پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۶۹۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۰
مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران می‌گوید: ما امروز در صنعت خلاقیت را فراموش کرده ایم و دچار روزمرگی شده ایم. این در حالی است که در صنعت خلاقیت حرف اول را می‌زند.
شعار سال: درحالی که صنعت و تولید کشور دچار سردرگمی بی سابقه‌ای شده است هر روز شرایط جدیدی این بخش مهم اقتصادی کشور را تهدید می‌کند.
مسئله تأمین نیاز بخش تولید امروز به دغدغه بزرگ صنعتگران کشور تبدیل شده است تا جایی که فعالان این عرصه به مرز ورشکستگی رسیده و دیگر توان مقابله با گرانی و افزایش هزینه تولید را ندارند.
حالا تولیدکنندگان و صنعتگران کشور منتظر اجرای تصمیمات وزیر تازه نفس وزارت صمت هستند و امیدوارند برنامه‌هایی که در روز کسب رأی اعتماد گرفتن از مجلسی‌ها از سوی رزم حسینی اعلام شد به زودی محقق شوند.
این درحالی است که رئیس جمهور پس از رأی اعتماد بهارستانی‌ها به وزیر پیشنهادی صنعت در پیوست حکم انتصاب علیرضا رزم حسینی به عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت ۳۵ اولویت عمومی و اختصاصی این وزارتخانه را به وی ابلاغ کرد.
حسن روحانی در این پیوست و در تعیین اولویت‌های تخصصی وزارت صنعت، معدن و تجارت در آخرین سال فعالیت دولت دوازدهم، برنامه‌ریزی برای توسعه اشتغال مولد در بخش‌های تولیدی و خدماتی، توانمندسازی بخش خصوصی و ارتقاء فضای رقابتی و امنیت سرمایه‌گذاری در محیط کسب و کار و مقررات‌زدایی به منظور تسهیل شروع و فعالیت کسب و کار‌های خصوصی را از جمله اولویت‌های اصلی این وزارت خانه تعیین کرد.

سرنوشت نامعلوم صنعت
در این زمینه امیررضا واعظ آشتیانی، مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران در گفتگو با اقتصاد۲۴ با تاکید بر اینکه گویا صنایع کشور به سمتی در حرکتند که دیگر نمی‌توان بر ظرفیت تولید کشور افزود، گفت: بی پولی و عدم حمایت‌های دولت‌ها بخش درآمدزای کشور را با مدیریت اشتباه و مدیران نالایق به قعر کشانده است.
وی گفت: انتصاب وزیر جدید صمت در این روز‌های آخر دولت دوازدهم خیلی امیدوار کننده نیست؛ صرفاً وزیر جدید امور جاری را بتواند رفع کند و بعید است اتفاق جدیدی در این بخش بزرگ و استراتژیک کشور حاصل شود.
به گفته واعظ آشتیانی، باور من این است که شرایط تولیدکننده باتوجه به نوسانات نرخ ارز و تفاوت قیمت در مواد اولیه که متأسفانه متأثر از نرخ لحظه‌ای است، دستخوش تغییرات است چراکه بخشی از مواد اولیه از خارج از کشور وارد می‌شود و حتی موادی هم که در ایران وارد می‌شود متأسفانه تحت تأثیر همین نوسانات نرخ ارز قرار می‌گیرد.
این کارشناس مسائل صنعتی در ادامه گفت: امروز تولیدکنندگان با چالش بلاتکلیفی مواجه شده اند، به‌خصوص در صنایع کوچک این لجام گسیختگی و عدم تصمیمات به موقع کمتر و گاهاً دیده نمی‌شود.
واعظ آشتیانی ادامه داد: با تمام این اوصاف در عین حال دیواری هم کوتاه‌تر از دیوار صنایع و تولید کننده پیدا نمی‌شود که حاصل این همه بی توجهی و کم کاری در این بخش، کاهش نیروی انسانی و در نتیجه ریزش راندمان تولید و صادرات است.
وی در پاسخ به این سوال که تعیین اولویت‌های تخصصی وزارت صنعت و ابلاغ آن از سوی رئیس جمهور به وزیر صمت چه تبعاتی می‌تواند برای حوزه صنعت کشور داشته باشد؟ گفت: آیا آقای رئیس جمهور واقعا از وضعیت تولیدکننده و شرایط تولید با خبر نیست؟ چه اشخاصی این آدرس‌های غلط را به ایشان می‌دهند؟! شاید اگر در یک برهه از زمان این نوع تکالیف و دستور العمل‌ها صادر می‌شد مشکلی به وجود نمی‌آمد، اما امروز با توجه به تغییراتی که در سیاست پولی – مالی کشور ایجاد شده اجرای چنین اولویت‌هایی بدون ایجاد زیر ساخت غیر ممکن است.
واعظ آشتیانی ادامه داد: برخی از تولیدکنندگان ما امروز در کف تولید قرار دارند، برخی دیگر اگر تلاش کنند و هنر مدیریتی و شرایط اقتصادی‌شان اقتضا کند با ۵۰ درصد ظرفیت در حال انجام تولید هستند در صورتی که پتانسیل و شرایط خوب تولید در کشور حاکم است، اما از این ظرفیت‌ها هیچ گاه استفاده نشده است.
مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران یادآور شد: نباید از تولید غافل شد، بخش قابل توجهی از صنایع ما نیازمند نوسازی و سرمایه گذاری در بخش تکنولوژی روز دنیا هستند و باید پذیرفت تولیدی که امروز صورت می‌گیرد، بخش قابل توجهی از آن غیرکیفی است که حتی در داخل کشور هم به سختی بازار خود را پیدا می‌کند، لذا برای تکاپو بخشی به تولید و صنایع کشور نیاز به به‌روزرسانی این بخش با تجهیز به موقع ادوات و تجهیزات هستیم. بدون هیچ تحرکی در این بخش نمی‌توان انتظار داشت وزیر تازه نفس صمت اقدام تازه‌ای درباره جهش تولید انجام دهد.
وی تصریح کرد: امروز با دست روی دست گذاشتن و بهانه‌ای به نام تحریم، صنعت را به قهقرا کشانده اند و این موضوع تاوان سنگینی را برای اقتصاد کشور رقم زده است.
واعظ آشتیانی تاکید کرد: وزیر صنعت در این مدت زمان کوتاه که از عمر دولت باقی مانده چطور می‌تواند چالش‌هایی که با هیچ یک از آن‌ها آشنا نیست روبرو شده و آن‌ها را برطرف کند؟
مدیر عامل اسبق شرکت شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: صنعت کشور برای رهایی از مشکلات نیازمند مدیرانی آشنا و دلسوز به بخش‌های مختلف تولید است، نه اینکه اشتباهات پی در پی مدیرانی که هر کدام با این بخش غریب هستند را به تولید تحمیل کنند.
واعظ آشتیانی در پایان با اینکه اینکه امروز صنعت در ایران با فقر خلاقیت روبرو است و این موضوع تولید را دچار تنش کرده تا جایی که بازار داخلی نیز از پذیرش کالای ایرانی سرباز می‌زند، گفت: صنعت کشور نیاز به سرمایه و حمایت دارد، دو موضع مهمی که از آن غافلند و بخش تولید کشور را در تنگنای مالی شدید قرار داده اند، از این رو صنایع پولساز کشورمان امروز دچار روزمرگی شده و مدیر هدفمند و برنامه ریزی سکان این بخش مهم کشور را در دست نگرفته است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد ۲۴، تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۸۱۶۱۷، eghtesaad۲۴.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
0
تو این وضعیت اقتصادی و گرونی ارز توقع دارید وضع صنعت بهتر از این باشه؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
0
وقتي همش دنبال كپي از اين و اون هستيم خلاقيت در مهندسي نميتونه نقشي داشته باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
0
تو مهندسي ايران حتي چيزي به عنوان تحقيق و توسعه هم نداريم! تو شركت هاي ايراني در زمينه مهندسي فقط داريم كپي برداري ميكنيم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین