پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۰۱۲۲
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
استادی داشتم فرزانه و "زریاب"به نام، رحمه الله علیه واسعه که زر یافته بود. جمله جالبی را در باب "باج" و "ایرانیان" می‌گفت. " ایرانیان هیچ زمان باج ندادند، خراج دادند".
شعار سال: در ظهور اسلام ۲ قرن اجداد محترم ما در برابر حقیقت روی پوشاندند و خراج دادند و سهمی در ساخت نظام اسلامی و عاری از برتری نژاد و ... نگرفتند. در سپهر سیاست اسبی نداوندند در حالیکه اگر باجگزار یا به تعریف لغوی مالیات دهنده بودند سهم خود را در ساختار نظام اسلامی می ستاندند و به دلیل تفوق جمعیتی ارکان قدرت را زیر ران می گرفتند اما گفتند ما به زی خود زندگی می کنیم هزینه می کنیم آنگونه که دوست داریم و این چشم بر واقع بستن نتیجه اش شد ۲۰۰ سال از درک معانی اسلام به دور ماندند، بر عقیده خود راندند، دهها برابر مالیات یا باج در خزانه خلیفه به رسم خراج نهادند، اسباب فتوح به ثمن بخس شدند و در قالب جنود خراسان در ماورالنهر و شامات طلایه دار قدرت امویان و عبابسه، هژمون عصر خود شدند و در نهایت وقتی دیر شده بود و نظام خلافت دو صد سال آنها را موالی معرفی ساخته و پرداخته بود خواستند ره و رسم دیرین را کنار گذارند که نشد که نشد ... این تجربه تا مغول ادامه داشت تا استاد البشر خواجه نصیر الدین طوسی به آموزه استادی چون خواجه رشید الدین فضل الله همدانی که به قلم جهانگشایی کرد و نه به سپر بر اسماعیلیه نهیب زد از دژ الموت فرو جست به نظم موجود دل سپرد بر مغز مغلی چون هولاگو نشست و قریب سیصد و اندی سال پس از آن ۲۰۰ سال رسم خلافت را برانداخت.

خواندن تاریخ عصر خواجگان قلم و فرزانگان حکمت و ستون های معرفت ایران زمین بسیار ذیقیمت است. در واقع اگر ما نخوانیم روس و چین و اروپا و ترامپ یا بایدن نیک می خوانند و براساس آن با ما همان کنند که خلفای اموی و عباسی کردند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 24 شهریور1399، کد خبر: 4956563،  www.khabaronline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین