پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۵۶۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
یک روزنامه نگار گفت: مبلمان شهری متاثر از فرهنگ اصیل ، زبان ناطقی است که می تواند به عنوان یک رسانه ابزار مسئولین برای مواجهات آنها با مردم باشد.

شعار سال: یادداشتی از جواد عموزاد - روزنامه نگار و فعال فرهنگی اجتماعی شهر گرگان : انسان موجودی است که در سیر تکاملی خود از زمان آدم و حوا تا کنون به کمک عقل و دانش خود منشا تغییرات مثبت یا منفی زیادی در گستره دنیا شده است ، بارها توانسته با قدرت اختیاری که خداوند به او داده به محیط پیرامون خود هویت و تمدن ببخشد و گاهی هم تیشه به ریشه آن زده است .

انسان ها امروزه هم چنان سرگرم زندگی روزمره خود هستند و در این مسیر همچنان اصرار دارند تا با استفاده از نبوغ خود همه موجودات و اشیاء را در جهت برطرف کردن نیازهای خود بکار بگیرند تا عطش سیری ناپذیر و حرص خود را در مواجهه با روزگار بعضا نامرد تسکین دهند .

زندگی شهرنشینی یکی از اختراعات بشر بوده که امروزه نمود عینی پیدا کرده و همه آنهایی که در شهرها و کلان شهرها زندگی می کنند با تعریفی جدید از شهرنشینی مواجه شده اند ، فناوری های پیشرفته نیز جلوه ای متفاوت از شهرها ها به ما ارائه می دهند و انسانها گاها چاره ای جز باور و پذیرش برخی موضوعات حتی غیرمتعارف ندارند .

مبلمان شهری اصطلاحی است که از صنعت شهرسازی و زیباسازی فضاهای شهری منبعث شده و امروزه مجموعه ای از عناصری هستند که برگرفته از تاریخ ، فرهنگ و هویت یک ملت بوده و نمایاندن آنها در سطح شهر به شهروندان غرور و انگیزه می بخشد .

برنامه ریزان شهری نیز بایستی در مدیریت شهری ، با شناسایی و احصاء نمادهای هویت و تمدن مردم همان شهر و جانمایی به بهترین شیوه ، بتوانند به نیازهای روحی مردم پاسخ بدهند چرا که علاوه بر مشکلات اقتصادی که به فیزیک شهروندان لطمه می زند ، خلا هویت و غرور انگیزشی درونی نیز به یک بحران روحی تبدیل می شود.

انسان ذاتا طرفدار زیبایی است و از این رو مبلمان شهری باید بصورت زیباترین جلوه در شهر رخ نمایی کند ، متاسفانه تقلید کورکورانه و پیروی از فرهنگ غربی در تهیه نمادها و مبلمان شهری باعث شده تا مردم پیوندی بین خود و اینگونه نمادها احساس نکنند.

از طرفی برخی از این نمادها با زیبایی که دارند ممکن است نسلی را دچار انحراف کرده و آنها را از هویت اصلی ایرانی و اسلامی دور سازد لذا بهتر است کسانی متصدی انجام مبلمان شهری شوند که بتوانند سره را از ناسره تشخیص دهند .

مبلمان شهری متاثر از فرهنگ اصیل ، زبان ناطقی است که می تواند به عنوان یک رسانه ابزار مسئولین برای مواجهات آنها با مردم باشد ، چه اینکه می تواند بهترین عملکرد برای مردمی باشد که با دادن عوارض خواهان داشتن شهری زیبا می باشند .

امروزه در طراحی شهرها، نحوه مبلمان فضاهای شهری از اهمیت ویژه ای برخوردار است به عنوان مثال روشنائی معابر شهری و خیابانها ، نصب علائم راهنمائی و رانندگی ، جاگذاری و مکان یابی مناسب سطل های آشغال ، طراحی مدرن فضاهای سبز، طراحی مناسب میادین و بلوارها ، نمادها و مجسمه ها ، پارک ها و فضاهای عمومی و.... همه باید متناسب با بافت فرهنگی و هویتی شهر و شهروندان و استعدادها و ظرفیتهای منطقه باشد .

خوشبختانه شهر گرگان در سال های اخیر فعالیت های خوبی را در این زمینه شروع کرده و در عید نوروز شاهد فضاسازی خوبی در نقاط مختلف شهر بودیم ، اما گرگان به عنوان مرکز استان هنوز جا برای کار زیاد دارد .

نویسنده : جواد عموزاد

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی سلام گلستان، تاریخ انتشار: 13 خرداد 1395، کد مطلب: -:www. salamgolestan.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
0
0
واقعا همیشه در نظر من هست که ایا با معماری اصیل و قدیم اسلامی ایرانی سرزنده تریم یا با این معماری مدرن و خشک و بی روحِ؟
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین