پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۹۱
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹
همزمان با مراسم رژه مشترک نیروهای مسلح که در تهران برگزار شد، حضور بسیاری از فرماندهان ارشد ارتش و سپاه در مراسمی که در بندرعباس برگزار شد، نشان از اهمیت بالای این مراسم در حاشیه آبهای خلیج فارس داشت.

شعارسال: درحالی‌که مراسم رژه مشترک نیروهای مسلح کشورمان که به‌مناسبت فرارسیدن ۳۱ شهریور و هفته دفاع مقدس به‌صورت همزمان در تهران و بندرعباس برگزار شد، حضور بسیاری از فرماندهان و امرای ارشد ارتش و سپاه در مراسم جنوب کشور، نشان از اهمیت بالای این مراسم نسبت به مراسم تهران داشت.

*رونمایی از دستاوردهای نظامی در بندرعباس

بر این اساس، درحالی که بجز سامانه موشکی اس-۳۰۰ تقریباً تمامی تجیهزات نظامی و دفاعی که در مراسم رژه پایتخت به نمایش درآمد، پیش از این نیز در معرض دید رسانه‌ها قرار گرفته بود، برخی از آخرین دستاوردهای ارتش و سپاه در ساخت تجهیزات نظامی در جریان مراسم رژه بندرعباس برای نخستین‌بار رونمایی شد.

در این میان، سامانه موشکی ذوالفقار که جدیدترین موشک‌های بالستیک بردبلند ایرانی و یکی از دقیق‌ترین موشک‌های ساخت داخل و است در مراسم رژه نیروهای مسلح در بندرعباس رونمایی شد.

همچنین ۲ فروند جنگنده‌ Su-۲۲ (فیتر) نیروی هوافضای سپاه نیز برای نخستین بار در رژه خلیج فارس حاضر شدند و هواپیمای آموزشی EMB۳۱۲ توکانوی سپاه هم در این رژه هوایی حاضر بودند.

علاوه بر این، در جریان رژه بزرگ نیروهای مسلح شناورهای تندرو و موشک انداز سپاه از مقابل جایگاه رژه رفتند. این در حالی بود که شناور جدید دوربرد و بالگرد بر سپاه با نام «سردار شهید ناظری» نیز در جلوی این شناورها در حال حرکت است.

در این مراسم، حدود ۱۰۰ فروند شناور (سطحی و زیرسطحی) از نیروی دریایی ارتش و ۳۰۰ فروند از انواع شناورهای تندرو و موشک‌انداز نیروی دریایی سپاه از مقابل جایگاه رژه رفتند و انواع جنگنده‌های نیروی هوایی از جمله جنگنده‌های F-۱۴ (تامکت) در یک دسته ۳ فروندی و F-۴(فانتوم) در ۲ دسته ۳ فروندی (مجموع ۶ فروند) از مقابل جایگاه و بر فراز خلیج فارس رژه رفتند.

همچنین انواع بالگردهای هوادریای ارتش از انواع RH-۵۳D (سی استالیون) و SH-۳D (سی کینگ) و AB-۲۱۲ (در دسته های ۳ فروندی) از مقابل جایگاه و بر فراز خلیج فارس رژه رفتند و بالگردهای میل ۱۷ نیروی دریایی سپاه نیر در دسته ۳ فروندی از مقابل جایگاه رژه رفتند.

هواپیماهای گشت‌زنی دریایی فوکر ۲۷ و هواپیمای آموزشی توکانوی سپاه نیز از دیگر تجهیزات سنگین نظامی و دفاعی کشورمان بود که در این رژه هوایی حاضر بودند و انواع هواناوهای نیروی دریایی ارتش هم در این رژه حضور داشتند.

*فرماندهان ارشد به جنوب کشور رفتند

در این مراسم که برای نخستین‌بار در این سطح در جنوب کشور برگزار ‌شود، علاوه بر سردار سرلشکر غلامعلی رشید فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیا(ص) که به‌عنوان مقام ارشد حاضر در میدان، سخنرانی کرد، برخی فرماندهان عالی‌رتبه نیروهای مسلح ازجمله سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، امیر سید عبدالرحیم موسوی جانشین رییس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، دریادار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه، امیر خلبان حسن شاه‌صفی فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر کیومرث حیدری جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش، سردار عبدالله عراقی جانشین نیروی زمینی سپاه، سردار مجید موسوی جانشین نیروی هوافضای سپاه، سردار علی فضلی جانشین رییس سازمان بسیج مستضعفین، سردار مومنی جانشین فرمانده نیروی انتظامی حاضر بودند.

*محور سخنرانانی‌ها؛ رویارویی ایران و آمریکا

از دیگرسو درحالی که رویارویی ایران و آمریکا در خلیج فارس محور سخنان اغلب سخنرانان مراسم رژه در بندرعباس بود، هیچ‌یک از فرماندهان و امرای ارتش و سپاه حاضر در مراسم تهران در جمع خبرنگاران حاضر نشدند و در اقدامی هماهنگ از انجام مصاحبه با اصحاب رسانه خودداری کردند و این درحالی بود که در سال‌های گذشته همواره بلافاصله پس از اتمام مراسم، فرماندهان و امرای ارتش در جمع خبرنگاران حاضر شده و مصاحبه می‌کردند.

*اکید «سیاری» بر توان نظامی-دفاعی داخلی

بر این اساس، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش درحاشیه این رزمایش بزرگ نیروهای مسلح در بندرعباس حضور یافت و در سخنانی در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر ساخت انواع سامانه‌ها توسط نیروهای داخلی، تصریح کرد: بنا بر فرموده رهبر معظم انقلاب رزمایش‌ها در جنوب کشور ادامه داشته و ما تمام تحرکات را رصد می‌کنیم.

سیاری یادآور شد: انواع سامانه‌ها از موشک‌ها گرفته تا شناورها را خودمان می‌سازیم و در آینده نزدیک علاوه بر شناور سهند، یک ناوشکن دیگر در کلاس جماران نیز رونمایی خواهد شد.

*آمار جالب «تنگسیری» درباره دستگیری‌های متعدد نیروهای خارجی در خلیج فارس

علیرضا تنگسیری جانشین فرمانده نیروی دریایی سپاه نیز درحاشیه رژه بزرگ نیروهای مسلح در خلیج فارس، با بیان این‌که دشمن از فرسنگ‌ها دورتر به خلیج فارس می‌آید، میلیاردها دلار خرج رزمایش می‌کند و ما هم این حق را داریم که اقتدار و توان خود را در این منطقه به نمایش بگذاریم، گفت: نیروی دریایی سپاه تاکنون ۲ بار آمریکایی‌ها، ۲ بار انگلیسی‌ها، یک بار کانادایی‌ها و یک بار هم استرالیایی‌ها را که به آب‌های ایران در خلیج فارس تجاوز کرده بودند، دستگیر کرده است.

*پاسخ کوبنده «رشید» به فرمانده ارشد آمریکایی

در میان پاسخ کوبنده و صریح سرلشکر رشید که به‌عنوان یکی از کهنه‌کارترین سرلشکرهای ایران هم‌اکنون فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه پاسداران را برعهده دارد، از اهمیتی ویژه برخوردار بود.

سرلشکر رشید در سخنانی که در جریان مراسم بندرعباس ایراد کرد صریح‌تر از دیگر سخنرانان به برخی اظهارنظرهای مقام‌های آمریکایی درخصوص برخورد شناورهای تندروی سپاه با ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس پاسخ داد و گفت: شنیدم یک فرمانده متجاوز آمریکایی این روزها حرف بی‌ربطی زده است و گفته که «دو کشور باید برای اجتناب از خطاهای محاسباتی خطرناک بر سر برخی قواعد رفتاری به توافق برسند» باید به این فرمانده متجاوز آمریکایی گفت شما گرفتار خطاهای مکرر محاسباتی خطرناک، هم در عمل و هم در فهم از مسائل منطقه هستید. شما خطاکار هستید چون متجاوزید.

او ادامه داد: پرسنل شما نابلدند و دچار خطا می‌شوند چون متجاوز به آب‌های منطقه هستید که آخرین نمونه آن تجاوز تفنگداران ترسو و نابلد شما به آب‌های جزیره فارسی بود که به سرعت اسیر شدند و آنقدر نابلدند که نمی‌دانند جزیره‌ای ایرانی سر راه‌شان است و فرماندهان آنها هم یا نمی‌دانستند و یا به پرسنل خودشان دروغ گفته و خیانت کرده‌اند.

*هشدار «جعفری» به آمریکایی‌ها: به خلیج خوک‌ها بروید

سرلشکر جعفری که یکی از بلندپایه‌ترین مقام‌های حاضر در مراسم رژه بندرعباس بود نیز همچون دیگر سخنرانان حاضر در این مراسم، آمریکایی‌ها را خطاب قرار داد و با تاکید بر اینکه به رغم رفتارهای غیرحرفه‌ای آن‌ها، بحمدالله با هوشمندی و هوشیاری نیروی دریایی سپاه امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز تامین شده است، گفت: این آمریکایی‌ها هستند که به دلیل رفتارهای نامتعادل و عدم تسلط و اشراف اطلاعاتی برای خود و برخی کشورها هزینه ایجاد کرده‌اند.

فرمانده کل سپاه به تاسی از رهبر معظم انقلاب خطاب به آمریکایی‌ها اعلام کرد: بهتر است بیش از این سرمایه و ثروت مردم آمریکا را با حضور شرارت‌آمیز و خسارت‌آفرین در خلیج فارس هدر ندهند و برای عرض اندام و ماجراجویی به همان خلیج خوک‌ها بروند.

سرلشکر جعفری در پایان با تاکید بر اینکه خلیج فارس خانه ماست و ما نسبت به پرسه زدن دشمن پیرامون خانه‌ خود بسیار حساس هستیم، گفت: به‌رغم ادعاهای دشمن و تلاش رسانه‌های صهیونیستی و نظام سلطه، وحدت، انسجام، هم افزایی، هم پوشانی، تعامل و همکاری‌های دقیق در مجموعه‌ نیروهای مسلح به ویژه ارتش و سپاه از جمله در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان سکه رایج بوده و واقعیتی انکار ناپذیر بوده و نشان می‌دهد لحظه‌ای از اندیشیدن پیرامون ارتقای دامنه‌ی هماهنگی‌ها و همکاری‌ها و افزایش قدرت دفاعی کشور غافل نبوده و به عنوان ید واحده مشت آهنین ملت ایران برابر دشمنان خواهیم بود.

*بندرعباس مهمتر از تهران

به نظر می‌رسد مهمترین انگیزه و دستاورد برگزاری مراسم رژه ۳۱ شهریور امسال جلوگیری از گزافه‌گویی‌ها و برخی اقدامات نابخردانه ارتش امریکا در منطقه خاورمیانه و به‌ویژه تحرکات محکوم به شکست آن‌ها در خلیج فارس بود که این مسئله به روشنی در برگزاری همزمان مراسم رژه در تهران و بندرعباس و توجه ویژه برگزارکنندگان به مراسمی که در حاشیه آب‌های نیلگون خلیج فارس برگزار شد، قابل ردیابی بود.

همزمان با مراسم رژه مشترک نیروهای مسلح که در تهران برگزار شد، حضور بسیاری از فرماندهان ارشد ارتش و سپاه در مراسمی که در بندرعباس برگزار شد، نشان از اهمیت بالای این مراسم داشت.

*اهمیت خلیج فارس برای ایران

شاید رویارویی‌های جدید در خلیج فارس میان ایران و آمریکا دلیلی مهمی باشد که هم فرمانده کل سپاه و هم فرمانده نیروی دریایی ارتش به بندرعباس رفته‌اند تا پیام مشترک سپاه و نداجا اینگونه از زبان فرمانده کل سپاه مخابره شود که «آمریکا بهتر است برای عرض‌اندام به همان خلیج خوک‌ها برود، خلیج فارس خانه ماست.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 31شهریور1395، کدخبر: 412627: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین