پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۶۳۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
دو تیمی که صحبت از بازگشت سرمربیان سابق خارجی آنها به گوش می‌رسد تیم‌های قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ برتر هستند؛ چه دلیلی دارد که عده‌ای به‌دنبال آن هستند تا سرمربی تیم‌های قهرمان و نایب‌قهرمان تغییر کند و نفرات خارجی بیایند؟ برای چه؟ آیا منافع فردی در این خصوص برایشان ایجاب می‌کند یا پای مسائل دیگری در میان است؟

شعار سال : بعد از اینکه سازمان لیگ فدراسیون فوتبال طبق مصوبه اخیر خود قانون ممنوعیت امضای قرارداد با سرمربی و بازیکنان خارجی در سطح لیگ برتر را به باشگاه‌ها ابلاغ کرد، با توجه به کلی بودن این مصوبه برداشت‌های گوناگون و متفاوتی از آن صورت گرفته و طی روزهای اخیر رسانه‌ها و کارشناسان مختلف در این خصوص به اظهارنظر و بررسی پرداختند که بعضا در این فضا نظرات متعدد و مختلفی نیز منتشر شد تا جایی که برخی از آنها حتی این قانون را زیرسوال بردند. حتی به‌واسطه بعضی نظرات این‌طور القا شد که می‌توان برای دستیابی به هدف یعنی جذب سرمربی و بازیکن خارجی قانون را هم دور زد. هرچند در مصوبه اخیر سازمان لیگ که البته هنوز تایید هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال را به‌همراه ندارد این‌طور ذکرشده که بازیکن و مربی خارجی درصورت اتمام قرارداد با تیم‌هایشان می‌توانند فقط با تیم خود قراردادشان را تمدید کرده و حق انتقال به سایر تیم‌ها را ندارند اما همان‌طور که گفته شد این قانون بدون ذکر جزئیات بیشتر همچنان ابهامات را افزایش داده است و گره ماجرا را کورتر خواهد کرد.

به‌طور مثال همین داستان بازگشت استراماچونی، سرمربی سابق استقلال که روز گذشته مفصل درمورد این موضوع توضیحات لازم را ارائه دادیم که قرارداد این سرمربی به‌طور کامل با استقلال فسخ‌شده و درصورتی که آبی‌ها بخواهند یک‌بار دیگر این مربی را به سکان هدایت استقلال بازگردانند باید قرارداد جدیدی با او امضا کنند که این موضوع برخلاف مقررات جدید وضع‌شده در فوتبال ایران خواهد بود. این درحالی است که یک اظهارنظر جنجالی از هوشنگ نصیرزاده، عضو هیات‌رئیسه سازمان لیگ فدراسیون فوتبال باعث شد اذهان عمومی به‌ویژه ذهنیت هواداران استقلال به‌سمتی برود که با وجود وضع این قانون دو تیم استقلال و پرسپولیس می‌توانند همچنان از سرمربیان سابق خارجی خود استفاده کنند. با این حال و بعد از منتشر‌شدن این اظهارنظر ازسوی نصیرزاده در فضای مجازی و رسانه‌ها، او در تماسی که با «فرهیختگان» داشت اینچنین توضیح داد: «به این صراحت چیزی نگفته‌ام و از من پرسیدند که استراماچونی و کالدرون می‌توانند برگردند و آیا اینها مربی جدید به حساب می‌آیند؟ و من نیز گفتم باید از فدراسیون فوتبال سوال کنند که منظورشان از مربیان جدید و لغت جدید چه چیزی است. هرگز در این رابطه به این صراحت نگفتم که مربیان گذشته می‌توانند برگردند و این صحت ندارد.»

البته در ادامه نصیرزاده توضیحات دیگری داد که با هماهنگی با وی قرار شد تا ادامه آنها را در شماره امروز «فرهیختگان» منتشر کنیم با این توضیح که درخصوص سایر مسائل ازجمله نامه‌نگاری‌های برخی‌ها با فیفا مبنی‌بر اینکه برخی باشگاه‌های ایرانی با یک مالک و مجمع واحد اداره می‌شوند و آیا این اتفاق می‌تواند تهدیدی برای باطل‌شدن مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها ازسوی کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا باشد یا خیر نیز با نصیرزاده صحبت‌هایمان را ادامه دادیم.

نصیرزاده در گفت‌وگوی خود با «فرهیختگان» گفت: «دو تیمی که صحبت از بازگشت سرمربیان سابق خارجی آنها به گوش می‌رسد تیم‌های قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ برتر هستند هرچند من وظیفه ندارم در این خصوص صحبت کرده یا از شخص خاصی حمایت کنم اما این سوال برایم پیش می‌آید چه دلیلی دارد که عده‌ای به‌دنبال آن هستند تا سرمربی تیم‌های قهرمان و نایب‌قهرمان تغییر کند و نفرات خارجی بیایند؟ برای چه؟ آیا منافع فردی در این خصوص برایشان ایجاب می‌کند یا پای مسائل دیگری در میان است؟ به‌نظرم این وظیفه رسانه‌هاست که به این موضوع بپردازند. شاید در این بین برخی منافعی دارند که نام بعضی سرمربیان خارجی قبلی ازجمله استراماچونی را دوباره برای بازگشت مطرح می‌کنند. باید در این مورد به تحقیق و جست‌وجو پرداخت تا پاسخ این سوال و ابهامات برطرف شود.»

نصیرزاده درباره اینکه قرارداد قبلی استقلال با استراماچونی فسخ‌شده و اگر این باشگاه بخواهد این سرمربی ایتالیایی را برگرداند باید با او قرارداد جدیدی امضا کند، گفت: «در این خصوص باید دید منظور سازمان لیگ از کلمه جدید چیست. آیا منظور آدم‌هایی هستند که درحال حاضر در لیگ ایران حضور ندارند که این افراد جدید می‌شوند. هرچند معتقدم اگر تیم‌ها بخواهند دلار بدهند و قهرمان شوند همین پرسپولیس و استقلال درنهایت با ریال عناوین قهرمانی و نایب‌قهرمانی را کسب کردند.»

وی درمورد نامه‌نگاری با فیفا مبنی‌بر اینکه مالک تیم‌های تراکتور و ماشین‌سازی یک فرد مشترک است و پاسخ مالک دو باشگاه تبریزی که در یک جنبه انتقامی با نامه‌نگاری دیگر با فیفا سایر تیم‌ها را با مجمع مشترک معرفی کرده است و اینکه آیا این موضوع تهدیدی برای باشگاه‌های ایرانی خواهد بود یا خیر، گفت: «ابتدا درخصوص تیم‌های تبریزی باید بگویم آنها مالک مشترک ندارند. اگر فرض آنها بر این باشد که تراکتور و ماشین‌سازی متعلق به یک هلدینگ هستند که این قاعده درباره استقلال و پرسپولیس هم صدق می‌کند چون عزل و نصب این تیم‌ها به‌صورت علنی توسط یکجا انجام می‌شود و همه مردم هم آن را می‌دانند. ازسوی دیگر محل تغذیه تیم‌های نفتی نیز ازسوی وزارت نفت بوده و این درحالی است که 6 تیم صنعتی در لیگ برتر حضور دارند. نکته قابل‌توجه اینکه شائبه‌ای هم بین تراکتور و ماشین‌سازی وجود ندارد چون نیم‌فصل اول ماشین‌سازی، تراکتور را برد و در نیم‌فصل دوم تراکتور حریف را شکست داد و اتفاقا در بازی برگشت دو تیم، بین کادر و بازیکنان آنها درگیری پیش آمد و کار داشت به درگیری فیزیکی هم کشیده می‌شد و این به مفهوم آن است که این دو تیم علاقه‌مند به برد مقابل رقیب خود هستند و دلیلی ندارد که با نامه‌نگاری بخواهیم نهادهای بین‌المللی را روی فوتبال ایران حساس کنیم.»

نصیرزاده درباره اینکه آیا این نامه‌نگاری‌ها می‌تواند مجوز حرفه‌ای باشگاه را تحت‌تاثیر خود قرار دهد، تاکید کرد: «در این خصوص آن چیزی که برای فیفا مهم است اینکه تیم‌ها هیات‌مدیره و مدیرعامل مجزا از هم داشته باشند و محل تغذیه آنها نیز مجزا باشد که الان چنین قاعده‌ای در فوتبال ایران و حتی مصداق آن بین تراکتور و ماشین‌سازی هم وجود دارد. بنابراین مجوز حرفه‌ای باشگاه‌ها و اینکه این موضوع بخواهد روی سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا در فصول آینده تاثیرگذار باشد ارتباطی با آنها ندارد چون باشگاه‌های ایرانی ساختار و سازماندهی مجزا از هم دارند.»

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت فرهیختگان ، تاریخ انتشار 2 شهریور 99 ، کد خبر :44898 ، farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین