پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۳۴۷۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۹
عضو کمیته راهبردی ثبت جهانی اورامان با تاکید بر اینکه منطقه اورامان منطقه خاصی است که در آن آیین‌ها نقش مهمی دارند، گفت: اورامان مهد تمدن است.
شعار سال: مختار هاشمی روز جمعه اظهار داشت: اورامان در گذشته هم مورد توجه بوده و آیین‌های خاصی همچون عروسی پیرشالیار و کومسای دارد.
وی با بیان اینکه بروز ابعاد عرفانی در اورامان را می‌توان در سما، ذکر و موسیقی معنوی این خطه دید که جنبه‌های مهم دیگر آن است، اضافه کرد: اورامان نه تنها معماری منحصربفردی دارد بلکه از لباس و پوشاک خاص خود برخوردار است که نحوه ساخت آن‌ها نیز ویژه محسوب می‌شود.
این دانش‌آموخته مهندسی عمران مدیریت منابع آب با اشاره به اینکه طبیعت اورامان هم منحصر بفرد است، یادآور شد: این منطقه از آب فراوان و رودخانه‌های خروشان برخوردار است که میراث زمین شناسی بزرگی محسوب می‌شود.
هاشمی با بیان اینکه اورامان المان‌های زیادی برای ثبت جهانی دارد، تاکید کرد: طبیعت و فرهنگ در این منطقه به یکدیگر پیوند خورده و فرهنگ از طبیعت تاثیر پذیرفته است.
عضو کمیته راهبردی ثبت جهانی اورامان با اشاره به اینکه زبان کُردی اورامی یکی از اصیل‌ترین زبان‌های بجا مانده است که فرهنگ کهن این منطقه را به خوبی نشان می‌دهد، گفت: در اورامان تمدنی مشاهده می‌شود که ارزش جهانی دارد.
ارزیاب مصری یونسکو و نماینده ایکوموس جهانی برای ارزیابی منظر فرهنگی، تاریخی اورامانات در روز‌های گذشته به ایران آمده و پس از بازدید از برخی مناطق استان کرمانشاه، از چند روستای منطقه اورامان در استان کردستان نیز بازدید کرد.
هورامان یا اورامان نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم بسیار خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران استان کردستان و شهرستان‌های پاوه، جوانرود، نودشه و نوسود استان کرمانشاه را شامل می‌شود.
منطقه هورامان در استان کردستان دارای یک شهر (اورامان تخت) و ۷۶ روستاست که تاکنون ۱۳ روستای این منطقه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و پرونده ثبتی ۲۲ روستا نیز در حال پیگیری است.
واژه هورامان یا اورامان از ۲ بخش هورا به معنی اهورا و مان به معنای خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده و در واقع به معنای سرزمین اهورایی و جایگاه اهورا مزدا است.
اورامانات در استان کرمانشاه به منطقه‌ای در شمال غربی این استان شامل شهرستان‌های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی اطلاق می‌شود که حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
بخشی از هورامان نیز در شهرستان‌های مریوان، سروآباد و کامیاران استان کرمانشاه واقع شده و بخش دیگری از آن نیز در استان حلبچه عراق واقع است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۴۰۵۷۷۷۸، www.irna.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
اين كشور ايران تو هرچي تمومي داشته باشه از لحاظ تاريخي و فرهنگي واقعا سرشار از منابع و معادت بي پايانه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
0
0
طبيع دل انگيز ايران عزيزم! از راه دور بخاطر شر اين ويروس منحوس در هواي پاكت نفس ميكشم و اميد دارم به زودي تو را در اغوش بگيرم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین