پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۹۳۹۴۸
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴
استفاده از روش‌های خلاقانه برای دور زدن تحریم‌های ظالمانه آمریکا در مبادلات بین‌المللی توسط فعالان اقتصادی مورد توجه قرار گرفته که یکی از آن‌ها بهره‌گیری از ارزهای دیجیتال است، در این‌باره رضایی‌صدرآبادی، کارشناس اقتصاد فضای مجازی و رمز ارز معتقد است به‌زودی رمز ارز ایرانی در کشور عرضه می‌شود تا مردم با ورود به این بازار نو سرمایه‌های خود را در قالب خرید رمز ارز ایرانی با پشتوانه طلا تبدیل و از این طریق به سودآوری برسند

شعار سال: حدود دو سال است که بانک مرکزی به‌دنبال ایجاد بستر مناسب برای ورود ارز‌های دیجیتال به چرخه اقتصاد کشور است، هر چند در این زمینه اقداماتی انجام شده است؛ اما این موضوع مهم در اولویت سیاست‌گذاری‌های این بانک قرار ندارد. این درحالی است که رضا تقی‌پور، عضو شورای عالی فضای مجازی، نسبت به بررسی موضوع ارز‌های دیجیتال ملی توسط بانک مرکزی می‌گوید: ارز دیجیتال ملی فرصتی بزرگ در شرایط تحریم برای افزایش سرعت مبادلات اقتصادی میان ایران با کشور‌های منطقه است و مزایای خاصی را دربردارد.

به‌عقیده کارشناسان هر چند بیت‌کوین به‌دلیل عدم پشتوانه می‌تواند برای کشور مشکل‌ساز باشد، اما باید پذیرفت که در دنیای پیشرفته امروزی نباید از قافله عقب ماند، در چنین شرایطی باید با داخلی‌سازی استفاده درست و شفاف از رمز ارز‌ها نسبت به رفع مشکلات اقتصادی کشور اقدام شود. البته حرکت در مسیر استفاده از فناوری بلاک‌چین و ارز‌های دیجیتال در سطح ملی باید در قالب سندی تهیه شود تا چارچوب فعالیت و بهره‌گیری از این فناوری جدید در بخش‌ها و سطوح کسب‌وکار مختلف به‌خوبی مشخص شود.

بسترسازی برای ایجاد رمز ارز دیجیتال داخلی

یک کارشناس اقتصاد فضای مجازی و رمز ارز درباره چگونگی ورود ایران به استفاده از رمز ارز‌ها به بازار گفت: اخیراً در جلسه‌ای با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اساتید خبره اقتصادی بحث طرح اجرای بانکداری باز را در کشور مطرح و قرار بر این شد تا بستر لازم برای استفاده از رمز ارز ملی نیز در کشور فراهم شود.

محسن رضایی‌صدرآبادی به پیشرفت دنیا در بهره‌گیری از علوم و فناوری‌های نوین ارتباطی اطلاعاتی، عصر دیجیتال و استفاده از ابزار‌های لازم برای ورود به دنیای مجازی توسعه فضای کسب‌وکار اشاره کرد و افزود: با توجه به وضعیت نامناسب اقتصاد در دنیا و به‌هم ریختگی نظام‌های پولی و بانکی بسیاری کشور‌ها برخی از آن‌ها برای خروج از بحران‌های اقتصادی، رفع محرومیت‌های تحریمی و محدودیت‌های موجود در راستای ارتباط مالی، انجام معاملات و... با دنیا وارد چنین فضایی شده‌اند و از این طریق به جابه‌جایی پول اقدام می‌کنند.

این کارشناس اقتصاد فضای دیجیتال به مشکلات تحریمی در کشور و وجود محدودیت‌های نقل و انتقال پول اشاره کرد و افزود: توجه دولت به‌خصوص بانک مرکزی در استفاده از بیت‌کوین و رمز ارز‌ها در شرایط تحریمی می‌تواند در انجام معاملات با دور زدن تحریم‌ها بسیار موثر باشد؛ چراکه معاملات این کالا رصد نمی‌شود.

ایجاد بازار نوین سرمایه‌گذاری در کشور

وی با بیان این‌که بیت‌کوین به ارزش دلار گره‌خورده است، افزود: ارزش یک بیت‌کوین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان است که انجام معامله آن در دنیا رایج است؛ حال اگر ارزش این ارز مجازی در کشور به‌جای دلار به طلا گره بخورد، می‌تواند بازاری نوین برای سرمایه‌گذاران باشد.

رضایی‌صدرآبادی به هجوم سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه و حبابی بودن این بازار اشاره کرد و افزود: درصورت راه‌اندازی رمزارز ملی دیجیتال بسیاری از سرمایه‌گذاران به این بازار خواهند آمد؛ چراکه چنین بازاری هم برای سرمایه‌گذاران سودآور است، هم این‌که باعث جمع‌آوری نقدینگی در سطح کشور می‌شود.

وی به طرح ایجاد رمز ارز ایرانی اشاره کرد و افزود: سازکار ایجاد رمز ارز ملی در کشور مهیاست؛ چراکه رمز ارز ملی با پشتوانه طلای بانک مرکزی است و، چون طلا جزو ارزش‌های واقعی بانک‌ها محسوب می‌شود، این رمز ارز به خوبی قابلیت اجرایی را دارد.

توکن‌هایی که پشتوانه طلا دارند

رضایی افزود: مزیت اصلی توکن‌های دارای پشتوانه طلا این است که افراد می‌توانند بدون خرید طلای واقعی در این فلز گرانبها سرمایه‌گذاری کنند. به این ترتیب، ریسک‌ها و مشکلات مربوط به نگهداری و خریدوفروش طلای واقعی به‌شدت کاهش می‌یابد. از آن‌جا که توکن‌ها روی کیف پول‌های دیجیتال ذخیره می‌شوند، به‌راحتی می‌توان آن‌ها را منتقل کرد و خیلی سریع در صرافی‌های مشخص به فروش رساند.

این پژوهشگر اقتصادی به عرضه و فروش سکه طلا در بانک کارگشایی بانک مرکزی اشاره کرد و افزود: چنین معامله‌ای اکنون در این بانک رایج و مرسوم است؛ بنابراین با ایجاد رمز ارز ایرانی با پشتوانه طلا بی‌شک طرحی نو در اقتصاد کشور ایجاد می‌شود؛ به‌طور مثال اکنون کسی که طلا دارد و به بانک می‌سپارد، بانک در ازای آن به صاحب طلا وام به پشتوانه طلایی که به امانت گذاشته است، می‌دهد؛ حال با عرضه رمز ارز دیجیتال در کشور نیز می‌توان به ارزش یک توکن طلا به سرمایه‌گذار رمز ارز داد.

وضعیت ارز دیجیتال در ایران

برای استخراج ارز‌های دیجیتال به‌خصوص بیت‌کوین برق بالایی مصرف می‌شود؛ به‌گونه‌ای که برای استخراج هر واحد بیت‌کوین به ۷۲مگاوات ساعت برق نیاز است. بسیاری از سودجویان در ایران به استخراج ارز دیجیتال با استفاده از برق ارزان اقدام می‌کنند. این در حالی است که ارز دیجیتال تولیدشده با این شیوه با بالاترین نرخ در جهان خرید و فروش می‌شود.

ارز دیجیتال پیش از این با استفاده از رایانه‌های خانگی تولید می‌شد، اما در سال‌های اخیر دستگاه‌های مخصوص تولید آن (ماینر) ساخته شد که واردات و استفاده از آن‌ها در ایران غیرمجاز است و ضربه زیادی به تولید و اقتصاد وارد می‌کند. ارز دیجیتال یک پدیده جدید و نوظهور است که در بعضی کشور‌ها با شرایط و ضوابط خاص آن را به رسمیت شناخته و در بعضی کشور‌ها از قبیل ایران قانون و ضابطه خاصی برای آن مشخص نشده و استفاده از دستگاه ماینر برای تولید آن نیز بدون مجوز است؛ بنابراین دستگاه تولید این ارز به‌صورت قانونی و مجاز تا به‌حال وارد کشور نشده و واردات آن به‌معنای نقض تشریفات گمرکی است.

بنا به این گزارش، کارشناسان معتقدند توکن می‌تواند در قالب کیف پول در اختیار مردم قرار بگیرد و دارایی‌های منجمد را به چرخه اقتصاد وارد کند که بر اساس دغدغه کارشناسان به‌منظور جلوگیری از ایجاد تورم به‌دنبال خلق ارزش افزوده ملی در کشور با حمایت از تولید و کمک به اقتصاد کشور است. در شرایطی که به سبب تشدید بیماری مرگبار کرونا در کشور‌های مختلف، اقتصاد جهانی در کما فرو رفته، بهای محبوب‌ترین ارز دیجیتال جهان یعنی بیت‌کوین روبه افزایش است و هر روز بر جذابیت آن افزوده می‌شود.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 22 مرداد    99، کد خبر:   87303، www.sabzineh.org

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین