پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 18
کد خبر: ۳۰۷۴۲۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۴
قیمت‌ها در بازار ارز، طلا و سکه و خودرو در حالی روند نزولی گرفته که بورس هم به کف قیمت‌های سهام رسیده و همین موضوع زمزمه حرکت نقدینگی از بازار‌های دارایی به سمت بورس را تقویت می‌کند.
شعار سال: سرانجام قیمت‌ها در بازار ارز به سقف خود رسید که موجب ریزش قیمت آن شد.
در سه روز گذشته قیمت انواع ارز در بازار با افت بیش از ۵ هزار تومان روبرو شده که موجب افزایش حضور فروشنده‌ها در بازار شده است.

خرید ارز در بازار نزدیک به صفر!
بررسی گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که خرید ارز در بازار آزاد تقریبا به صفر رسیده و بیشتر مردم و صرافی‌ها فروشنده ارز شده‌اند.
در حال حاضر قیمت فروش ارز به محدود ۲۷ هزار تومان رسیده و خرید نیز در محدوده ۲۵ هزار تومان انجام می‌شود. ریزش چند هزار تومانی موجب متضرر شدن بسیاری از افرادی شده که در روز‌های اخیر برای حفظ سرمایه خود اقدام به خرید ارز کرده‌اند.
ریشه‌یابی تلاطم‌های بازار ارز نشان می‌دهد که به مانند برخی بازار‌های موازی آن، قیمت‌ها به صورت حبابی رشد کرده‌اند که دلیل اصلی و بنیادین آن به معضل اساسی اقتصاد ایران یعنی نقدینگی باز می‌گردد.
براساس آخرین گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی، حجم نقدینگی در اقتصاد کشور نزدیک به ۲ هزار و ۹۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت است.
رها شدن بازار‌ها و عدم نظارت بر ورود و خروج نقدینگی از آن‌ها، موجب هجوم نقدینگی در برهه‌های مشخصی شده که نوسانات و تلاطم‌ها را در بازار‌های مختلف به دنبال داشته است.

جهش قیمتی در بازار نتیجه رشد نقدینگی
در یک سال اخیر با رشد فزاینده نقدینگی در اقتصاد ایران و از طرف دیگر کاهش سود بانکی، نوسانات بازار‌هایی مانند ارز، طلا و سکه و سهام تشدید شد. به نحوی که قیمت طلا ۱۸ عیار از محدوده ۵۰۰ هزار تومان به سقف قیمتی محدود یک میلیون و چهارصد هزارتومان رسید.
شاخص سهام نیز در یک سال اخیر از حدود ۳۰۰ هزار واحد به بیش از دو میلیون واحد افزایش یافت که نتیجه افزایش فشار نقدینگی در بازار سهام بود. همین اتفاق در بازار سکه، مسکن و ارز نیز رخ داد به نحوی که در مدت کوتاهی قیمت دلار در بازار از حدود ۱۴ هزار تومان به ۳۲ هزار تومان افزایش یافت.
در ۶ ماه اخیر قیمت هر متر مربع مسکن نیز به دلیل افزایش تقاضای سرمایه‌ای آن رشد فزاینده‌ای داشته به نحوی که میانگین قیمت هر مترمربع در تهران از حدود ۱۴ میلیون تومان به بیش از ۲۴ میلیون تومان رسیده است.

نقدینگی پس از بازار طلا و ارز کجا می‌رود؟
بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که تحولات و جهش شدید قیمتی در بازار‌های فوق ناشی از افزایش رشد نقدینگی بوده که طبق آمار‌های بانک مرکزی پایه پولی در ایران در یکسال اخیر نزدیک به ۳۶ درصد افزایش داشته که نتیجه این اتفاق رشد بالای نقدینگی در کشور بوده است.
به نظر می‌رسد همانطور که پس از ریزش شاخص بورس، نقدینگی موجود به بازار‌های موازی آن و به خصوص ارز روانه شد و جهش قیمتی در این بازار‌ها را به دنبال داشت، با ریزش قیمت در این بازار‌ها نیز بسیاری از افراد فروشنده شده‌اند و به دنبال نقد کردن دارایی ارزی خود هستند، اما خرید در این بازار به حداقل رسیده است.
با توجه به شرایط فعلی بازار سرمایه که ارزش سهام به ارزش ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ رسیده لذا باید منتظر ماند تا مجدد با شکسته شدن سقف قیمتی و همزمان با ریزش قیمت‌ها در بازار‌هایی مانند خودرو، طلا و ارز، نقدینگی موجود در آن مجدد به بازار سهام هجوم ببرد و شاخص کل بورس تا مدتی به صورت جهشی رشد پیدا کند. برای تحقق این موضوع باید منتظر ماند و ادامه ریزش قیمت‌ها را در روز‌های آینده بررسی کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: اول آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۵۲۴۹۰۶، ana.press
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
بعید میدونم نقدینگی مجدد به بورس برگردد. فقط در یه حالت امکان پذیره و آن زمانیه که بورس کمی رشد کند و رونق بگیرد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
خیلی ها دیگه به بورس هم اعتماد ندارن .بیشتر پول هاشونو تبدیل به ریال کردن
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۱
0
0
ما که موندیم از دست دولت و کارگران ای بازی های اقتصادی
فکر مردم رو نمیکنید؟ زندگی خیلی سخت ده مسئول عزیز
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۲
0
0
تا و.قتی این سرمایه ها یک جا مترکز نشن و مردم هم خیالشون بابات راحت نباشه همینطور چالش ها اقتصادی خواهیم داست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین