی و ساخته شده و برای سرعت ۶۰ کیلومتر است، اما مردم رعایت نمی‌کنند و ما مجبور هستیم از سرعتکاه استفاده و ورود وسایل نقلیه سنگین را ممنوع کنیم چرا که در پیچ‌های کوهستانی این جاده کامیون باید به سمت مقابل منحرف شده و عبور کند که این قطعا باعث تصادفات شاخ به شاخ و تلفات بالا می‌شود.
وی می‌افزاید: البته برای واحد‌های صنعتی این شهرک مجوز موردی برای عبور وسایل نقلیه سنگین آن‌ها صادر می‌شود و هیچ مشکلی وجود ندارد و خود من ماهانه صد مجوز عبور برای همان شهرک صادر می‌کنم و این که بگویند تعطیلی کارخانه به دلیل راه و مشکلات آن است خلاف واقع است.
سرهنگ امیدوار تاکید می‌کند: ما پای سلامت مردم ایستادیم و سرعتکاه‌هایی که البته بیشتر بوده و کاهش دادیم را تغییر نخواهیم داد، چون از سال ۹۳ که آن سرعتکاه‌ها نصب شده است ۷۰ درصد تلفات جاده‌ای و تصادفات در آن محور کاهش یافته، در ضمن پلی که در گزارش به آن اشاره شده است اشکال جدی در طراحی دارد و در یک تصادف هفت نفر جان خود را از دست دادند و ما قطعا مجوز استفاده به پلی غیراستاندارد که می‌دانیم از لحظه بازگشایی قطعا مستعد تصادفات فوتی است نخواهیم داد، اما آمادگی داریم که برای هر کسی از شهرک‌های صنعتی که مجوز عبور و مرور برای مواد اولیه و کالا‌های خود دارد مجوز اختصاصی صادر کنیم.
معاون امور اقتصادی استانداری در واکنش به مشکلات مطرح شده درباره شهرک پارسیان به خراسان رضوی می‌گوید: یکی از عمده‌ترین مشکلات این شهرک بحث اسناد مالکیت آن بود، به دلیل این که این شهرک پیش از این در اختیار جهاد کشاورزی بوده است و سال‌ها طول کشید تا توانستیم اسناد این شهرک را آزاد و به اشخاص واگذار کنیم.
علی رسولیان تاکید می‌کند: شهرک پارسیان مشکلات عدیده و فراوانی دارد و ما در ستاد تسهیل به ترتیب اولویت مشکلات و موانع پیش روی این شهرک مانند بحث جاده مواصلاتی و امثال آن را پیگیری خواهیم کرد تا آن‌ها را رفع کنیم.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه خراسان، تاریخ انتشار:۲۲مرداد ۱۳۹۹، کد خبر: khorasannews.com_ ۷۰۳۴۹۷
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین