پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۴۳۹۷
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
افتتاحیه‌های نمایشی، عدم توجه به دستورات ستاد ملی مقابله با کرونا و نبود نظارت بر هزینه‌کرد پروژه‌های شهری در سال‌های اخیر ورود جدی نهاد‌های نظارتی و بازرسی به عملکرد مدیریت شهری را ضروری می‌کند.
شعار سال: برگزاری مراسم افتتاح نخستین کتابخانه عمومی در متروی تهران که چهارشنبه هفته گذشته آن‌هم نه به صورت مجازی بلکه با حضور مردم و مسئولان شهری صورت گرفت نمایشی دیگر از رفتار مدیران شهرداری تهران در ایام کرونایی بود که بیشتر از آنکه رویکرد پیشگیری داشته باشند و از پروتکل‌های مدیریتی و بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا تبعیت کنند همانند ۳ سال گذشته از عمر مدیریت شهری، روی به نمایش‌های عوام‌فریبانه در افتتاحیه‌های پروژه‌های شهری آورده تا کارنامه نه‌چندان روشن خود را با چنین نمایش‌هایی وزین جلوه دهند.

عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی که به کرات از سوی مدیران ارشد ستاد ملی مقابله با کرونا و مقامات بهداشتی کشور به رعایت آن توصیه می‌شود در حالی در این مراسم افتتاحیه رخ داد که واقعا نیازی به برگزاری این مراسم نبود، زیرا زمانی‌که مراسم افتتاحیه پروژه‌های کلان و ملی در کشور در این ایام به صورت مجازی و ویدئوکنفرانسی برگزار می‌شود واقعاً برگزاری چنین نمایشی آن هم در وسط پایتخت و شلوغترین مرکز و میدان مهم تهران چه ضرورتی داشت؟ البته برای چندمین بار است که برگزاری چنین مراسمی از سوی شهرداری تهران بدون رعایت پروتکل‌های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا صورت می‌گیرد و نشان از بی‌اعتنایی مدیران شهری به انجام دستورات ستاد مقابله با کرونا دارد.
 
ادامه لج‌بازی شهرداری با ستاد ملی مقابله با کرونا
اگرچه وجود چنین طرح‌هایی در میانه تلاش‌ها برای برقراری متوازن امور فرهنگی در مترو قبل از شیوع ویروس کرونا قابل تقدیر بود، اما انجام چنین نمایش‌هایی در زمانی که مترو به عنوان یکی از اماکن شیوع‌دهنده ویروس کرونا به چالشی برای مدیران ارشد نظام سلامت در جهت نوع و شیوه برخورد با معضلات بهداشتی مترو تبدیل شده است جای سؤال دارد.

این درحالی است که یکی از خطرناک‌ترین مراکز شهر تهران از نظر شیوع ویروس کرونا در حوزه حمل و نقل عمومی قرار دارد و در این بین متروی تهران یکی از آلوده‌ترین و در عین حال پرترددترین بخش از سیستم حمل و نقلی پایتخت محسوب می‌شود؛ البته که طرح‌های متعددی برای پاکسازی و یا حداقل کم‌خطرسازی این بخش مطرح و ارائه شد که می‌توان به نشانه‌گذاری برای رعایت فاصله اجتماعی در سالن‌ها و صندلی‌های مترو، ضدعفونی‌کردن روزانه واگن‌ها و صندلی‌ها (که نیازمند راستی‌آزمایی است)، برقراری سیستم فروش ماسک در ایستگاه‌های مترو و یا تلاش برای جلوگیری از ورود مسافران بدون داشتن ماسک به ایستگاه‌ها و سکو‌های مترو اشاره کرد که به غیر از سیستم فروش ماسک در ایستگاه‌ها که البته همین موضوع هم از نحوه توزیع بهداشتی آن قابل نقد است در مابقی موارد با شکست مواجه شده است.

با این‌حال وظیفه معاونت فرهنگی مترو در این باب ناظر به توجه به اصل موضوع فرهنگسازی در بین مسافران مترو برای مقابله با ویروس کرونا است که شاید در طول مدت اجرای طرح‌های پیشگیرانه ستاد ملی مقابله با کرونا در مترو حتی به اندازه افتتاحیه اخیر کتابخانه عمومی هم هزینه نشده است و بیشتر به سمت و سوی تذکر از سوی بلندگو‌های مترو و یا برچسب «بدون ماسک وارد مترو نشوید» سوق داشته است.

عملکرد معاونت فرهنگی مترو که باید در این بزنگاه تاریخی و با ورود ویروس کرونا در کشور ظرفیت خود را برای همکاری با ستاد ملی مقابله با کرونا و اجرای موفق پروتکل‌های بهداشتی نشان دهد نه تنها قابل دفاع نیست بلکه به نظر می‌رسد برای فرار از انتقاد‌هایی که به این نوع از عملکردش صورت می‌گیرد با هدف انحراف افکار عمومی از مسئولیت‌ها و وظایفی که قانون بر عهده‌اش گذاشته است به دنبال افتتاح طرح‌هایی است که فی‌الحال خروجی مناسبی برای متروی تهران ندارد و تنها برای نمایش و افزودن سیاهه به کارنامه‌اش صورت می‌گیرد.

بودجه فرهنگی متروی تهران شفاف نیست

متروی تهران به عنوان یک رسانه سیار زیرزمینی دارای قابلیت‌های بسیاری برای جذب مخاطب و اشتیاق فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی برای انجام تبلیغات در این بخش است و سالهاست که انواع و مدل‌های مختلف تبلیغات در همه بخش‌ها در تمامی نقاط قابل مشاهده در سیستم حمل و نقل زیززمینی دیده می‌شود، اما هیچ‌گاه نحوه مزایده، درآمدزایی، هزینه‌کرد و تئوری‌های تبلیغاتی آن شفاف‌سازی نشده است. این اتفاق در حالی صورت می‌گیرد که علاو بر بودجه مناسبی که در اختیار بخش فرهنگی مترو قرار می‌گیرد درآمد مناسبی هم در حوزه تبلیغات عایدی متروی تهران است، اما آنچه قابل مشاهده نیست اقدامات فرهنگی مناسب در شهر زیرزمینی پایتخت است.

قطع به یقین تلاش و انجام امور فرهنگی در مترو تنها ناظر به نصب پوستر پاراگراف‌هایی از برخی کتب غیرفرهنگی! در سردر واگن‌ها و یا نمایش جملات در مانیتور‌های مترو نیست و اکنون که باید فرهنگسازی در زمینه استفاده مسافران از اقلام بهداشتی و رعایت نکات ایمنی-بهداشتی در اماکن مترو صورت پذیرد، اما هیچ رفتاری از سوی مسئولان فرهنگی مترو در این زمینه قابل مشاهده نیست.

اگرچه تاکنون تلاش‌های زیادی از سوی برخی رسانه‌ها برای پاسخگو کردن مدیران شهری نسبت به عملکرد خودشان صورت گرفته است با این حال انتظار می‌رود تا نحوه درآمدزایی و هزینه‌کرد بودجه فرهنگی مترو هم مورد توجه مسئولان قرار گیرد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری آنا، تاریخ انتشار:۲۵مرداد، ۱۳۹۹، کد خبر:ana.press/۵۰۸۰۳۷
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین