شعار سال : بسیار ساده است: بازار دو نیرو را در خود دارد،عرضه و تقاضا. هرگونه دستکاری در بخش تقاضا و عرضه باعث ایجاد اختلال در بازار و بهتبع آن در قیمت محصولات کشاورزی خواهد شد. به همین دلیل برنامهریزی در جهت تنظیم عرضه و تقاضا و به بیانی تعادلبخشی عرضه و تقاضا میتواند علاوه بر تأمین رفاه تولیدکنندگان، از ایجاد زیان برای مصرفکنندگان جلوگیری کند و از طرف دیگر، از هرگونه اختلال و آشوبهای غیرمنطقی در بازار جلوگیری نماید. در این چارچوب، پایش جدی بازار محصولات کشاورزی در داخل به لحاظ سرانهها و ذخایر احتیاطی و نیز بازار صادراتی به جهت پاسخگویی به تقاضا بسیار مهم است تا از ایجاد عدم تعادلها حلوگیری شود. درواقع، این رویکرد از شکلگیری جریانهای کاذب در بازارهای محصولات کشاورزی بهویژه محصولاتی که در شرایط خاص اقتصادی در سبد خانوارها از جایگاه مهمی برخوردار میباشند، جلوگیری خواهد کرد.
در چند روز گذشته اختلال در بازار تخممرغ سبب شد تا قیمت این محصول بدون ایجاد کمبود در داخل، افزایش شدیدی داشته باشد که دلیل این پدیده صادرات تخممرغ به دلیل تقاضای بالای آن در آنسوی مرزها بیانشده است. این اتفاق بازتأییدی است بر اینکه سیاستگذاری و برنامهریزی تولید تا بازرگانی محصولات کشاورزی باید در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز باشد. اینکه با ایجاد اختلال در بازار داخل به دلیل عدم هماهنگی برنامههای صادراتی وزارت صمت و برنامههای تولید وزارت جهاد کشاورزی، این وظیفه به وزارت جهاد کشاورزی تفویض شود مصداق بارز انتقال ریسک مجوزهای عدم تعادلبخشی پسرویداد از سوی وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی است که رویه مطلوبی در نظام مدیریتی محسوب نمیشود درحالیکه به دلیل تکرار این رویکرد در آینده برای سایر محصولات کشاورزی از یکسوی و از دیگر سوی نهادههای وارداتی، لازم است کل وظایف بازرگانی نهادهها و محصولات کشاورزی از وزارت صمت به وزارت جهاد کشاورزی انتقال یابد تا از شکلگیری ریسکهای آتی در بازار نهادهها و محصولات کشاورزی جلوگیری شود. در این چارچوب احیای قانون انتزاع وظایف بازرگانی کشاورزی میتواند به تمرکز مدیریت و درنتیجه کارایی در بخش تولید و بازرگانی محصولات کشاورزی و برنامهریزی واردات نهادههای مهم کشاورزی کمک نماید.
امید اینکه از آزمونوخطای رویکردهای نادرست بهویژه در حوزه بازرگانی محصولات و نهادههای کشاورزی بهشدت پرهیز شود تا بیش از این بر مصرفکنندگان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی تکانه وارد نشود. در این چارچوب یکپارچهسازی نظام مدیریت و برنامهریزی تولید، بازاریابی و بازرگانی محصولات کشاورزی بهعنوان سادهترین اصل در مدیریت کشاورزی باید مورد توجه سیاستگذاران کلان کشور قرار گیرد.
محمد قربانی استاد دانشگاه فردوسی مشهد
شعار سال برگرفته از فضای مجازی