پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۴۲۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱
یوزف فون هامر پورگشتال شرق شناس و ایران شناس اتریشی که نقش موثری در ترجمه آثار عربی، ترکی و فارسی به زبان آلمانی داشته است. این ایران‌شناس شهیر اتریشی بویژه حق بزرگی بر گردن ادبیات فارسی و شناساندن آن به جهان غرب دارد.

شعار سال: مهرداد آگاهی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در اتریش، در صفحه اینستاگرام خود نوشت:  «چند روز قبل موفق شدیم به مزار هامر پور گشتال در اطراف وین برویم و امروز همزمان با بزرگداشت مقام حافظ شیرازی بهانه ای شد برای این اندیشمند و مترجم بزرگ این قطعه فیلم و عکس را بیاورم.

یوزف فون هامر پورگشتال شرق شناس و ایران شناس اتریشی که نقش موثری در ترجمه آثار عربی، ترکی و فارسی به زبان آلمانی داشته است. این ایران‌شناس شهیر اتریشی بویژه حق بزرگی بر گردن ادبیات فارسی و شناساندن آن به جهان غرب دارد.

وی در سال ۱۸۱۳ برای نخستین بار ترجمه منظوم حافظ را در سه جلد به زبان آلمانی منتشر می‌کند. سپس گوته شاعر بزرگ آلمانی در سفری به اتریش برای دیدار با خاندان هابسبورگ با هامرپورگشتال ملاقات می کند و به مدد ترجمه‌های او از حافظ با اندیشه‌ها و آثار این شاعر شهیر ایرانی آشنا و به آثار او علاقه مند می‌شود.

گوته در طی نگارش دیوان شرقی-غربی به ستایش حافظ می‌پردازد و در واقع پورگشتال پلی می‌شود میان حافظ و گوته یا شرق و غرب. ترجمه‌های آثار ادب فارسی، هامر پورگشتال را در اروپا و ایران پر آوازه می‌کند و به روایت تاریخ نخستین لوح سپاس و نشان شیر و خورشید به همراه نسخه‌ای از شاهنامه فتحعلی خان صبا را یک شیرازی به او اهدا می‌کند.

این روایت به سال ۱۸۱۹ بر می‌گردد که میرزا ابوالحسن خان شیرازی (ایلچی) از جانب فتحعلی شاه قاجار به دیدار صدراعظم اتریش می‌رود و هامر نیز به عنوان مترجم در این دیدار حضور داشته است و در همین سفر است که ایلچی شیرازی از او قدردانی می‌کند.

هامر پور گشتال ترجمه های متعدد دیگری از دیگر شعرای پارسی گو داشته است که امیدواریم بتدریج برخی را معرفی نماییم.»

 

photo_2020-10-12_00-47-57

photo_2020-10-12_00-48-06

photo_2020-10-12_00-48-08

photo_2020-10-12_00-48-09

 

photo_2020-10-12_00-48-11

 
تعداد بازدید : 6

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری جماران، تاریخ انتشار 21 مهر    99، کد خبر:   1476069، www.jamaran.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۱
0
0
ایران با تمدن هزاران ساله همیشه مورد توجه باستان شناسان بوده .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
0
چقدر جاي اين افراد در داخل ايران خاليه و اگر هم بودن كسي بهشون بهاي لازم رو نميداد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین