پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۹۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۵
تحلیلگران منطقه معتقدند وجود ذخایر انبوه سلاح‌های هسته‌ای در سرزمین‌های اشغالی صلح و امنیت را در منطقه غرب آسیا و مدیترانه به خطر می‌اندازد.

شعار سال: رژیم صهیونیستی بزرگترین دارنده زرادخانه سلاح اتمی در منطقه غرب آسیاست که در آن تعداد دست کم 80 کلاهک هسته ای ذخیره شده است.

پایگاه اینترنتی والا به نقل از موسسه پژوهش‌های سوئد اعلام کرد: اسرائیل هشتاد بمب هسته‌ای دارد. این در حالی است که رژیم صهیونیستی به سیاست مبهم خود در این زمینه ادامه می‌دهد. اسرائیل از زمانی که نیروگاه "دیمونا" در اواسط دهه پنجاه را ساخته است داشتن سلاح هسته‌ای را نه تائید و نه رد می‌کند.

موسسه پژوهشهای صلح در استکهلم در گزارش سالیانه‌اش درباره فهرست زرادخانه‌های سلاح هسته‌ای در جهان از جمله زرادخانه اسرائیل اعلام کرد : اسرائیل همچنین پرتاب موشک‌های بالستیک را آزمایش کرد. این موسسه تاکید می‌کند در حالیکه آمریکا و روسیه زرادخانه هسته‌ای خود را کاهش دادند اسرائیل و برخی کشورها به توسعه آن ادامه می‌دهند.

گاف بزرگ

تحلیلگران منطقه معتقدند وجود ذخایر انبوه سلاح های هسته ای در سرزمین های اشغالی صلح و امنیت را در منطقه غرب آسیا و مدیترانه به خطر می اندازد.

اما سوالی که مطرح می شود این است که رژیم صهیونیستی دقیقا چند کلاهک هسته ای دارد؟ آیا میزان آن نسبت به یک دهه قبل افزایش یافته است و اکنون نیروگاه دیمونا در چه وضعیتی است؟

گزارش منابع و مقامات آمریکایی نشان می دهد که تعداد کلاهک های اتمی اسرائیل حدود 150 تا 300 است. اخیرا "کالین پاول" وزیر خارجه دولت محافظه کار "جورج دبلیو بوش" در این زمینه می گوید: اسرائیل 200 سلاح هسته ای دارد.

گاف بزرگ

"جیمی کارتر" رئیس جمهور اسبق آمریکا، نیز تعداد کلاهک های هسته ای رژیم صهیونیستی را در مصاحبه ها و سخنرانی بین 150 تا 300 اعلام کرده بود.

"آونر کوهن" استاد مرکز جیمز در امور مطالعات عدم تکثیر در موسسه مطالعات بین المللی میدل بری در مونتری، اظهار داشت: این مسئله قرار نیست آشکارا و علنی و از سوی آنهایی که برای دولت آمریکا کار می کنند مورد بحث قرار گیرد. حتی به اعضای کنگره نیز به کرات تذکر داده می شود از اشاره به وجود زرادخانه هسته ای اسرائیل خودداری کنند.

کوهن که مطالب بسیاری درباره برنامه هسته ای اسرائیل نوشته است، خاطر نشان کرد: درخور توجه است که فردی مانند کالین پاول این موضوع را بیان کرد. بدیهی است که وی از همه نوع اطلاعات در خصوص این مسئله آگاه بود. همه آن را به گونه ای موضوعی آشکار و علنی در نظر می گیرند، اما دولت آمریکا بر اساس سیاست خود هیچ گاه آن را اعلام نکرده است.

موضوع پرداختن به تعداد کلاهک های اتمی اسرائیل به اندازه ای حساس است که پس از اظهار نظر "کالین پاول" وزیر خارجه اسبق آمریکا ، هیچ مقام آمریکایی از جمله "جان کربی،" سخنگوی وزارت امور خارجه حاضر به اظهار نظر در این زمینه نشدند.

نکته جالب توجه این است که آمریکا درباره تسلیحات اتمی اسرائیل به سختی اظهار نظر می کند ؛ اما درباره برنامه اتمی برخی کشورهای جهان از جمله کره شمالی به سرعت موضع گیری می کند و کار به تحریم اقتصادی نیز می کشد.

کارشناسان معتقدند که اسرائیل در سایه حمایتهای غرب و به ویژه آمریکا؛ فعالیتهای تسلیحاتی هسته‌ای، تعداد دقیق کلاهکها و تاریخ آزمایش‌های هسته‌ای خود و همچنین اطلاعات نیروگاه اتمی "دیمونا" را همچنان محرمانه نگه داشته است.

رژیم صهیونیستی همچنین انواع مختلفی از سلاح های هسته ای از جمله بمب‌های حرارتی و بمب‌های کوچک اتمی برای حملات محدود را در اختیار دارد. اسرائیلی‌ها برای استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای خود، بیش از هر چیز بر روی موشک‌های کلاس "جریکو" حساب کرده اند.

گاف بزرگ

اسرائیل در حال ساخت و توسعه سلاح‌های شیمیایی، میکروبی و هسته‌ای است و بزرگترین زرادخانه‌های این سلاح را در منطقه غرب آسیا دارد. در سال 2003 برخی رسانه های غربی گزارش هایی درباره برنامه اتمی رژیم صهیونیستی منتشر کردند که نشان از بی توجهی صهیونیست ها به قوانین بین المللی مبنی بر عدم تکثیر سلاح های هسته ای است.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 1 مهر 1395، کد مطلب: ۵۷۸۷۵۸۶:www. yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین