پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۱۲۳
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۱
کابوس فاجعه بار تعبیر شد و سنگین ترین حکم علیه فوتبال ایران در پرونده مربی بلژیکی سابق تیم ملی کشورمان صادر شد. قراردادی که به رغم وعده مدیران سابق فدراسیون، کارشناسان زیادی مطمئن بودند که بازهم مانند بسیاری از پرونده های فوتبالی در فیفا شکست خواهد خورد و پول هنگفتی از بیت المال به عنوان جریمه باید پرداخت شود.

شعار سال: کابوس فاجعه بار تعبیر شد و سنگین‌ترین حکم علیه فوتبال ایران در پرونده مربی بلژیکی سابق تیم ملی کشورمان صادر شد. قراردادی که به رغم وعده مدیران سابق فدراسیون، کارشناسان زیادی مطمئن بودند که بازهم مانند بسیاری از پرونده‌های فوتبالی در فیفا شکست خواهد خورد و پول هنگفتی از بیت المال به عنوان جریمه باید پرداخت شود. امروز در کنار بررسی این حکم صادر شده، به رای‌هایی که تا به حال علیه فدراسیون و تیم‌های استقلال و پرسپولیس در ۱۰ سال اخیر صادر شده پرداخته ایم که به رقم هنگفتی رسیده ایم.

محکومیت سنگین فدراسیون در پرونده ویلموتس

عصر روز گذشته برخی خبرنگاران ورزشی خبر از محکومیت فدراسیون فوتبال کشورمان در پرونده مارک ویلموتس دادند که همان ابتدا فدراسیون این موضوع را تکذیب کرد و نوشت هنوز حکمی به دست فدراسیون نرسیده است، اما چند ساعت بعد حکم فیفا تایید شد. به گزارش ورزش سه، در این حکم آمده که فدراسیون فوتبال ایران باید شش میلیون و ۱۳۷ هزار یورو بابت جدایی مارک ویلموتس به او بپردازد. همچنین علاوه بر آن هزینه دیرکرد و دادرسی نیز برعهده فدراسیون فوتبال ایران است که با نرخ فعلی دلار به ۱۶۶ میلیارد تومان می‌رسد. البته این رقم جدای از آن دو میلیون یورویی است که این مربی بلژیکی بابت تنها چند بازی که روی نیمکت تیم ملی نشسته، از فدراسیون گرفته است. یعنی در نهایت حضور چند ماهه ویلموتس در تیم ملی کشورمان برای کشور بیش از هشت میلیون یورو هزینه داشته است که با توجه به قیمت دلار، این مبلغ بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود. این در حالی است که بودجه همین فدراسیون فوتبال در سال ۹۸ کمتر از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است.

محکومیت‌های پیشین فدراسیون

غیر از محکومیت فدراسیون در ماجرای ویلموتس که تا کنون سنگین‌ترین رقم محکومیت فیفا در پرونده‌های ایران را داشته، پیش از این نیز فدراسیون با مربیان خارجی خود به خوبی تا نکرده و در بیشتر مواقع کار به فیفا و صدور حکم علیه فدراسیون کشورمان کشیده است. پیش از ویلموتس کارلوس کی روش هم که مدت زیادی مربی تیم ملی کشورمان بود، بعد از جدایی برای رسیدن به بخشی از مطالباتش از فدراسیون ما شکایت کرد و در انتها ۲۰۰ هزار یورو هم ایران را محکوم کرد. پیش از این برانکو ایوانکوویچ هم برای رسیدن به مطالباتش در زمانی که سرمربی تیم ملی بود، از فدرسیون فوتبال شکایت کرد و توانست ۴۵۰ هزار دلار از ایران بگیرد. هرچند بخشی از این مبالغی که در احکام فیفا آمده مربوط به مطالبات مربیان بوده، اما بخشی از آن به دلیل جریمه‌های دیرکرد پرداخت، بند‌های مالی اضافه در قرارداد و... بوده است.

محکومیت قرمز‌های پایتخت

سرخ پوشان پایتخت که به تازگی جشن قهرمانی گرفته اند هم وضعیت بسیار نا به سامانی دارند. در ۱۰ سال اخیر تقریبا با تمام مربی‌ها و بازیکن‌های خارجی خود در پرداخت‌ها به مشکل خورده اند و کار به فیفا کشیده و در نهایت هم با توجه به آن چه ما بررسی کرده ایم، بازنده تیم پرسپولیس بوده است. در همین یکی دو سال اخیر هم چندین پرونده حقوقی در جریان داشتند که یکی از پرونده‌ها مربوط به برانکویی بود که سه بار پیاپی پرسپولیس را قهرمان کرد. البته سرمربی کروات توانسته با شکایت در فیفا حکم محکومیت پرسپولیس را بگیرد و حالا پرسپولیس باید به او و چند دستیار خارجی اش مبلغی بیش از ۱.۱ میلیون یورو بپردازد. ماجرای کالدرون هم همین است و فیفا پرسپولیس را ملزم کرده به این مربی هم ۷۶۰ هزار دلار بپردازد. پیش از این‌ها مانوئل ژوزه هم بوده که در برهه‌ای توانست ۳.۱ میلیون دلار پرسپولیس را جریمه کند و ویناگادایی که ۳۸۰ دلار با حکم فیفا از ایران گرفت. البته در کنار این مربی‌ها بازیکن‌های زیادی هم بوده اند که برای گرفتن مطالباتشان به سراغ فیفا رفته اند که تعدادشان به بیش از ۲۰ نفر می‌رسد که می‌توان به اشپیتیم ارفی با ۲۷۰ دلار، گولچ با ۳۲۵ دلار، سوبل با ۲۰۰ دلار و ... اشاره کرد. مجموع رای‌های صادر شده علیه پرسپولیس در دهه اخیر ۸.۳ میلیون دلار بوده است.

محکومیت‌های آبی پوشان پایتخت

شاید روی کاغذ وضعیت استقلال از پرسپولیس بهتر و آرای کمتری علیه این تیم صادر شده باشد، اما استقلال هم وضعیت خوبی ندارد. استقلال در همین چند سال اخیر با دو مربی خارجی خود به مشکل خورد. این مربیان هم مانند دیگر خارجی‌های فوتبال کشورمان بعد از رفتن علیه تیم شان شکایت کردند و تیم استقلال هم درست شبیه دیگر پرونده‌ها شکست خورد و مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین شد. استراماچونی توانست با رای فیفا، استقلال را محکوم به پرداخت ۱.۸ میلیون دلار کند و رقمی که شفر از فیفا علیه استقلال گرفت ۶۰۰ هزار دلار بود. در تیم استقلال هم بیشتر بازیکنان خارجی بعد از ترک تیم به سراغ فیفا رفتند و این تیم را محکوم به پرداخت مبالغ سنگینی کردند. مثلا جانواریو ۴۰۰ هزار دلار، پروپییچ ۵۰۰ هزار دلار، گومز ۴۵۰ هزار دلار و .... در این ۱۰ سال علیه تیم استقلال هم بیش از ۲۰ حکم صادر شد که در مجموع استقلال را مجبور به پرداخت بیش از ۶.۱ میلیون دلار کرد. هرچند جریمه‌های استقلال نسبت به پرسپولیس کمتر است، اما استقلال یک پرونده باز با پادوانی دارد که ممکن است وضع این باشگاه را بسیار اسفناک کند. پرونده‌ای که در رای اولیه آن جریمه ۹ میلیون دلاری برای استقلال صادر شده که می‌تواند ضربه سنگینی به فوتبال ایران بزند.

دلیل این همه حکم سنگین

فجایع پیش آمده در فوتبال کشورمان که گوشه‌ای از آن را خواندید، نشان می‌دهد در این حوزه ضعف مدیریتی دیده می‌شود و فساد زیادی هم در این حوزه وجود دارد. به نظر می‌رسد در فوتبال حوزه‌های نظارتی بسیار ضعیف عمل کرده اند و در بحث حقوقی هم به عمد یا سهو در قرارداد‌ها ایراد‌های فاحشی وجود دارد و وقتش رسیده فکری اساسی برای این فدراسیون پردردسر و پر حاشیه کرد چرا که علاوه بر هدر دادن بیت المال، این اتفاقات ضربه سنگینی به وجهه کشور خواهد زد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از روزنامه خراسان ، تاریخ انتشار 28 مرداد    99، کد خبر:   20453، www.khorasannews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین