پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۱۰۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۵
رئیس جمهور آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، رفتارهایی را از خود بروز داده است که از جمله آنها تهدیدات اخیرش نسبت به ایران همراه با هتاکی و ادبیات نامناسب بود. عبدالرضا فرجی در یادداشتی نوشته است: تندتر شدن لحن سخنان او علیه ایران را در شرایط جاری باید از چند منظر مورد بررسی قرار داد:

شعار سال: - ترامپ درست در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی و در شرایطی که خود را برای ادامه مناظره با «جو بایدن» رقیبش آماده کرده بود، به بیماری کرونا مبتلا شد. ابتلای او به این بیماری در این شرایط حساس منجر به عصبی‌تر شدن رفتار او شده و باعث شده که روحیات و موضعگیری‌هایش در قبال موضوعات مختلف بویژه ایران از کنترل خارج شود.


- وجه دوم که با وجه اول بی ارتباط نیست به وضعیت نظرسنجی‌ها و موقعیت متزلزل او در مقابل رقیب انتخاباتی‌اش باز می‌گردد. اگرچه جمهوریخواهان و شخص ترامپ در سخنرانی‌ها و موضعگیری‌های خود با قاطعیت از پیروزی در انتخابات پیش رو سخن می‌گویند اما در حقیقت گزارش‌هایی که درباره وضعیت او در ایالت‌های کلیدی امریکا برای انتخابات به کاخ سفید می‌رسد، وضعیت خوبی را برای آینده ترامپ پیش‌بینی نمی‌کند. طبق آخرین نظرسنجی‌ها، جو بایدن ۱۶ درصد از رقیبش جلو افتاده است و بالغ بر ۸۰ درصد پیش‌بینی می‌شود که بایدن برنده انتخابات شود. بنابراین ترامپ با آگاهی از این وضعیت تلاش می‌کند با استفاده از یک روحیه عصبانی اذهان را به سمت انتخابات بکشاند و عقب‌افتادگی خود را جبران کند.  

تندتر شدن لحن ترامپ و اقدامات دولت امریکا علیه ایران از جمله تحریم ۱۸ بانک ایرانی که در روزهای اخیر صورت گرفته است، با ناکامی‌هایی مرتبط است که دولتمردان امریکا در هفته‌های اخیر در شورای امنیت با آن مواجه شده‌اند. ترامپ الان باید در برابر رقیب پاسخگوی این مسأله باشد که وقتی از برجام خارج شد، مدعی شده بود که ایران را به زانو  در می‌آورد و توافقی دیگر را امضا می‌کند که هیچ امتیازی برای ایران نداشته باشد، اما حالا ایران دست برتر را دارد و هیچ کشوری در شورای امنیت برای تصویب قطعنامه تحریم تسلیحاتی ایران و همچنین فعال کردن مکانیسم ماشه با امریکا همراهی نکرده است. از این رو ترامپ با اقدامات اخیرش می‌خواهد نشان دهد که فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرده و حتی کاری کرده است که بانک‌های ایران کمترین تبادل مالی در عرصه خارجی ندارند. در حقیقت بخش عمده‌ای از تهدیدات و تبلیغات ترامپ از روی عصبانیت است و می‌خواهد پاسخگوی اقداماتی در قبال ایران باشد که در سال‌های اخیر انجام داده و تأثیری نگرفته است.


در مجموع و با وجود ناکامی‌هایی که ترامپ در قبال ایران تجربه کرده است، انتظار نمی رود که او از فشار تحریم و اقدامات تبلیغاتی در روزهای باقی مانده تا انتخابات امریکا فراتر برود. از طرف دیگر ایران به‌خوبی مطلع است که در چنین شرایطی نباید به ترامپ برای هرگونه اقدام نظامی بهانه‌ای دهد. البته او نمی‌تواند به سادگی یک جنگ نظامی علیه ایران راه بیندازد. انجام این کار منوط به کسب اجازه از کنگره و نظرخواهی از نظامیانی است که علی‌رغم دشمنی با ایران با عقلانیت نگاه می‌کنند و متوجه عواقب جنگ نظامی با ایران هستند.


ناکامی‌های متوالی دولت ترامپ در قبال ایران در مناظره اخیر «کاملا هریس»، معاون جو بایدن با «مایک پنس»، معاون رئیس جمهوری امریکا به وضوح بازتاب یافت. طبیعی است که ترامپ بکوشد در روزهای باقی مانده با افزایش اقدامات تبلیغاتی علیه ایران خود را در عرصه مواجهه با ایران موفق نشان دهد.

 

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایران آنلاین، تاریخ انتشار خبر: 20 مهر 1399، کد خبر: 625186، www.ion.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
واقعا هم همينه وقتي طرف بعد از اين همه سال نتونسته يك قدم به خواسته خودش حتي نزديك بشه بايد هم هتاكي كنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین