پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۷۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷
استاندار گلستان با تصریح بر اینکه احداث طرح پتروشیمی در این استان توجیه اقتصادی ندارد؛ گفت: نتیجه برنامه ریزی دولت تدبیر و امید طی ۳ سال فعالیت صادقانه در این استان فعال شدن هفت هزار و ۶۰ واحد تولیدی– صنعتی و به تبع آن ایجاد شغل برای هزاران جوان بیکار بود.

شعارسال: حسن صادقلو روز دوشنبه در آستانه هفته دولت در نشست خبری با رسانه های گلستان اظهار کرد: دولت برای این طرح ها بیش از ۲۷ هزار میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفت که با تخصیص این مبلغ گام موثری در راه رسیدن به توسعه پایدار استان برداشته شد.

وی بیان کرد: در هفته دولت امسال هم یک هزار و ۱۴۷ طرح بزرگ و کوچک در بخش های گوناگون مورد بهره برداری قرار گرفته و یا عملیات ساخت آنها آغاز می شود که در مجموع ۵۱۵ میلیارد تومان اعتبار برای این طرح ها اختصاص یافت.

استاندار گلستان افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده در نتیجه اجرای کامل این طرح ها برای بیش از یک هزار و ۴۷۰ نفر شغل مستقیم و پایدار ایجاد خواهد شد.

صادقلو ادامه داد: یکی از اقدامات موثر دولت تدبیر و امید در گلستان فراهم کردن فضای مناسب برای حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی بود که در نتیجه این رویکرد مناسب در سه سال گذشته افزون بر ۳۲ هزار میلیارد ریال در استان سرمایه گذاری شد.

** خداحافظی با پتروشیمی

استاندار به ناتمام ماندن طرح احداث کارخانه پتروشیمی در گلستان اشاره کرد و گفت: راه اندازی این صنعت در زمان تعیین شده و مقرر اقدامی ارزشمند و اقتصادی بود اما با طولانی شدن روند ساخت و راه اندازی دیگر طرحهای مشابه، ساخت آن صرفه اقتصادی ندارد.

وی بیان کرد: اوره و آمونیاک محصول این کارخانه پتروشیمی پس از بهره برداری بود و هم اینک به دلیل تولید بیشتر از مصرف این محصولات در کشور راه اندازی پتروشیمی گلستان فاقد توجیه اقتصادی لازم است.

صادقلو اظهار کرد: هم اکنون حدود ۲٫۵ میلیون تن اوره و آمونیاک برای مصارف کشاورزی در کشور مورد استفاده قرار می گیرد اما با راه اندازی تمامی ۱۱ واحد پتروشیمی در استان ها بیش از ۵ میلیون تن از این مواد در کشور تولید می شود.

وی افزود: از طرف دیگر کشاورزی دنیا در حال تغییر استفاده از سموم شیمیایی و جایگزین کردن کشاورزی ارگانیک است که با گسترش این فرهنگ در کشور باز هم از مصرف اوره و آمونیاک در مزارع کشاورزی کاسته و همین واحدهای پتروشیمی در حال فعالیت نیز دچار مشکل خواهند شد.

استاندار گلستان ادامه داد: تنها راه حل برطرف شدن مشکل راه اندازی کارخانه پتروشیمی تغییر مواد تولیدی و جایگزین کردن محصولات جدید است که برنامه ریزی برای رسیدن به این هدف آغاز شده است و امیدواریم با تدابیر اندیشیده شده راهی برای خروج از بحران این واحد صنعتی نیمه کاره اندیشه شود.

صادقلو گفت: پتروشیمی گلستان با سرمایه بخش خصوصی ساخته می شود و در مراحل اولیه اجرای آن حدود ۹۵ هزار نفر از مردم استان با خرید ۲۸۰ میلیارد ریال سهام سرمایه گذاری کردند.

وی بیان کرد: اگر این واحد صنعتی بخواهد به سرانجام مطلوب برسد، نیازمند اعتبار بیش از هزار میلیارد تومانی است که در شرایط کنونی سرمایه گذاری در این واحد برای هیچ سرمایه گذار دولتی و خصوصی جاذبه ندارد.

پتروشیمی گلستان از جمله طرحهای دولت قبل است که باوجود استقبال و سرمایه گذاری مردم و شروع اولیه طرح به سرانجام نرسید.

** خروج واحدهای صنعتی راکد از بحران

استاندار گلستان به اهتمام دولت در رونق اقتصادی صنایع در کشور نیز اشاره کرد و گفت: این سیاست ها در گلستان سهم زیادی را به خود اختصاص داد و در نتیجه اجرای آن شکوفایی و رونق بار دیگر به صنایع در حال تعطیلی بازگشت.

صادقلو بیان کرد: دولت برای بازگرداندن رونق اقتصادی به صنایع استان اعتبار ۴۲۲ میلیارد تومانی را در نظر گرفته بود ،اما با رایزنی ها این رقم به ۷۴۴ میلیارد تومان افزایش یافت.

وی افزود: تاکنون ۷۱۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط برای دریافت تسهیلات این طرح به بانک ها معرفی شده اند تا با دریافت تسهیلات مورد نیاز بار دیگر به مسیر شکوفایی و تولید بازگردند.

استاندار ادامه داد: یکی از مشکلات گلستان در سال های گذشته دریافت تسهیلات بانکی با نام واحدهای صنعتی و صرف آن در بخش های دیگر بود که برای برطرف شدن این مشکل کمیته ویژه رصد با هدف پیگیری چگونگی مصرف تسهیلات بانکی در استان تشکیل شد.

صادقلو گفت: اگر یک واحد صنعتی بر خلاف مقررات تسهیلات بانکی این بخش را در جای دیگر هزینه کند، دولت یارانه شش درصدی برای کاهش سود بانکی این واحدها را پرداخت نخواهد کرد.

وی بیان کرد: در سال های گذشته برخی واحدهای صنعتی به دلیل بدهکاری پرداخت نشدن قبوض آب و برق و گاز و بیمه تعطیل شده بودند که با تشکیل کارگروه تسهیلات و رفع موانع تولید در استان از افزایش زمان تعطیلی آنها جلوگیری شد.

** راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون

استاندار گلستان به مصوبه دولت در راه اندازی منطقه آزاد اقتصادی اینچه برون اشاره کرد و گفت: مجلس قبل این لایحه را که جزو وعده های دولت به مردم گلستان در سفر استانی بود رد کرد اما با اصرار دولت این لایحه بار دیگر در مجلس دهم بررسی و یک فوریت آن به تصویب رسید.

صادقلو بیان کرد: دولت به وظیفه خود در قبال راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون عمل کرد و مابقی اجرای این طرح بر عهده مجلس شورای اسلامی است.

وی افزود: اگر چه بار تهاجمی برخی رسانه ها در جلوگیری از راه اندازی این منطقه آزاد زیاد است ولی با رویکرد جمعی برآمده از همت عمومی این ظرفیت عظیم اقتصادی در استان ایجاد و مسیرهای دستیابی به توسعه پایدار گلستان کوتاه تر خواهد شد.

** گلایه از برخی اصلاح طلبان

استاندار گلستان در این جلسه همچنین از برخی اقدامات اصلاح طلبان استان انتقاد کرد و گفت: متاسفانه اصلاح طلبی در برخی مواقع تبدیل به چماق اراده های فردی برای رسیدن به منافع و مطامع شخصی عده ای از مدعیان شده است.

صادقلو بیان کرد: برخی افراد در سال های گذشته عبور از ولایت، اصلاح طلبی و حتی رییس دولت اصلاحات را مطرح کرده بودند اما اصلاح طلبی در معنای واقعی آن هیچ کدام از این مباحث نیست.

وی افزود: عده ای از اصلاح طلبان گلستان با تهیه یک فهرست به دنبال جایگزین کردن افراد مورد نظر خود در سمت های اجرایی استان بودند که به دلیل برخوردار نبودن این افراد از شایستگی های لازم، استاندار با آن مقابله و در برابر اصرار این افراد مقاومت کرد.

استاندار گلستان ادامه داد: در دیدار با رییس دولت اصلاحات از این افراد و مدعیان اصلاح طلبی که گامی در راستای تحقق مطالبات مردم برنمی دارند گلایه کردم و بی تردید در برابر درخواست های غیراصولی مقاومت خواهم کرد.

صادقلو گفت: حرف برخی از این اصلاح طلبان به جای رونق تولید، اشتغال و توسعه استان و دادن طرح های قابل اجرا در این بخش، فقط جابجایی افراد مورد نظر در مناصب اداری است.

وی اضافه کرد: به عنوان یک اصلاح طلب که برای این تفکر هزینه های فراونی دادم، از اصلاح طلبان زیادی در سمت های اجرایی استان در دولت تدبیر و امید استفاده کردم اما آن چه که ملاک سپردن مسوولیت به افراد است، نه وابستگی های جناحی بلکه شایستگی و برخورداری از ویژگی های لازم برای مسوولیت است.

استاندار گلستان بیان کرد: برخی مدام می گویند که گلستان مملو از مدیرانی با پسوند خاص است اما بر اساس آمارهای موجود از ۲۲۰ مدیر استان فقط ۳ مدیر دارای نام خانوادگی با پسوند مورد نظر هستند.

صادقلو بیان کرد: در این مدت عده ای به بهانه های گوناگون به من توهین کردند اما هیچ شکایتی از آن ها نکردم و از حق قانونی ام برای دفاع از اعتبارم گذشتم.

** پیگیری طرح های مصوب سفر هیات دولت

استاندار گلستان به تصویب طرح های زیربنایی در سفر هیات دولت به استان اشاره کرد و گفت: در این سفر ۱۲۱ طرح در بخش های گوناگون به بهره برداری رسید که با گذشت ۳ سال از این سفر پیشرفت کلی طرح ها ۶۱ درصد است.

وی بیان کرد: عملیات اجرای برخی از این طرح ها هنوز آغاز نشده اما پیگیری برای شروع آن ها ادامه دارد و به دلیل کارشناسی بودن همه آنها، به اجرا و ساخت آن اطمینان داریم.

صادقلو افزود: در سفر هیات دولت به گلستان علاوه بر طرح های عادی، چندین طرح به عنوان تصمیمات ویژه مورد تایید و تصویب قرار گرفت که اجرای کامل آن ها می تواند زمینه ساز تغییرات بنیادین در اقتصاد استان شود.

استاندار گلستان ادامه داد: راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون، اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده، احداث راه آهن گرگان مشهد، تکمیل و بهره برداری از سد چایلی و زهکشی ۲۲ هزار هکتار از ۲۸۰ هزار هکتار زمین های غیرقابل استفاده شمال استان در این سفر به عنوان تصمیمات ویژه به تصویب رسید.

صادقلو گفت: دولت زهکشی ۲۲ هزار هکتار از اراضی شمال استان را به تصویب رساند که اجرای ۱۰ هزار هکتار از آن در آینده نزدیک آغاز می شود.

وی به شرایط راه آهن گرگان مشهد اشاره کرد و گفت: این طرح به دلیل بروز برخی مشکلات در کشور دچار مشکل است و دولت در حال تلاش برای رفع آن از طریق آستان قدس رضوی است.

استاندار بیان کرد: در توافقی که به تازگی با وزیر راه و شهرسازی انجام شده، احداث این خط ریلی از استان گلستان آغاز می شود که این طرح در مسیر گرگان به گنبد در مرحله برگزاری مناقصه قرار دارد.

صادقلو همچنین به موافقت کلی سازمان حفاظت محیط زیست با اجرای طرح گردشگری در جزیره آشوراده اشاره کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست موافقت اولیه خود را پس از انجام مطالعه براساس مباحث و مسائل زیست محیطی اعلام کرد که امیداوریم در سفر فردای خانم ابتکار به استان در مورد جزئیات اجرای آن هم به توافق برسیم.

*دیدار گلستانی ها با مقام معظم رهبری

گزارش خبرنگار از نشست استاندار گلستان حاکیست که وی در ادامه به برگزاری اجلاسیه بزرگ ۴ هزار شهید استان در آینده نزدیک اشاره کرد و گفت: برگزاری این اجلاسیه یکی از رویدادهای مهم فرهنگی استان است که در راستای برگزاری آن تاکنون طرح ها و ویژه برنامه های متعددی در بخش های گوناگون اجرا شد.

صادقلو بیان کرد: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در آبان و یا آذرماه دیداری با رهبر معظم انقلاب با موضوع این اجلاسیه انجام می شود تا از فرمایشات و حمایت های معنوی معظم له در مورد این اجلاسیه بهره مند شویم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره فسادهای مالی در غله گلستان گفت: بدهی های گذشته این شرکت به طور کامل تسویه شد و رصد مستقیم انبارها و سیلوها و مراکز خرید نیز با استقرار دوربین های مداربسته در حال اجراست.

استاندار همچنین به برنامه ریزی انجام شده برای سفر رییس دولت قبل به گلستان اشاره کرد و گفت: فضای سیاسی استان برای حضور افراد و شخصیت های سیاسی با تفکرات گوناگون باز است و افراد تا زمانی که در مدار قانون حرکت کنند، هیچ محدودیتی در برگزاری مجالس نخواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری ارکین نیوز، تاریخ انتشار: 1شهریور1395، کدخبر: 20074: www.erkinnews.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
0
اگه توجیه اقتصادی نداره، چرا به سازمان بازرسی گزارش نمی دین که مسببین اونو به دادگاه بکشونن .
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین