پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۵۸۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۳
قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه درباره پیش بینی خود از نتایج انتخابات آمریکا در کمتر از ۳ هفته دیگر می گوید: وضعیت پیچیده است،چون آقای ترامپ احتمالا نتیجه آرا پستی را نپذیرد و شکایت کند و باید مجددا شمارش شود و اگر موفق نشود باز زمان اعلام نتایج نهایی به تعویق می افتد و چون این موارد در انتخابات سابقه ندارد پیش بینی آنچه پیش می آید برای خود آمریکایی ها نیز سخت است و این وضعیت نسبت به دوره های قبلی بی سابقه است.

شعار سال: متن گفت و گو با دکتر محبعلی را می خوانید:

_ نظر و ارزیابی شما در مورد انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا چیست؟فکر می کنید کدام یک از کاندیداها شانس بیشتر پیروزی داشته باشد؟

امسال بیشترین آرا پستی خوانده می شود

انتخابات در این دوره خاص است و با دوره های قبلی قابل مقایسه نیست. شرایط متفاوت است و جامعه آمریکا به شدت دوقطبی شده است و اتفاقات زیادی رخ داده که در تاریخ آمریکا بی سابقه است و نتایج قابل پیش بینی نیست. کارهایی که ترامپ انجام می دهد از جمله معرفی قاضی دادگاه عالی آمریکا در آستانه انتخابات غیر طبیعی است چون اگر انتخابات شکست خورد بتواند از این جهت کاری صورت بدهد. طرفداران ترامپ و طرفداران بایدن تصمیم خود را گرفته اند و بسیاری نه به دلیل علاقه به نامزد مورد نظر خود بلکه از روی ضدیت با نامزد طرف مقابل تصمیم گرفته اند و این مساله هم در آمریکا پدیده جدیدی است. به نظر می رسد در این دوره نتایج به سرعت اعلام نشود و تا زمانی که رقیب نتیجه انتخابات را نپذیرفته است و به رییس جمهور تبریک نگوید انتخابات پایان یافته تلقی نمی شود و واضح است که در صورت پیروزی بایدن ترامپ حداکثر تلاش خود را می کند تا این وضعیت را ادامه بدهد و از راه های مختلفی جلوی کار سنگ بیندازد. امسال بیشترین آرا پستی خوانده می شود ولی این آرا بر خلاف آرا صندوق به سرعت خوانده نمی شود از این رو در کوتاه مدت ترامپ می تواند اعلام پیروزی کند ولی در دراز مدت تا آرا پستی برسد و خوانده شود رای بایدن شناور می ماند، این هم از پیچیدگی های این دوره است.

_ اگر الکترال کالج آقای بایدن را پیروز اعلام کند ترامپ می تواند شکایت کند؟

 ترامپ احتمالا نتیجه آرا پستی را نپذیرد

وضعیت انتخابات ۲۰۲۰ نسبت به دوره های قبلی بی سابقه است

وضعیت پیچیده است،چون آقای ترامپ احتمالا نتیجه آرا پستی را نپذیرد و شکایت کند و باید مجددا شمارش شود و اگر موفق نشود باز زمان اعلام نتایج نهایی به تعویق می افتد و چون این موارد در انتخابات سابقه ندارد پیش بینی آنچه پیش می آید برای خود آمریکایی ها نیز سخت است و این وضعیت نسبت به دوره های قبلی بی سابقه است. کرونا نیز بر این وضعیت تاثیر گذاشته است ولی شخصیت ترامپ و بایدن و اتفاقاتی که رخ داده است همه فضا را تغییر می دهد. اینکه رقیب به رییس جمهور وقت بگوید می توانی خفه شوی، همه بی سابقه است و باید در مورد نتیجه با احتیاط بیشتری صحبت کرد چون این وضعیت با گذشته قابل قیاس نیست.

_ آیا احتمال می رود در صورت پیروزی بایدن، طرفداران ترامپ دست به خشونت و اعتراضات داخلی بزنند و فضای داخلی آمریکا را متشنج کنند؟

احتمال خشونت طرفداران ترامپ در صورت پیروزی بایدن

دور دوم ترامپ می تواند دوره ای به شدت ناآرام باشد

ترامپ دور بعدی می تواند برای ما نیز خطرناک باشد

بله محتمل است، چون این افراد عموما نژاد پرستان و خشونت طلبان و مسلح هستند. پسران افتخار آمیز «تراید بویز» که ترامپ ابتدا از آنان حمایت کرد و بعد عقب نشست، عموما گروه هایی مسلح هستند. گروهی که می خواستند فرماندار آریزونا را بربایند و محاکمه کنند عموما از طرفداران ترامپ بودند تمام این گروه ها مسلح هستند و احتمال دارد در صورت پیروزی بایدن دست به خشونت بزنند. از طرف دیگر در صورت پیروزی ترامپ جامه مدنی آمریکا نیز به شدت واکنش نشان می دهد. در هر حال دور دوم ترامپ می تواند دوره ای به شدت ناآرام باشد، چون نگران بود و شاید دست به کارهای غیر عادی بزند. از این رو به دلیل اینکه رابطه ما با آمریکا رابطه ای تخریب شده و نا به هنجار است این وضعیت می تواند برای ما نیز خطرناک باشد.

_ آیا می توان احتمال جنگ های داخلی در درون آمریکا را پیش بینی کرد؟ یا یکسری اعتراضات گسترده و سراسری که فضای داخلی آمریکا را برای مدت ها تحت تاثیر قرار دهد؟

اعتراض همواره در جامعه آمریکا وجود داشته

تغییرات در آمریکا با شورش همراه بوده ولی سیستم حقوقی آمریکا آنها را حل و فصل کرده است

سیستم دموکراسی آمریکا هوشمند است

امروز جامعه سفید پوست آمریکا نگرانی هایی دارد

سفیدپوستان آمریکایی نگرانند در ۲۰۵۰ به اقلیتی در آمریکا تبدیل شوند

ساختار جامعه آمریکا هوشمند است و می تواند اعتراضات را سازماندهی کند. اعتراض همواره در جامعه آمریکا وجود داشته است. همواره انتظاراتی در جامعه آمریکا وجود داشته و آمریکا توانسته از این خواسته ها عبور کند و خود را با آنها تطبیق بدهد. در سال ۱۹۵۰ یک زن سیاه پوست نمی توانست سوار اتوبوس شود و روی صندلی بنشیند. تغییرات با شورش همراه بوده ولی سیستم حقوقی آمریکا آنها را حل و فصل کرده است و بعد از چند دهه رییس جمهور آمریکا یک سیاه پوست شد. سیستم دموکراسی آمریکا هوشمند است ولی امروز جامعه سفید پوست آمریکا نگرانی هایی دارد. در سال ۱۹۶۰ بیش از ۸۵ درصد از آمریکا مهاجران اروپایی سفید پوست بودند و الان این آمار به ۶۰ درصد رسیده و ادامه این روند موجب نگرانی آنهاست، چون فکر می کنند در ۲۰۵۰ به اقلیتی در آمریکا تبدیل می شوند و اسپانیایی تبار ها و آسیایی تبار ها اکثریت را در دست خواهند گرفت. امروز سیاه پوستان در آمریکا ۱۲ درصد جمعیت را به خود اختصاص داده اند و شاید به ۱۶ درصد برسند ولی اسپانیایی ها که کاتولیک هستند و زبان دیگری دارند در حال رشد هستند.

راست گرایان آمریکایی به شدت نگران افزایش اسپانیایی تبار ها و آسیایی تبار ها هستند

 چالش ها در جامعه آمریکا بی نظیر است

جامعه آمریکا سلاح را ابزار آزادی خود می داند نه ابزاری برای امنیت

امروز قدرت های اقتصادی بزرگ آمریکا کمپانی هایی چون مایکروسافت و اپل و … هستند

ترامپیست ها می خواهند دور آمریکا دیواری کشیده شود

راست گرایان آمریکایی به شدت نگران این وضعیت هستند و با رشد مهاجرت مخالفت می کنند. امروز چالش ها در جامعه آمریکا بی نظیر است و حتی شاید موفق به حل و فصل آن نشوند. بیشتر شهروندان آمریکا مسلح هستند و تنها این نیست که کلت داشته باشند حتی تیربار دارند و جامعه آمریکا سلاح را ابزار آزادی خود می داند نه ابزاری برای امنیت و تا زمانی که سلاح را در دست خود می بینند می دانند که دولت و قدرت نظامی و دیکتاتوری نمی تواند بر آنها حاکم شود. از این رو دموکرات ها و سیاه پوست ها اعلام می کنند باید سلاح را محدود کرد چون نوع برداشت از سلاح در آمریکا متفاوت است. امروز قدرت های اقتصادی بزرگ آمریکا کمپانی هایی چون مایکروسافت و اپل و … هستند که مشتریان آنها در خارج از مرزهای آمریکا هستند و چندان متکی به دولت نیستند. فیس بوک چقدر مشترک دارد؟ شاید این رقم ده برابر جمعیت آمریکا باشد. بنابراین این کمپانی ها ذاتا به خارج و به روابط خارجی آمریکا وابسته است. بیشتر تولیدات شرکت های بزرگ کامپیوتری آمریکا در خارج از مرزهای آمریکا صورت می گیرد و فقط در داخل آمریکا مدیریت می شود. ترامپیست ها می خواهند این صنایع به داخل برگردند و دور آمریکا دیواری کشیده شود و همانطور که بخاطر مهاجرت دیواری به دور آمریکا کشیده است برای صنایع هم دیواری بکشد. این ها منازعات جدیدی است که در داخل آمریکا رخ داده است و باید صبر کرد و دید به چه صورت پیش می رود.

_ سرمایه داری آمریکا امروز به چه سمتی حرکت می کند؟از صنایع خودروسازی و نظامی آیا عبور خواهد کرد؟

صنایع سنگین و کمپانی های نفتی همه احساس نگرانی می کنند از این رو هوادار ترامپ هستند

اگر دوران اوباما ادامه پیدا می کرد جهان متفاوتی داشتیم

آمریکا در زمان بوش به دنبال نظامی گری رفت

اگر ترامپ انتخاب شود بن سلمان و نتانیاهو و پوتین جشن می گیرند

امروز جهان هم تحت تاثیر آمریکا دو قطبی شده است

با پیروزی بایدن وضعیت متفاوت خواهد بود

مفهوم سرمایه داری با گذشته تغییر کرده است

صنایع آمریکا بخصوص صنایع سنگین و نفتی ها همه احساس نگرانی می کنند از این رو هوادار ترامپ هستند. ولی دموکرات ها نیز از قدرت بالایی برخوردار هستند. اگر به عقب برگردیم و در سال ۲۰۰۰ قرار بگیریم اگر ال گور پیروز شده بود ما امروز با دنیایی متفاوت روبرو بودیم. بوش بر سر کار آمد و جهت عوض شد و آمریکا به دنبال نظامی گری رفت. اگر دوران اوباما ادامه پیدا می کرد جهان متفاوتی داشتیم. امروز با پیروزی بایدن نیز وضعیت متفاوت خواهد بود. آمریکا کشوری است که به دلیل گستردگی تجارت و ساختار این کشور هر اتفاقی در درون خاک این کشور بیافتد می تواند آثاری بین المللی و جهانی داشته باشد. در مورد ایران اگر ترامپ انتخاب شود بن سلمان و نتانیاهو و پوتین جشن می گیرند. ولی چین و ژاپن و اروپا راضی نخواهند بود. امروز جهان هم دو قطبی شده است. در گذشته جهان بر سرزمین یا لوکیشن استوار بود و امروزه بر شبکه و فضای جریان ها استوار است، یعنی کسی که در جریان ارتباطات قرار دارد موفق است. زمانی دیتروید بزرگترین شهر خودرو سازی جهان بود ولی امروز فقط یک دفتر دارد و کل واحد های خودروساز در جهان پخش است این وضعیت مفهوم سرمایه داری را تغییر داده است. چرا بیل گیتس به گسترش رفاه و سواد در آفریقا علاقمند است زیرا کسی که تحصیلکرده و زبان می داند و به موبایل و کامپیوتر دسترسی دارد می تواند مشتری محصولات آنها باشد. مفهوم سرمایه داری با گذشته تغییر کرده است.

_ در داخل ایران گفته می شود انتخاب بایدن و ترامپ تفاوتی در سیاست های آمریکا در قبال ایران ندارد، آیا این مساله می تواند صحیح باشد؟

ما باید نگران دور دوم ترامپ باشیم

اگر دموکرات ها بیایند زمینه مذاکرات فراهم می شود

مذاکره در هر زمانی مفید است ولی مذاکره با ترامپ متفاوت از مذاکره با اوباما خواهد بود

همواره می توان از مذاکره دفاع کرد ولی هزینه مذاکره با ترامپ بسیار بالا است

مذاکره می تواند به کاهش تحریم ها و باز شدن فضای سیاست خارجی ایران و برون رفت اقتصاد از بن بست بینجامد

بخشی به سیاست های ما مربوط است. ما باید نگران دور دوم ترامپ باشیم چون در دور اول فشار حداکثری از طریق تحریم بود و معلوم نیست در دور دوم به چه مرحله ای منتهی شود. اگر دموکرات ها بیایند حداقل علاقمندی به برجام در این گروه وجود دارد و سیاست های آنها به اروپاییان نزدیک می شود و زمینه مذاکرات فراهم می شود و این بسته به انتخاب ما دارد که می توانیم بگوییم مذاکره نمی کنیم و شرایط وخیم شود. ولی این قضیه می تواند برای ما مفید باشد و مزایای دیگری داشته باشد. حل و فصل مشکلات از طریق مذاکره ممکن است و حتی اگر جنگی روی بدهد در نهایت از طریق مذاکره به نتیجه می رسد. مذاکره در هر زمانی مفید است ولی مذاکره با ترامپ متفاوت از مذاکره با اوباما خواهد بود، اینکه جان کری مقابل شما باشد با حضور جان بولتون بسیار متفاوت خواهد بود ولی همواره هزینه مذاکره از جنگ کمتر است. من عقیده دارم همواره می توان از مذاکره دفاع کرد ولی هزینه مذاکره با ترامپ بسیار بالا است بخصوص که در دور دوم باشد. البته مذاکره در شش ماه پایانی دور اول برای ما راحتتر بود که ایران این زمان را از دست داد. نمی توان گفت هزینه مذاکره با دولت بایدن کم است ولی قطعا امکان مذاکره فراهم تر است و مذاکره می تواند به کاهش تحریم ها و باز شدن فضای سیاست خارجی ایران و برون رفت اقتصاد از بن بست بینجامد. اگر ایران بتواند حتی نیمی از نفت را صادر کند وضعیت کلی تغییر خواهد کرد.

_ آیا ایران می تواند با پیش بینی نتیجه در آینده از فرصت های پیش رو استفاده کند؟

سیاست خارجی نباید به این صورت باشد؛ نه مذاکره و نه جنگ

وضعیت معلق با آمریکا نوعی مرگ تدریجی اقتصاد کشور است

نمی توان کشور را چهار دیواری اختیاری تصور کرد

امنیت، رفاه، توسعه و آرامش در کشور منوط به روابط بین المللی آرام و هم افزا است

این جمله امام علی (ع) معروف و مهم است، می فرمایند: جوری زندگی کن که گویی همیشه زنده ای و جوری فکر کن که گویی یک ساعت دیگر باید بمیری. بنابراین باید از تمام فرصت های روز استفاده کرد و شرایط را تعدیل کرد و بر اساس آنچه می بینیم برنامه ریزی کنیم. سیاست خارجی نباید به این صورت باشد نه مذاکره و نه جنگ. وضعیتی معلق درست نیست .ایران باید تصمیم بگیرد از این وضعیت خارج شود چون این وضعیت به نوعی مرگ تدریجی اقتصاد کشور است. امروز بدون روابط خارجی مساعد و مناسب برای هیچ دولتی و هیچ کشوری امکان توسعه و امنیت وجود ندارد. حتی برای آمریکا نیز وجود ندارد. امروز ترامپ نیز با بحران در روابط خارجی برای کشورش تهدید ایجاد کرده است. نمی توان مرزی بین سیاست داخلی و خارجی فرض کرد و کشور را چهار دیواری اختیاری تصور کرد. امنیت رفاه توسعه و آرامش در کشور منوط به سیاست خارجی خوب و روابط بین المللی آرام و هم افزا است اینکه بتوانیم به دیگران کمک کنیم و کمک آنان را جلب کنیم.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از سایت خبری شفقنا، تاریخ انتشار 23 مهر    99، کد خبر:   1028839، www.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۴
0
0
انتخابات آمریکا واقعا مهمه چون خیلی از معادلات سیاسی و امنیتی و نظامی جهان تغییر میکنه البته از نظر ظاهری ...
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین