پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۲۹۸۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۰
۱۵ شهریور ماه و اولین روز سال تحصیلی جدید است. هنوز بخشنامه ثبت نام از کلاس اولی‌های افغانستانی که والدین آن‌ها مدارک اقامتی معتبر ندارند صادر نشده و معلوم نیست دانش‌آموزان افغانستانی هم می‌توانند سیم کارت‌های شاد را به صورت رایگان دریافت کنند؟
شعار سال: در حالی که قرار است روز شنبه ۱۵ شهربورماه سال تحصیلی جدید در ایران آغاز شود، اما هنوز برخی از کودکان کلاس اولی مهاجر نتوانسته‌اند برگه حمایت تحصیلی دریافت کنند. برگه‌ای که اگر در اختیارشان قرار نگیرد، آن‌ها سال تحصیلی را از دست می‌دهند.

این در حالی است که قرار بود برگه حمایت تحصیلی برای آن دسته از دانش‌آموزانی که والدین‌شان برگه سرشماری داشته باشند صادر شود.

روند دریافت برگه حمایت تحصیلی برای دانش‌آموزانی که فاقد مدارک معتبر اقامتی هستند از روز ۲۶ مردادماه در دفاتر کفالت شهر‌های مختلف ایران آغاز شد و برگه‌های حمایت تحصیلی سال‌های پیشین دانش آموزان غیرایرانی تمدید شد.

در همین حال؛ برخی از دفاتر کفالت اعلام کرده بودند که احتمال دارد، از ۱۰ شهریور ماه برای دانش آموزان کلاس اولی (که قرار است برای اولین بار به مدرسه بروند و والدین آن‌ها اقامت معتبر در ایران ندارد) برگه حمایت تحصیلی صادر می‌شود.

برگه حمایت تحصیلی چیست؟
در شیوه‌نامه ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع که مدارک هویتی و اقامتی تاریخ گذشته دارند یا اصلا هیچ مدرکی ندارند، آمده است که آن‌ها فقط با برگه حمایت تحصیلی که اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور صادر می‌کند، می‌توانند در مدارس دولتی ثبت‌نام کنند و ادامه تحصیل بدهند.

برگه حمایت تحصیلی به صورت رایانه‌ای و با شناسه اختصاصی اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت کشور ایران است و صرفا برای تحصیل اتباع خارجی صادر شده و نزد اداره آموزش‌وپرورش استان محل صدور معتبر است.

کارت ویژه حمایت تحصیلی شامل مشخصات فردی اظهار شده از طرف، ولی دانش‌آموز و شناسه اختصاصی و عکس دانش‌آموز و، ولی او است. اعتبار برگه ویژه حمایت تحصیلی فقط برای یک‌سال است و باید قبل از آغاز هر‌سال تحصیلی نسبت به دریافت کارت جدید اقدام شود.

این در حالی است که ۴ سال قبل مقام معظم رهبری دستور دادند که هیچ کودک افغانستانی حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی در ایران زندگی می‌کنند نباید از تحصیل باز بمانند و باید در مدارس دولتی ثبت نام شوند.

هنوز مشکلات دانش‌آموزان فاقد مدرک در سال تحصیلی جدید مشخص نیست
نادر موسوی از فعالان حوزه آموزشی مهاجران و مدیر مدرسه فرهنگ تاکید می‌کند که در این روز‌ها خانواده‌هایی که برای ثبت نام به این مدرسه مراجعه می‌کنند با مشکل عدم صدور برگه حمایت تحصیلی برای دانش آموزان کلاس اولی مواجه شده‌اند. اما دانش آموزانی که در سال‌های قبل این برگه را داشته‌اند در سال جاری مشکلی برای دریافت برگه حمایت تحصیلی و ثبت نام در مدارس ندارند.

موسوی در ادامه افزود: روند ثبت نام در مدرسه فرهنگ از روز شنبه آغاز می‌شود و شروع سال تحصیلی برای این مدرسه کمی با تاخیر است و به زودی مشخص می‌شود که قرار است دانش آموزان مهاجر سال تحصیل جدید با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم خواهند کرد.

بسیاری از دانش آموزان مهاجر به گوشی هوشمند دسترسی ندارند
از طرف دیگر دانش‌آموزان در سال تحصیلی جدید با چالش دیگری نیز مواجه‌اند، عدم دسترسی تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان مهاجر به گوشی هوشمند و یا تبلت برای نصب برنامه شاد.
چندی قبل قائم مقام وزارت آموزش و پرورش ایران و رییس مرکز بین‌الملل این وزارت، با اشاره به سیستم آموزش آنلاین در کشور با شیوع ویروس کرونا و ضعف مالی خانواده‌های دانش‌آموزان پناهنده به خصوص کودکان افغانستانی برای تهیه ابزار مناسب و گیرنده‌های دیجیتال خواستار حمایت سازمان‌های بین‌المللی برای خرید تبلت برای این دانش‌آموزان شد.

به گفته دکتر کریمی، هم‌اکنون ۴۰۰ هزار دانش‌آموز پناهنده و ۱۳۸ هزار دانش‌آموز فاقد اسناد هویتی در مدارس ایران مشغول آموزش‌اند که اکثرشان کودکان افغانستانی هستند.

آیا دانش‌آموزان افغانستانی هم می‌توانند سیم کارت‌های شاد دریافت کنند؟
اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود، وزیر آموزش و پرورش شب گذشته با حضور در برنامه ویژه خبری شبکه دوم سیما از توزیع رایگان سیم کارت‌های مخصوص شبکه شاد برای دانش‌آموزان خبرداد.

این درحالی است که بسیاری از سرپرستان خانوار مهاجر که کارت آمایش دارند امکان خرید سیم کارت از اپراتور‌های تلفن همراه در کشور را ندارند و معمولا قانون در این باره شفافیت لازم را ندارد.

هرچند که وزیر محترم آموزش و پرورش در رابطه با اینکه دانش آموزان اتباع با جمعیتی نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر است، می‌توانند از این سیم کارت‌ها به صورت رایگان و همچون هم کلاسی‌های ایرانی شان استفاده کنند یا نه؟ اما اگر پیش بینی‌های لازم در این باره صورت نگرفته باشد، ماجرای سیم کارت‌های مخصوص شبکه شاد هم به مشکلات دیگر مهاجران افغانستانی و اتباع دیگر کشور‌ها که در ایران ساکن هستند اضافه خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری شهرآرا نیوز، تاریخ انتشار: 14 شهریور  1399، کد خبر: 41559،  www.shahraranews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین