پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۰۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۹
مدیرکل محیط زیست استان مرکزی با بیان اینکه مسئله آلایندگی واحد آندسازی ایرالکو به اثبات رسیده است گفت: شرکت ایرالکو از سال ۹۰ عوارض آلایندگی خود را پرداخت نکرده است.
شعار سال: رضامیرزایی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت هوا اظهارداشت: امسال با توجه به اینکه تردد در سطح شهرها کاهش پیدا کرده وضعیت کلان شهرها از نظر آلودگی هوا مناسب تر است، از ابتدای سال تا به امروز 32 روز پاک، 152 روز سالم و 14 روزناسالم برای گروه حساس کلان شهر اراک ثبت شده است.
 
وی افزود: خوشبختانه طی 6 ماه نخست امسال روز ناسالم برای تمام گروه ها سنی نداشته ایم، در سال 95 تعداد 75 روز ناسالم، 32 روز ناسالم در سال 96، 26 روز ناسالم در سال 97، 21 روز ناسالم در سال 98 و 13 روز ناسالم برای گروه های حساس در سال 99 داشته ایم و از سال های گذشته تا به امروز این مهم روند کاهشی داشته است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: میزان کاهش روزهای ناسالم به صورت اتفاقی نبوده و علاوه بر اقداماتی اعم از بهبود وضعیت استقرار صنایع، رفع آلایندگی ها و ارتقای سیستم های کاهش آلودگی، کنترل ریزگردها و بارندگی در جنوب کشور در کاهش ریزگردها و ذرات معلق نیز در کاهش آلودگی هوا موثر بوده است.
 
میرزایی تصریح کرد: شهراراک بین هشت شهر آلوده کشور قرار گرفته که امسال با ثبت 32 روز پاک در جایگاه دوم قرار گرفته ایم و تبریز با دارا بودن 94 روز پاک در جایگاه نخست قرار گرفته و آلاینده روزهای ناسالم ذرات 2.5 میکرون بوده و تنها یک روز به خاطر اورهال پالایشگاه شازند شاهد وجود دی اکسید گوگرد در هوای شهر اراک بوده ایم.
 
وی بیان کرد: در حال حاضر ایستگاه پایش کیفی هوا به 11 عدد رسیده و درصدد افزایش این ایستگاه در شهرهای اعم از دلیجان، محلات، زرندیه بخاطر استقرار صنایعی اعم از سنگبری، ایزوگام و غیره هستیم.
 
مدیرکل محافظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: پرونده آلایندگی شرکت ایرالکو یکی از بزرگترین پرونده های زیست محیطی که از سال 90 این پرونده باز بوده و این پرونده در 14شعبه دادگستری تهران و شعب اراک باز است و در سال 92 دادگاه به نفع شرکت ایرالکو مبنی بر عدم آلایندگی و عدم قانونی بودن مصوبه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک رای صادر کرد و امسال پیگیری های متعدد دستگاه قضا و اداره محیط زیست باعث شد که شعبه دو تجدیدنظر دیوان عدالت اداری رای صادره مذکور را نقض کند و با نقض رای صادره مسئله آلایندگی واحد آندسازی به اثبات رسیده است.
 
میرزائی افزود: شرکت ایرالکو از سال 90 عوارض آلایندگی خود را پرداخت نکرده درصورتی که صنایع و شرکت های دارای آلایندگی باید یک درصد از فروش خود را طبق قانون به حساب شهرداری و دهیاری ها واریز کنند و طی 9 سال اخیر این مهم از سوی این شرکت تحقق پیدا نکرده و امسال طبق تصمیم مجلس شورای اسلامی در بودجه سال 99 لحاظ شده که 35 درصد از یک درصد عوارض آلایندگی صنایع به صندوق ملی محیط زیست واریز شود تا همین مبالغ صرف رفع مشکل آلایندگی صنایع شود.
 
وی بیان کرد: درحال حاضر پالایشگاه شازند یکی از بزرگترین صنایع استان که بیشترین عوارض آلایندگی را پرداخت می کند که با استفاده از مبالغ واریزی به صندوق محیط زیست می توان عمده آلایندگی را رفع و کنترل کرد و محیط زیست برای استفاده از مبالغ واریزی به صندوق ملی محیط زیست برنامه ریزی کرده و اولویت های بعدی این اداره شرکت ایرالکو ، رفع آلایندگی واحد آندسازی و صنایع الکل‌سازی که پساب آنها به تالاب میقان ورود پیدا می کند.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: متاسفانه اخیرا مجلس شورای اسلامی بیان کرده که 35 درصد از یک درصد فروش صنایع آلاینده به صندوق ملی محیط زیست واریز نشود و و امیدواریم نمایندگان مجلس شورای اسلامی از تصمیم خود بازگردند و این تصمیمات دوباره مظلومیت محیط زیست را به رخ می کشید.
 
میرزایی تصریح کرد: محیط زیست اقداماتی اعم از مجوز جذب 5 نفر کارشناس محیط زیست، جذب 5 نفر محیط بان، مجوز اخذ 7 محیط بان، خرید هلی شات برای پایش منطقه، گازکشی ایشتگاه محیط بانی هفته قله را انجام داده است.
 
وی بیان کرد: امسال قانون خاک ابلاغ شده و بنابراین اگر معادن اقدامات لازم در جهت حفظ محیط زیست انجام ندهند قطعا در لیست واحدهای آلاینده قرار می گیرند و خوشبختانه امسال با تلاش یگان های ویژه 45 نفر متخلف در راستای شکار غیرمجاز دستگیر شده اند که این افراد از جنوب کشور به مرکز سفر می کنند و ذخایر ژنتیکی را به جنوب کشور قاچاق می کنند و به کشورهای خلیج فارس با مبالغ بالا می فروشند.
 
مدیرکل حفاظت و محیط زیست استان مرکزی عنوان کرد: از سال 90 پتروشیمی الوند به دنبال اخذ مجوز برای فعالیت بوده اما براساس مصوبه هیات وزیران استقرار صنایع در شعاع 30 کیلومتری شهرها ممنوع مگر به صورت موردی که هیات وزیران مصوب کنند و این صنعت از سال 95 تا کنون درصد اخذ مجوز است که محیط زیست بخاطر قرارگرفتن در شعاع 30 کیلومتری شهراراک مخالفت خود را بیان کرده است.
 
میرزایی ادامه داد: طی مدتی سرمایه گذار این پروژه درخواست خود را تغییر داده و تنها این پتروشیمی می تواند پلی پروپیلن تولید کند و سپس با درخواست استاندار مرکزی هیات وزیران با صدور مجوز موردی با درخواست سرمایه گذار برای استقرار واحد تولید پلی پروپیلن موافقت کرد و قطعا با توجه به محدودیت های موجود این پتروشیمی امکان گسترش محصولات خود را نداشته اما نظارت های لازم و کافی باید صورت بپذیرد تا تخلفی رخ ندهد.
 
وی خاطرنشان کرد: امسال 157 مورد اخطار آلودگی هوا صادر شده که از این تعداد 62 مورد آلودگی پساب، 92 مورد مربوط به آلودگی هوا، 21 مورد آلودگی پسماند و یک مورد آلودگی معادن بوده و امسال 19 مورد تعارض به اراض ملی در سطح استان مرکزی کشف و برخورد شد و همچنین دستور 4 مورد قلع و قمع صادر شده است.
 
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تصریح کرد: امسال پیشنهاد تبدیل منطقه حفاظت شده هفتاد قله شهر اراک به پارک ملی مطرح شده و امیدواریم در جلسه شورای عالی محیط زیست با این پیشنهاد موافقت شود، با توجه به نزدیکی فصل مهاجرت پرندگان و کنترل بیماری فوق حاد پرندگان پایش مناطق درحال انجام است و تا به امروز هیچ گونه ابتلا گزارش نشده است.
 
میرزایی با اشاره به آغاز کوچ پرندگان پوست نازک گفت: درحال حاضر وضعیت آبی تالاب میقان مطلوب است و معمولا پرندگان پوست کلفت کوچ را دیرتر آغاز می کنند و امسال ارتقای مدل سوم تصفیه خانه فاضلاب شهر اراک به بهره برداری می رسد و مدل چهارم نیز طراحی شده که این مهم به افزایش کیفیت آب ورودی تالاب میقان کمک کند و ورود آب شیرین به تالاب میقان باعث رشد نی شده که درصدد توانمندسازی افراد برای استفاده از این نی ها هستیم و همچنین ایستگاه پالایش موبایلی پارامترهای آلودگی آب در تالاب میقان ایجاده شده است.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی ماین نیوز  ، تاریخ انتشار:  13مهر  1399  ، کدخبر:53115 ، www.minews.ir
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
0
واقعا بايد يك فكري براي اراك كرد! مردم اراك واقعا چرا بايد هزينه اين شهرك هاي صنعتي رو تو هواشون بدن؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین