پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۶۶
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۴
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه اعتبار مصوب این صندوق از مرز ۸۰۰ میلیارد تومان گذشت، گفت: طرح‌هایی که از مناطق محروم ارائه می‌شود تا سقف ۲۰ درصد پایین‌تر از نرخ ترجیحی صندوق موردحمایت قرار می‌گیرند.

شعارسال: بهزاد سلطانی رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به ارتباط عملکرد جوانان امروز در حوزه دانش‌بنیان با عملکرد جوانان در دفاع مقدس گفت: در زمان دفاع مقدس جوانان کشور حرکتی مردمی را آغاز کردند و کشور را از تهاجم دشمن، نجات دادند که در آن حرکت نیز نوآوری و فناوری مؤثر بود و حتی ساخت پهباد‌ها یک مسئله فناوری‌محور به شمار می‌رفت که از سوی جوانان دانشگاهی آغاز شد.

وی افزود: در حال حاضر نیز اقتصاد دانش‌بنیان با بسیج مردمی در حوزه فناوری در حال انجام است، برای اینکه با خام‌فروشی و اقتصاد نفتی مقابله کنیم، باید این حرکت را توسعه دهیم و همان‌طور که در جنگ تمام کشور بسیج بودند، در حال حاضر نیز باید با بسیج مردمی بتوانیم در 10 سال آینده بر خام‌فروشی نفت فائق آییم.

سلطانی ادامه داد: به طور مثال از میان چند هزار انجمن علمی در دانشگاه‌ها اگر هر کدام فقط یک شرکت دانش‌بنیان ایجاد کند، موفقیت بسیاری را شاهد هستیم و در هر چند سال‌، چند هزار شرکت دانش‌بنیان تأسیس می‌شود، همچنین اگر شرکت‌های دانشگاهی‌ 10 درصد به فناوری و کاربردی کردن پایان‌نامه‌ها بپردازند یا شرکت‌های صنعتی در کنار خودشان هر کدام 10 شرکت دانش‌بنیان نوپا را ایجاد کنند، در این حوزه به موفقیت می‌رسیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند صندوق‌های مشترکی را با صنایع ایجاد کند، به‌طوری‌که 49 درصد از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی سرمایه گذاری خطرپذیر و 59 درصد نیز صنایع سرمایه‌گذاری کند تا در کنار هر صنعت، شرکت‌های دانش‌‌بنیان ایجاد شود که در این زمینه یک صنعت بزرگ به ما درخواست داده‌اند تا در حوزه گیاهان دارویی و لوازم آرایشی دارویی مشارکت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 2 هزار و 655 شرکت در کشور دانش‌بنیان شده‌اند، گفت: تعداد طرح‌های ارائه‌شده به صندوق نوآوری و شکوفایی 2 هزار و 500 طرح است که از این تعداد 2 هزار طرح تعیین‌تکلیف شدند که از این تعداد هزار و 300 طرح مورد تصویب قرار گرفتند.

سلطانی اضافه کرد: برای این تعداد طرح، 812 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است، یعنی مرز اعتبارات مصوبه صندوق برای طرح‌ها، از 800 میلیارد تومان عبور کرد.

به گفته رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، 523 طرح در صندوق نوآوری و شکوفایی در دست بررسی است که درخواستی آنها 870 میلیارد تومان است و پیش‌بینی می‌کنیم در 6 ماه آینده، 600 طرح با درخواست هزار میلیارد تومان داشته باشیم.

وی اظهار داشت: 100 میلیارد تومان برای ضمانت‌ها در بانک بلوکه شده، 200 میلیارد تومان برای تأمین دفاتر کاری پرداخت شده و در مجموع یک هزار و 112 میلیارد تومان مصوب صندوق نوآوری و شکوفایی است که البته با مبلغ مصوب صندوق‌های پژوهش و فناوری این رقم به یک هزار و 187 میلیارد تومان می‌رسد.

سلطانی گفت: پرداختی بخش طرح‌ها نزدیک به 300 میلیارد تومان است و ضمانت‌نامه‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق بانک‌ها در حال انجام است و به‌سرعت در کمیته اعتباری توسعه بازار، طرح‌ها با حضور نماینده بانک‌ها بررسی و تصویب می‌شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: 8 میلیارد تومان در بخش ضمانت‌نامه حوزه توسعه بازار هزینه کردیم تا ریسک عقد قرارداد شرکت‌ها پوشش داده شود، با این رقم 470 میلیارد تومان حجم قرارداد شرکت‌های دانش‌بنیان پوشش ریسک داده شده است.

وی گفت: در حوزه لیزینگ نیز 136 طرح داشته‌ایم که 47 میلیارد تومان وام ارزان‌قیمت به خریداران محصولات دانش‌بنیان ارائه شده است.

به گفته سلطانی 80 درصد بررسی طرح‌ها نیز از طریق برون‌سپاری در صندوق انجام می‌شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد: امسال طرح‌های مشارکتی در صندوق‌های خطرپذیر شکل‌گیری می‌شوند، هیأت امنای صندوق تصویب کرده است طرح‌هایی که از مناطق محروم می‌رسد تا سقف 20 درصد پایین‌تر از نرخ ترجیحی صندوق به آنها داده شود که این میزان 9 درصد است،‌البته شرکت‌های دانش‌بنیان که حداقل 70 درصد فعالیت‌هایشان در منطقه محروم باشد می‌توانند از این طرح استفاده کنند.

وی همچنین از آغاز صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: ما یک بسته ویژه صادراتی برای شرکت‌های دانش‌بنیان داریم که وام‌هایی را با نرخ ترجیحی 11 درصد به آنها عرضه می‌کنیم، صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر به کشورهایی مانند سوریه، چین، کشورهای اروپایی، تاجیکستان، مصر، عراق، روسیه، ارمنستان، پاکستان، عمان، قزاقستان و اسپانیا و در حوزه‌هایی مانند داروهای ضدسرطان، پماد زخم بستر، مصالح ساختمانی پیشرفته سبک، داروی MS، داروی گیاهی و سیستم‌های موتور برق صورت می‌گیرد.

سلطانی افزود: صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز تشکیل شده است، به‌طوری‌که 7 صندوق جدید در استان‌های لرستان، گلستان و گیلان و همچنین از سوی نهادهای دولتی و خصوصی ایجاد شده، 16 صندوق نیز از قبل راه‌اندازی شده بود، 9 پرونده برای تشکیل صندوق‌ها در حال تکمیل است، 19 درخواست جدید برای راه‌اندازی صندوق‌ها داریم که 7 درخواست مصوب شده و 3 درخواست نیز در دست تصویب است، بنابراین پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال 18 صندوق جدید راه‌اندازی شود.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار داشت: آئین‌نامه ارزیابی و نظارت و رتبه بندی صندوق‌ها در کارگروهی به ریاست وزیر علوم در دست بررسی است که بر این اساس صندوق‌هایی که در یک استان فعالیت دارند، باید حداقل 3 میلیارد تومان سرمایه داشته باشند و اگر صندوقی بخواهد در چند استان فعالیت کند، باید حجم سرمایه صندوق‌ها بالاتر باشد.

وی عنوان کرد: صندوق‌ها نباید در سایه اقتصاد نفتی شکل بگیرند، بلکه باید فعالیت کنند، از 16 صندوقی که فعال بودند، 6 صندوق تسهیلات خود را به میزان 14 میلیارد تومان دریافت کردند، 7 صندوق دیگر در حال تأمین ضمانت هستند که مجموع این بخش 17 میلیارد تومان است.

به گفته سلطانی به تازگی که سرمایه صندوق به هزار و 433 میلیارد تومان افزایش یافته است، 5 درصد آن محاسبه شده و 75 میلیارد تومان برای ارائه تسهیلات به صندوق‌های پژوهش و فناوری اختصاص یافته است.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه از 2 هزار و 655 شرکت دانش‌بنیان، تعداد 500 شرکت در پارک‌های فناوری مستقر هستند، گفت: پارک‌های فناوری دارای 4 هزار شرکت دانش‌بنیان هستند، یعنی هنوز تعداد زیادی از شرکت‌های مستقر در پارک‌ها دانش‌بنیان نشده‌اند.

وی افزود: دستورالعمل مشارکت صندوق‌های پژوهش و فناوری در حال تدوین است که در صورت تمایل صندوق‌ها ما تا 49 درصد با آنها مشارکت می‌کنیم.

سلطانی تأکید کرد: ویژگی بارز صندوق نوآوری و شکوفایی این است که در برابر شرکت‌های خصولتی (شرکت‌های خصوصی که از سوی افراد دولتی برای دستیابی به اهداف خاص راه‌اندازی می‌شود) مقاومت کرده و در برابر صندوق‌ها پژوهش و فناوری خصولتی نیز مقاومت می‌کند، زیرا اگر این کار را انجام ندهیم، سرنوشت شرکت‌های دانش‌بنیان به سرنوشت اصل 44 قانون اساسی منجر شده و شکست می‌خورد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: نباید بخش‌های دولتی یا وابسته به دولت به دلیل کسری بودجه، شرکت‌های به‌ظاهر خصوصی ایجاد کنند و بخواهند از اعتبارات صندوق‌های نوآوری و شکوفایی استفاده کنند، این مسئله به حرکت کشور در بخش اقتصادی و حرکت مقام معظم رهبری در بحث اقتصاد دانش‌بنیان ضربه می‌زند.

وی گفت: رئیس‌جمهور در دو بخش سلامت و صندوق نوآوری و شکوفایی محدودیت بودجه قرار نداده است، ولی بودجه برای شرکت‌هایی هزینه می‌شود که به‌واقع در بخش دانش‌بنیان فعال باشند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار خبر 3 مهر 1395، کدمطلب: 13950703001034 ،www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین