پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۷۲۱۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
خراسان شمالی که در رده آخر ضعیف‌ترین استان‌ها در تعداد نشریات و روزنامه‌ها قرار دارد، روز گذشته با خبر لغو مجوز ۷ نشریه مکتوب دیگر مواجه شد.
شعار سال: رسانه همواره به عنوان یکی از ارکان توسعه استان و یا کشور مطرح بوده؛ عاملی که در صورت پویایی می‌تواند با انتقادات، پیشنهادات و ریزبینی‌های خود نقش مهمی را در رشد ایفا کند.

اما خراسان شمالی در حوزه رسانه و نشریات دارای جایگاه بسیار نامطلوبی است به صورتی که بین استان‌های کشور، رتبه آخر را در اختیار دارد.

خراسان شمالی ۲۳۵ فعال رسانه‌ای دارد که بیشتر آن‌ها در رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها فعالیت می‌کنند.

خبرگزار‌های مهر، ایرنا، ایسنا، ایلنا، آنا، ایپنا، ایکنا، برنا، پانا، تسنیم، رسا، فارس، شبستان، دانشجو و علم و فناوری نیز در این استان فعالیت می‌کنند و روزنامه‌های کشوری نیز ۴۰ نمایندگی در خراسان شمالی دارند که در مجموع ۸۶ رسانه در این استان می‌شوند. اما به صورت محلی این تعداد بسیار پایین‌تر است به طوری که بر اساس اعلام خانه مطبوعات استان ۳۰ رسانه در خراسان شمالی مجوز فعالیت دارند.

اما با قاطعیت می‌توان گفت اکثر آن‌ها یا فعالیتی ندارند و یا غیر منظم فعالیت می‌کنند. این فعالیت نامنظم باعث شد طی روز‌های اخیر خبر تعطیلی برخی نشریات استان به گوش رسد به طوری که صرفاً ۳ رسانه مکتوب در استان فعال باقی بماند.

امکان احیا نشریات وجود دارد
حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی ابعاد دقیق‌تری از ماجرا را عنوان کرد.

فرخنده اظهار کرد: بر اساس ماده ۱۶ قانون مطبوعات اگر ۶ ماه پس از صدور مجوز برای یک نشریه، آن‌ها فعالیت خود را آغاز نکنند، لغو مجوز می‌شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد خراسان شمالی تصریح کرد: اگر مسئول نشریه خواهان و پیگیر احیا باشد می‌توانیم با یکسری پیگیری‌ها دوباره مجوز را صادر کنیم که در هفته آینده این امر بررسی خواهد شد.

وی در انتها گفت: این نشریات پیش از این نیز فعال نبودند و ما مجوز آن‌ها را تمدید می‌کردیم، اما این بار لغو مجوز شدند با این حال امکان احیا دوباره وجود دارد.

فاصله اجتماعی خراسان شمالی از دیگر استان‌ها در تعداد رسانه
علی خادمی، رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان شمالی نیز اظهار کرد: ۶۰۰ نشریه کشور طی روز‌های اخیر مشمول ماده ۱۶ قانون مطبوعات شده و لغو مجوز شدند که روزنامه‌ها و نشریات خراسان شمالی نیز شامل این موضوع هستند.

خادمی ادامه داد: یک روزنامه، ۲ هفته نامه، ۲ ماه نامه و در مجموع ۷ مورد نشریه مکتوب لغو مجوز شدند که یک مورد از آن‌ها چاپ داشته، اما اعلام وصول نکرده لذا مجوزش در هفته آینده تأیید می‌شود.

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان شمالی با اشاره به اینکه هر ۶ ماه یک بار این پایش صورت می‌گیرد گفت: اکنون خراسان شمالی ۲۳ رسانه فعال دارد در حالی که استان زنجان که رتبه جلوتر از ما را داراست، ۶۹ رسانه را در خود می‌بیند.

وی افزود: خراسان جنوبی نیز که از نظر زمان تأسیس مانند خراسان شمالی است، ۸۵ رسانه فعال دارد.

خادمی علت تعطیلی رسانه‌های استان را پایین بودن درآمد در خراسان شمالی دانست و بیان کرد: کارخانه خصوصی و دولتی زیادی در استان نداریم که آگهی‌های خود را به روزنامه‌ها بسپارند لذا نشریات مکتوب توانایی چاپ ندارند؛ برخی کارخانه‌های بزرگ مانند پتروشیمی استان نیز آگهی‌های خود را در روزنامه‌های مرکز کشور چاپ می‌کنند.

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان شمالی با تاکید بر اینکه وضعیت رسانه‌های خراسان شمالی نامطلوب بوده و طی سال اخیر بدتر شده گفت: وضعیت اقتصادی کل جامعه رو به افول است و رسانه‌ها نیز از این قضیه مستثنی نبوده‌اند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 8 شهریور  1399، کد خبر: 5010698،  www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۲
0
0
نباید با فرهنگ و مطبوعات با زبان تند برخورد کرد این کار عاقبت نداره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین