پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۱۴۵
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۷
برای بسیاری از آمریکایی‌های چینی‌تبار وی‌چت شاهراه ارتباط با خانواده و دوستان‌شان در چین است، شاهراهی که در صورت ایجاد محدودیت برای این اپلیکیشن در آمریکا قطع خواهد شد.

شعار سال: با تهدید دولت ترامپ به ممنوعیت استفاده از اپلیکیشن چینی وی‌چت (WeChat) زندگی روزمره چینی‌های آمریکا ناخواسته تحت تاثیر جنگ اقتصادی چین و آمریکا قرار گرفته است.

وی‌چت شاهراه ارتباطی آمریکایی‌های چینی‌تبار

برای بسیاری از آمریکایی‌های چینی‌تبار وی‌چت شاهراه ارتباط با خانواده و دوستان‌شان در چین است، شاهراهی که در صورت ایجاد محدودیت برای این اپلیکیشن در آمریکا قطع خواهد شد.

 

WeChat

 

فردی که صاحب یک سالن در اوکلند، کالیفرنیاست می‌گوید: «این اتفاقی بسیار ناراحت‌کننده است. من ۲۶ سال پیش به آمریکا مهاجرت کردم و اخیراً توانسته‌ام تنها از طریق وی‌چت با خانواده و دوستانم ارتباط برقرار کنم. بدون وی‌چت ارتباط ما کاملاً قطع خواهد شد.»

وی‌چت در سال ۲۰۱۱ توسط آلن ژانگ در چین تاسیس شد، جایی که در آن Weixin نامیده می‌شود.

این اپلیکیشن یکی از معدود برنامه‌هایی است که به صورت گسترده در هر ۲ کشور آمریکا و چین استفاده می‌شود. مسنجر فیس‌بوک و واتس‌اپ هر ۲ در چین ممنوع هستند و طبق شکایتی که از سوی وکلای این برنامه علیه ترامپ تنظیم شده، این موضوع وی‌چت را به اپلیکیشن اصلی چینی‌زبانان برای مشارکت در زندگی اجتماعی در آمریکا تبدیل کرده است.

دولت ترامپ در ۶ آگوست این اپلیکیشن را که ماهانه ۷۰۰ میلیون کاربر در چین و ۱۹ میلیون کاربر در آمریکا دارد هدف قرار داد و دستور اجرایی صادر کرد که از به‌روزرسانی این اپلیکیشن در فروشگاه‌های اینترنتی اپ‌استور و امکان جابه‌جایی پول توسط آن جلوگیری می‌کند. این دستور همچنین شامل اپلیکیشن تیک‌تاک (TikTok) که پلت‌فرمی برای به اشتراک گذاشتن ویدئو و متعلق به شرکت چینی ByteDance است نیز می‌شود.

ترامپ پس از صدور این دستور با تاکید بر نگرانی‌های امنیتی گفت: «وی‌چت به حزب کمونیست چین امکان دسترسی به اطلاعات شخصی آمریکایی‌ها را می‌دهد.»

او همچنین ادعا کرد که وی‌چت می‌تواند مورد استفاده کمپین‌های ضد اطلاعات قرار گیرد.

 

WeChat

 

هدف قرار دادن وی‌چت در پی ماه‌ها درگیری تجاری بین چین و آمریکا

یک قاضی روز دوشنبه با صدور حکمی مقدماتی مانع اجرای دستور ترامپ شد. او اعلام کرد: «اگرچه برخی از فناوری‌های چینی ممکن است تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده به حساب آیند، اما در مورد وی‌چت شواهد خاص در این زمینه کم است.»

هدف قرار دادن وی‌چت در پی ماه‌ها درگیری تجاری بین چین و آمریکا صورت می‌گیرد. رئیس‌جمهور آمریکا بارها ویروس کرونا را «ویروس چینی»، «ویروس ووهان»، «آنفلوانزای چین» و «کونگ-آنفلوانزا» خوانده است.

وکلای وی‌چت در شکایت خود نوشته‌اند که این ممنوعیت در ادامه نژادپرستی رئیس‌جمهور اعمال شده است.

در این شکایت‌نامه نوشته شده است: «با ممنوعیت به‌کارگیری وی‌چت و نه سایر اپلیکیشن‌هایی که افراد غیرچینی یا دارای نژاد چینی استفاد می‌کنند، این دستور چینی‌ها یا آمریکایی‌های نژاد چینی را از سایر افراد جامعه جدا می‌کند و با این افراد و کسانی که با آنها در ارتباط هستند بر اساس نژاد، قومیت و ملیت برخورد می‌کند.»

تبعات ممنوعیت وی‌چت برای آمریکایی‌های چینی‌تبار

جوآن می‌گوید ممنوعیت احتمالی وی‌چت تنها چند روز پس از آنکه او موفق شده به سبب کاهش محدودیت‌های کرونا، سالن خود را دوباره باز کند، سختی مضاعفی است که باید در کنار دشواری‌های ناشی از شرایط اقتصادی ایجادشده به واسطه پاندمی کرونا متحمل شود.

او توضیح می‌دهد بسیاری از مشتریان محلی‌اش برای وقت گرفتن از وی‌چت استفاده می‌کنند و نگران است اگر نتوانند از این اپلیکیشن استفاده کنند، ارتباط‌شان قطع شود.

یک صاحب رستوران‌ در همان منطقه نیز می‌گوید هر روز از وی‌چت استفاده می‌کند و اگر ممنوعیت اجرا شود، از واتس‌اپ برای ارتباط با مشتریانش استفاده خواهد کرد. اما او نمی‌داند از این پس با خانواده‌اش در چین چگونه ارتباط برقرار خواهد کرد.

«ممنوعیت وی‌چت به حریم خصوصی و امنیت کاربران آمریکایی آسیب می‌زند»

بسیاری از آمریکایی‌ها می‌گویند وی‌چت را روی تلفن‌هایشان نگه می‌دارند و از به‌روزرسانی آن اجتناب می‌کنند تا بتوانند به ارتباط خود با چین ادامه دهند.

هینا شامسی مدیر پروژه امنیت ملی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا معتقد است این موضوع پیامدهای جدی‌ای در زمینه حریم خصوصی و امنیت به دنبال خواهد داشت: «دستور ممنوعیت با جلوگیری از به‌روزرسانی اپلیکیشن‌ها که می‌تواند آسیب‌پذیری‌ها را برطرف و برنامه‌ها را ایمن‌تر کند به حریم خصوصی و امنیت میلیون‌ها کاربر تیک‌تاک (TikTok) و وی‌چت در ایالات متحده صدمه می‌زند.»

شلین شوم تحلیلگر شرکت eMarketer نیز معتقد است، هرچند کاربران در کوتاه‌مدت به استفاده از این اپلیکیشن ادامه خواهند داد، اما در نهایت به سمت گزینه‌های دیگر سوق داده می‌شوند.

شوم همچنین می‌گوید وی‌چت محبوبیت خود را در چین حفظ خواهد کرد چون در حالی که کاربران آمریکایی گزینه‌های دیگری برای استفاده دارند، کاربران چینی به تعداد محدودی اپلیکیشن غیردولتی دسترسی دارند.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری اعتماد آنلاین ، تاریخ انتشار 4 مهر 99، کد خبر:   434684، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین