پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۰۹۶
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۹
مدت‌هاست که مسئولان شهری از جمله اعضای شورای شهر تهران درباره وجود گود‌های مختلف در پایتخت که رها شده‌اند و یا  مقاوم سازی آن‌ها ضعیف است و وضعیت گود به مرحله خطرناک رسیده، هشدار می‌دهند؛ گود‌هایی که یک روز با امید ساخت ساختمانی بزرگ برداشته شدند، اما حالا بنا به دلایل مختلف متوقف مانده‌اند.

شعار سال: حوالی ساعت ۷ صبح روز ۱۸ شهریور ماه  بود که ریزش یک ساختمان در خیابان ابوذر، خیابان فلاح تبدیل به تیتر اول بسیاری از رسانه‌های شهری شد. شاید بتوان گفت که عادت کرده‌ایم هر چند وقت یکبار خبری از ریزش یک گود و مرگ چند کارگر به دلیل آوار شدن گود بر سرشان را بشنویم.

مدت‌هاست که مسئولان شهری از جمله اعضای شورای شهر تهران درباره وجود گود‌های مختلف در پایتخت که رها شده‌اند و یا  مقاوم سازی آن‌ها ضعیف است و وضعیت گود به مرحله خطرناک رسیده، هشدار می‌دهند؛ گود‌هایی که یک روز با امید ساخت ساختمانی بزرگ برداشته شدند، اما حالا بنا به دلایل مختلف متوقف مانده‌اند و از آن طرح ساختمان عظیم تنها یک گودال چند ده متری مانده است؛ گودالی که مدیریت شهری نه راه پس نه پیشی برای آن نمی‌تواند متصور شود. به طور مثال، گود محله فلاح با بلعیدن ساختمان همسایه مجاور، چندین خانواده را در آستانه فصل سرد بی خانه کرد.

سریال ریزش ساختمان های مجاور گودهای غیر قانونی کی پایان می باید؟

عدم نظارت بر شیوه مقاوم سازی گودبرداری‌ها

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: موضوع گود‌های رها شده از دوره مدیریت شهری گذشته آغاز و گسترش پیدا کرد.  مالکان املاک بزرگ مقیاس به طور معمولی بدون طی فرآیند قانونی و بدون اطلاع شهردار مناطق شروع به کار می‌کردند که  مجموعه قابل توجهی از گود‌های رها شده به وجود آمدند. از طرف دیگر  این گونه پروژه‌ها مهندسین و ناظر ذیصلاح هم نداشتند و مجریان در این ساختمان‌ها خلاف مرتکب شدند.

 رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شیوه مقاوم سازی گودبرداری‌ها با نظارت دستگاه‌های نظارتی مثل نظام مهندسی تاکنون صورت نگرفته است، بیان کرد: ما در دوره گذشته  نسبت به این ماجرا ورود و شهرداری را ملزم کردیم پیش پروانه صادر نکند و همچنین بدون صدور پروانه اجازه گودبرداری ندهند. رهاشدگی این گودها باعث نگرانی همسایگان شده است، به تازگی جلسه‌ای با کمیسیون عمران با ریاست شورای شهر و معاونین شهرسازی و عمرانی برگزار کردیم و مقرر شد که شهرداران مناطق متقابلا نسبت به آخرین اخطار اقدام کنند و یا خودشان نسبت به مقاوم سازی و پر کردن گود‌ها تدابیر لازم را انجام دهند.

سالاری خاطر نشان کرد: گود محله فلاح در سال ۹۸ ایجاد شده و اشکال آن متفاوت است و بر اساس بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد نوع مقاوم سازی در این گود از استاندارد‌های لازم برخوردار نیست. کمیسیون  شهرسازی شورا به زودی با مسئولان نظام مهندسی و مهندس مربوطه جلسه‌ای را برگزار خواهد کرد.

پایش  رفتار خاک به طور لحظه‌ای

«در راستای ایمن سازی گود مقدم و توسط مهندسان ژئوتکنیک رفتار خاک به طور لحظه‌ای پایش می‌شود»؛ این خبری بود که داود لطفی شهردار منطقه ۱۷ تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت و در ادامه افزود: در تلاش هستیم تا گود میدان مقدم به سرعت ایمن سازی شود و با بهره گیری از توان تخصصی مشاوران ژئوتکنیک و ابزارآلات دقیق مهندسی رفتار خاک در املاک مجاور گود به طور لحظه‌ای پایش و رصد می‌شود تا کوچکترین تحرکات احتمالی قابل پیش بینی و کنترل باشد.

شهردار منطقه ۱۷ تهران ادامه داد: درباره گود‌های ناایمن، در درجه اول بحث ایمن‌سازی و پایدارسازی گود‌ها مطرح است. در صورتی که عوامل قضایی دستور ایمن‌سازی و پایدارسازی را صادر کنند با پیگیری معاونت شهرسازی منطقه شهرداری، بر نحوه عملکرد مالکین گود‌ها در بحث ایمن‌سازی و پایدارسازی نظارت می‌کنیم. در صورتی که الزام به پر کردن گود نیز احراز شود، نسبت به این موضوع اقدام لازم صورت خواهد گرفت. مطابق با برآورد مهندسان و مشاوران ژئوتکنیک بالغ بر ۲۵۰۰ کامیون خاک برای مقاوم سازی جداره‌های خاکی مورد نیاز است که با تلاش شبانه روزی همه همکاران از سطح تهران بزرگ این میزان خاک به گود میدان مقدم آورده شده و با نظر تخصصی مشاوران از ضلع شرقی به گود سرازیر می‌شود.

سریال ریزش ساختمان های مجاور گودهای غیر قانونی کی پایان می باید؟
 او درباره جزئیات حادثه ریزش ساختمان‌های مجاور گود پرخطر محله فلاح تهران، گفت: در این حادثه، دو ریزش داشته‌ایم. ۲ ساختمان در ریزش اول فرو می‌ریزد؛ یک ساختمان ۳ طبقه ۳ واحدی و یک ساختمان ۲ طبقه ۲ واحدی؛ بنابراین در مجموع ۵ واحد در ۲ پلاک در ریزش اول فرو می‌ریزد. هیچ کسی در زمان ریزش در این واحد‌های مسکونی حضور نداشته است. در دو ساختمانی که ریزش کرده‌اند، ۲۵ نفر قبل از حادثه حضور داشته‌اند که یکی از واحد‌ها محل استقرار عوامل کارگری پروژه گود بوده است که خوشبختانه شب قبل از حادثه، همه ساکنان آن‌ها با اقدام شهرداری و آتش‌نشانی، نسبت به ترک محل اقدام کرده و دیگر بازنگشتند.

لطفی تصریح کرد: عرضه به تناسب وضعیت هر گود، اگر لازم باشد نسبت به اخذ دستور قضایی اقدام می‌کنیم و آنجا که به دستور قضایی نیاز ندارد، شهرداری بر اساس وظایف سازمانی خود اقدام می‌کند. شهرداری در هر دو مورد ایمن‌سازی یا پر کردن گود‌ها نظارت و پیگیری خواهد کرد.

رها شدن گود‌های مختلف در تهران و از طرف دیگر ضعیف بودن مقاوم سازی آن‌ها شاید حوادثی دیگر همچون ریزش یک ساختمان در مجاورت گود محله فلاح به وجود بیاورد و در این میان نظارت جدی دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان نظام مهندسی و مسئولان شهرسازی شهری را می‌طلبد.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 24مهر1399، کدخبر:-، yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
0
0
تا کی قراره این گود برداری های غیرقانونی رو به قصد جان مردم انجام بدیم و هیچی هم براون مهم نباشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۵
0
0
هر دفعه که این حادثه اتفاق میافته همه میان میگن باید برخورد بشه ولی بعدش رها میشه تا خونه خرابی بعدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین