پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۱۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷
رییس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا گفت: پیک دوم کرونا را رد کرده ایم و بیماری روند کاهنده به خود گرفته، اما خطر همچنان زیاد است و اگر سهل انگاری کنیم ممکن است وارد فاز بعدی شویم.
شعار سال: دکتر "علی‌اکبر حقدوست" ویروس کرونا را یک ویروس جدید با ابعاد ناشناخته بسیار دانست و گفت: نادانسته‌های ما درباره کووید ۱۹ از همه جهات ویروس شناسی، ایمولوژیست، اپیدومیولوژی، بالینی و درمانی و ... بسیار زیاد است.
وی افزود: با گذشت زمان کم کم اطلاعات ما درباره این ویروس بیشتر می‌شود، اما کماکان اطلاعات ما آنقدر دقیق نیست که بتوانیم پیش‌بینی مناسبی از آینده این ویروس داشته باشیم و این موضوع نیز فقط مربوط به ایران نبوده بلکه در کل جهان این عدم قطعیت و ابهام و چگونه رفتار این ویروس در آینده، وجود دارد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به مدل‌سازی‌هایی که کشور‌های توسعه یافته درباره ویروس کرونا داشته‌اند، بیان کرد: این مدل‌سازی‌ها به دلیل عدم اطلاعات دقیق از رفتار کووید ۱۹ مرتبا در حال تغییر است.
رییس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا درباره اینکه این ویروس در آینده چگونه رفتار خواهد کرد، به ایسنا گفت: احتمالا این ویروس تا مدت‌ها در جامعه باقی خواهد ماند و نکته مهم این است که ما باید بتوانیم با این بیماری کنار آمده و کنترلش کنیم تا انشالله بتوانیم به زودی درمان اختصاصی‌تری برای آن پیدا کنیم و موارد شدید این بیماری را بهتر درمان کنیم.
حقدوست بیان کرد: امیدواریم تولید واکسن نیز به جایی برسد تا از طریق واکسن نیز بتوانیم کنترل سهل‌تری برای این بیماری پیدا کنیم، اما حتی اگر واکسن موثری باشد احتمال اینکه بیماری به صورت کامل ریشه‌کن شود و از بین برود خیلی کم است ضمن آنکه باید به این موضوع نیز توجه ویژه داشت که ما یک دوره پسا کرونای کاملا عادی مثل قبل نخواهیم داشت و چندان بازگشت به شرایط عادی گذشته محتمل به نظر نمی‌رسد.
وی با تاکید بر اینکه باید سناریو‌های مختلفی هم برای دوران کرونایی و هم دوران پساکرونایی داشته باشیم اظهار کرد: در عین حالی که آگاهانه و مسئولانه با این بیماری برخورد می‌کنیم، همه ما باید بدانیم که سلامت تک تک افراد جامعه بسیار محترم و مهم است. استرس و اضطراب زیادی و مخرب مطلوب نیست، اما باید به جنبه‌های سلامت نیز توجه داشته و آرامش خودمان و جامعه را نیز حفظ کنیم، زیرا گاهی اوقات استرس‌ها و اضطراب‌های بیش از حد و رفتار‌های وسواس‌گونه مانند بی‌خیالی و بی‌توجهی می‌تواند آثار مخربی بر سلامت جامعه بگذارد.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت اپیدمی در روز‌های آینده اظهار کرد: تصور می‌کنم احتمالا ظرف سه یا چهار هفته آینده با تکمیل شدن اطلاعات ما در مورد سیر اپیدمی‌لوژی بیماری در ایران و سایر نقاط جهان، بتوان شفاف‌تر در مورد وضعیت اپیدمی در نیمه دوم سال جاری حرف بزنیم اگر چه تاکید دارم این حرف‌های ما قطعیت ندارد و همه آن‌ها با یک عدم اطمینانی همراه هستند، ولی احتمالا چند هفته آینده بهتر می‌توانیم بگوییم که آیا اپیدمی به حد قابل قبولی کم شده است یا خیر و ما یک آرامش قابل قبولی در جامعه خواهیم داشت یا خیر.
رییس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در پاسخ به این سوال که آیا پیک دوم اپیدمی کرونا در کشور گسترده‌تر و شدیدتر از پیک اول بوده است؟ به ایسنا گفت: جواب این سوال هم «بله» است و هم «خیر». از این جهت که تعداد موارد ابتلا و فوتی‌های ما بیشتر شده است؛ «بله» پیک دوم پیک گسترده‌تری بود، اما دلیل آن شدیدتر بودن قدرت خود ویروس نبوده بلکه در پیک اول تعداد محدودی از استان‌های کشور درگیر جدی با این بیماری شدند و با رفتار کنترلی که به سرعت پیش آمد و تعطیلات ایام عید و اصلاح رفتار‌های اجتماعی، ویروس نتوانست به سرعت در سطح جامعه منتشر شود و تنها در چند استان محدود باقی ماند.
حقدوست اضافه کرد: در پیک دوم تقریبا در اکثر استان‌های کشور این ویروس به گردش در آمد، اما شدت آلودگی در هر استان در پیک دومسطل کمتر از آلودگی در استان‌های درگیر بیماری در پیک اول بود، ولی چون تعداد استان‌های درگیر بیشتر شدند و به تدریج استان‌ها یکی پس از دیگری درگیری پیدا می‌کردند در نتیجه به صورت تجمعی تعداد موارد مبتلا و در نتیجه فوتی‌های ناشی از کووید ۱۹ روند افزایش پیدا کرد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر با گذشت زمان تجربه و دانش ما در زمینه ابعاد درمانی و پزشکی بیماری بیشتر شد به‌طوری که هم در سطح بهداشت و مراقبت‌های سطح یک، پیشگیری و درمان سرپایی بیماری و هم در سطح دو و سه در بیمارستان‌ها؛ اطلاعات پزشکان و کادر بهداشت و درمان کشور نسبت به این بیماری افزایش پیدا کرد و باتوجه به تمهیداتی که در سطوح مراقبتی و بستری فراهم شده بود، خطرات بیماری کووید ۱۹ در پیک دوم کمتر از پیک اول آن بود.
رییس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا در پاسخ به این سوال که آیا قله پیک دوم اپیدمی کرونا در کشور را رد کرده‌ایم؟ گفت: در این لحظه اکثر استان‌های کشور از پیک دوم اپیدمی عبور کرده و روند بیماری در کشور هم اکنون یک روند کاهنده است، ولی این کاهنده بودن کاملا شکننده بوده و به رفتار‌های اجتماعی ما برمی‌گردد. اگر رفتار ما به نوعی سهل انگارانه باشد احتمال اینکه دوباره موج‌های بعدی بیماری را (نمی‌توان پیش بینی کرد چقدر شدید یا خفیف است) تجربه کنیم، وجود خواهد داشت.
معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: شیوع و کنترل ویروس کرونا کاملا وابسته به رفتار‌های اجتماعی مردم دارد. کووید ۱۹ نشان داده که ویروس بسیار چابک و کاملا هوشمندانه است و به محض اینکه افتی را در مراقبت‌ها و رفتار فردی ببیند از همان نقطه حمله می‌کند و می‌تواند آسیب‌های جدیدی را برای جامعه ایجاد کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۹۰۶۰۱۰۰۰۰۲، www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Germany
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۵
0
0
واقعا دیگه هیچ چیزی مهم نیست غیر از اینکه پیشگیری کنیم و مواظب باشیم که مبتلا نشیم به این بیماری. حالا اینکه چه مدت خواهد بود دیگه وقتی تموم شد می فهیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین