پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۷۳۶۱
تاریخ انتشار : ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۵
برای علاقه‌مندان به فلسفه نیچه و افق تفکری او کتاب کوتاه 100 صفحه‌ای می‌تواند یک شروع خواندنی باشد. کتاب «فردریش نیچه» از تولد این فیلسوف آلمانی آغاز می‌شود و در ادامه به اندیشه‌های او همزمان با دوران زندگانی‌اش می‌پردازد و به عبارتی مهم‌ترین آن‌ها را گلچین می‌کند.
شعار سال: «فردریش نیچه» اثر «مارتین جی. نیوهاوس» عنوان یازدهمین اثر از مجموعه نسل قلم انتشارات فرهنگ نشر نو است که با ترجمه «خشایار دیهیمی» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

همانطور که مترجم در پیشگفتار آن ذکر کرده است، از انتشارات نخستین مجموعه نسل قلم بیش از 25 سال می‌گذرد و چاپ دوباره «نسل قلم»، بهمن‌ماه ۹۷ توسط نشر نو از سر گرفته شد. در این مدت عناوین «هرمان ملویل»، «جورج اورول»، «پابلو نرودا»، «آنا آخماتوا»، «کارلوس فوئنتس»‌، «ارنست همینگوی» و «سورن ‌کیرکگور»، «دی.ایچ.لارنس»، «ژان ژاک روسو» و «تی.اس.الیوت» با چاپ مجدد در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفتند و به‌این‌ترتیب «فردریش نیچه» یازدهمین کتاب این‌مجموعه است.

این کتاب‌ها زندگینامه نیستند، بلکه شرح و تفسیر و نقد آثار و اندیشه‌های نویسندگان هستند و اگر چه حجمشان اندک است اما می‌توانند نقطه شروع خوبی برای خوانندگانی باشند که در پی راه یافتن به مضامین اندیشه‌های این نویسندگان و متفکران هستند.

برای علاقه‌مندان به فلسفه نیچه و افق تفکری او این کتاب کوتاه 100 صفحه‌ای می‌تواند یک شروع خواندنی باشد. کتاب از تولد این فیلسوف آلمانی آغاز می‌شود و در ادامه به اندیشه‌های او همزمان با دوران زندگانی‌اش می‌پردازد و به عبارتی مهم‌ترین آن‌ها را گلچین می‌کند و پایان بخش کتاب نیز روایت جنون این فیسلوف و مرگ اوست. نسخه اصلی کتاب «فردریش نیچه» سال ۱۹۸۵ توسط انتشارات پسران چارلز اسکریبنر در نیویورک چاپ شده و اولین‌چاپ ترجمه‌اش هم مربوط به سال ۱۳۷۶ است.

از آنجایی که کتاب به صورت یک راهنمای کوتاه نوشته شده است، مطالب به صورت متوالی در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است و از فصل بندی خبری نیست اما نکته قابل توجه این اثر ارجاعاتی است که به نوشته‌های اصلی نیچه داده شده است و نویسنده مدام از نیچه برایمان شاهد مثال می‌آورد. این شکل از شناخت نیچه به ویژه برای خوانندگانی که آشنایی چندانی با فلسفه ندارند، نقطه شروع مناسبی است، چرا که روایت اندیشه‌های فیلسوف را از مسیر زندگی او می‌خوانند و اینطور نیچه در قالب انسانی-فلسفی برایشان ترسیم می‌شود.

در بخش انتهایی کتاب این طور می‌خوانیم: «بحث و جدل بر سر جنون نیچه همچنان ادامه خواهد داشت. بی تردید جنون او نقطه پایانی زودرس بر زندگی خلاقانه او نهاد اما اکنون که به گذشته می‌نگریم مشکل بتوان گقت که او چه چیز دیگری برای گفتن داشته است. او هر چیزی را با چنان واژه‌های غایی به پرسش می‌گرفت که برای ما راهی نمی‌ماند جز آنکه بکوشیم فراتر از او برویم. اما اینکه در پایان خواهیم توانست به آرمان او جامه عمل بپوشانیم و خویشتن خویش را تحقق بخشیم، با چنانکه گاه بیشتر محتمل به نظر می‌رسد به دنبال ابر مرد بعدی خواهیم رفت تا با نیروی اراده‌اش لوح جدیدی از نیک و بد برافرازد، چیزی است که نمی‌دانیم و آنقدر باید بجوییم تا به ترکیب جدیدی برسیم اما حتی همین را نیچه پیشگویی کرده بود. زمانی که از شیوه‌های کهن اندیشیدنمان خلاص شویم، جهان را برحسب نیاتی تازه از نو تفسیر خواهیم کرد.»

«فردریش نیچه» اثر «مارتین جی. نیوهاوس» به ترجمه خشایار دیهیمی در ۱۱۴ صفحه، با شمارگان ۵۵۰ نسخه و قیمت ۱۸ هزار تومان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایبنا، تاریخ انتشار: 9 شهریور  1399، کد خبر: 295022،  www.ibna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین