پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۳۱۸۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به افزاییش تجمعات غیر ضروری در اجتماع، عنوان کرد: در هفته‌های اخیر علاوه بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و موارد پیشگیرانه، حساسیت مردم هم نسبت به بیماری کاسته شده و این موضوعات روند رشد بیماری را افزایش می‌دهد.

شعار سال: دکتر ایلاد علوی، فلوشیپ بیماری های عفونی در بیماران نقص ایمنی و پیوند روز پنجشنبه بیان داشت: حضور در تجمعات غیرضروری مانند رستوران ها، بازارها و پاساژها، برپایی مراسم ختم یا عزاداری ماه محرم، بازگشایی صنوف و مدارس و تردد در مکان های شلوغ و پر ازدحام از جمله مواردی است که سبب افزایش تماس ها در جامعه شده است.

وی ادامه داد: مکان‌هایی مانند رستوران ها، پاساژها و بازارها معمولا شلوغ و پرتردد هستند، فاصله گذاری اجتماعی هم به طور دقیق در آنها رعایت نمی شود که این موضوع می تواند سبب افزایش تماس های فیزیکی بین مردم شده و عامل مهمی برای بیشتر شدن تعداد بیماران کرونایی در این شرایط بحرانی باشد.

علوی ادامه داد: در مکان هایی مانند رستوران ها و کافه ها استفاده از ماسک امکان پذیر نیست و به عبارتی نمی توان هنگام خوردن یا آشامیدن از ماسک استفاده کرد و فاصله گذاری اجتماعی هم معمولا در این مکان ها رعایت نمی شود که این موارد احتمال ابتلا به بیماری را به شدت افزایش می دهد.

وی تاکید کرد: به ‌رغم هشدارها، سفرهای تابستانی هم طبق روال عادی در حال جریان بود و در هفته های گذشته شاهد سیل عظیم سفرها در اقصی نقاط کشور بودیم که این موضوع در شیوع شتابان ویروس کرونا نقش داشته است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بازگشایی مدارس و برگزاری مراسم ختم یا عزاداری و نیز جشن‌های خانگی را از دیگر عوامل افزایش بیماری در هفته های اخیر اعلام و از مردم تقاضا کرد برای مهار بیماری حتما توصیه های بهداشتی مسئولان را جدی بگیرند.

علوی به افزایش تعداد بیماران کرونا در اغلب استان ها در چند روز اخیر اشاره کرد و گفت: در یکی دو هفته اخیر علاوه بر عدم توجه جدی به پروتکل های بهداشتی و موارد پیشگیرانه، حساسیت مردم هم نسبت به بیماری کاهش یافت که این موضوعات سبب بروز افزایش روند شیوع بیماری در کشور شده است.

 

علایم بیماری را بشناسیم

وی در این خصوص که آیا علائمی جز تنفسی، گوارشی و قلبی - عروقی در بیماری کرونا وجود دارد، گفت: عوارض تنفسی از شایع ترین علایم بیماری است و افراد مبتلا دچار علایم گوارشی و گاهی عوارض قلبی - عروقی هم می شوند.

علوی با افزود: برخی افراد دارای بیماری‌های نقص ایمنی مشخص، بیشتر در معرض بیماری شدید کووید-۱۹ قرار دارند. همچنین افراد دارای اضافه وزن یا چاق و دیابتی های خوب کنترل نشده هم بیشتر در معرض ابتلای شدید به این بیماری هستند.

وی اظهار داشت: کرونا می تواند سکته قلبی را افزایش دهد به این معنی که اگر فردی که از پیش دچار عوامل خطر سکته قلبی است مبتلا به کرونا هم شود، احتمال بروز حملات قلبی عروقی در او افزایش می یابد.

علوی بیان داشت: موارد نادری از اختلالات سیستم عصبی شامل تشنج، کاهش سطح هوشیاری، بیماری های عصبی عضلانی شبیه گیلن باره نیز تاکنون در همراهی با کووید-۱۹ گزارش شده‌اند اما هنوز ارتباط دقیق علیتی با خود ویروس کرونا به قطع ثابت نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: سردرد و درد عضلات از دیگر علایم بیماری کرونا هستند و بخش قابل توجهی از بیماران کرونایی این تظاهرات را نشان می‌دهند.

وی ادامه داد: علایم منتسب دیگری مانند عوارض پوستی همچون کهیر و سرمازدگی روی انگشتان و پوست می تواند از علایم این بیماری باشد.

علوی، اختلال حس بویایی و چشایی را از دیگر تظاهرات بیماری کرونا ذکر کرد و گفت: قرمزی چشم هم ممکن است علامت ابتلا به ویروس کرونا باشد.

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایرنا،تاریخ انتشار خبر: ۱۰ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۰۵۸۲۲۸، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
0
0
واقعا حتی سخت گیر ترینمون هم دیگه الان براش عادی شده! این عادی شدن به قول این خبر خیلی خیلی میتونه افتضاح باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین