پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۰۸۵۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
روزنامه وطن امروز در صفحه اقتصادی خود با انتشار گزارش مفصلی از مشکلات ارزی کالا‌های اساسی، حرف اصلی خود را در لابه لای این گزارش قرارداده که همان‌ها بازگشت به دوران دادن ارز به صرافی هاست.
شعار سال:روزنامه وطن امروز در صفحه اقتصادی خود با انتشار گزارش مفصلی از مشکلات ارزی کالاهای اساسی، حرف اصلی خود را در لابه لای این گزارش قرارداده که همان ها بازگشت به دوران دادن ارز به صرافی هاست.
در این گزارش ابتدا به نبودن ارز اشاره شده و بعد نیز به ناچار گزارش بانک مرکزی در مورد اختصاص ارز به کالاهای اساسی را ذکر کرده که نشان می‌دهد بیش از 6 میلیارد دلار از ابتدای سال تاکنون ارز به کالاهای اساسی اختصاص داده شده است.

اما نکته اصلی جایی است که ذیل عنوان «رد پای بانک مرکزی در بروز التهابات اخیر» قصد دارد مقصر را معرفی کند. دقت در پاراگراف زیر نشان می دهد که خواسته اصلی آنها در واقع بازگشت به دوران طلایی دور زدن تحریم ها در دوره احمدی نژاد است. اقدامی که دولت با همه فشارها سعی کرده مقابل آن بایستد.

وطن امروز در این بند می‌نویسد:« بانک مرکزی اصرار دارد ارز تامین شده برای واردات باید از مسیر تعیین شده و تحت کنترل این بانک (به طور ویژه سامانه نیما) باشد. به نظر می‌رسد دغدغه بانک مرکزی، امکان استفاده از ارز صادراتی برای واردات و جلوگیری از مصرف شدن منابع ارزی داخل کشور است. این اصرار بانک مرکزی موجب شده ظرفیت عظیمی که در خارج از مرزها برای تامین نیاز وارداتی کشور وجود دارد، غیرقابل استفاده شود. مهم‌ترین ضعف سیاست بانک مرکزی، بی‌توجهی به ظرفیت شبکه مویرگی صرافی‌ها برای تامین و انتقال ارز است. بی‌توجهی بانک مرکزی به ظرفیت صرافی‌ها علاوه بر ایجاد مشکل برای واردات، بازگشت منابع ارزی خارج از کشور را هم با مشکل مواجه کرده است، چرا که بانک مرکزی اصرار زیادی به انتقال منابع ارزی از طریق مجاری رسمی بانکی دارد. همین مساله موجب سخت‌تر شدن انتقال منابع ارزی به کشور و در نتیجه کمبود ارز در کشور شده است.»

اما چرا میگویم موضوع به دولت قبل و دوران طلایی فساد ارزی  باز می گردد؟ بهمن سال 93 جهانگیری از 22 میلیارد دلار ارز (معادل 660 هزار میلیارد تومان امروز)  حرف زد که توسط چند صرافی جابه جا شده بود. این رقم از طریق صرافی ها از کشور خارج شده بود تا به اصطلاح التهابات ارزی را کنترل کند. صرافی های خاص (که هیچ وقت نام آنها نیز به بهانه اینکه ممکن است تحریم شوند، مشخص نشد)، از رهگذر نقل و انتقال این حجم عظیم دلار ارز هزاران میلیارد تومان سود به جیب زدند و‌از ارز مفت سیراب شدند.

بعدها نیز غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نماینده رشت در مجلس حرف های جهانگیری را تایید کرد و گفت که «نهادهای نظارتی به این موضوع ورود کرده‌اند، اما نباید انتظار داشت که به صورت گسترده‌ای این موضوعات را رسانه‌ای کنند، زیرا یک استدلال‌هایی پشت این قضیه وجود دارد و جنبه‌های دیگر آن باعث شده است که نتوانسته‌اند این مسأله را رسانه‌ای کنند.»

نکته اینجاست که دولت به خاطر اینکه چنین رانتی بار دیگر ایجاد نشود، تلاش کرده تا موضوع انتقال ارز را از طریق سامانه نیما شفاف و قابل رصد قرار دهد و از انتقال ارز در پشت درهای بسته توسط صرافی های خاص به صورت غیررسمی جلوگیری کند. طبیعی است از این روند آنها که دلشان را برای چنین سفره ای صابون زده بودند، ناراحت باشند و سعی کنند با فشارهای پیدا و پنهان بار دیگر مسیری را باز کنند که ارز را به صرافی های مورد نظر، برسانند و سود این جابه جایی هنگفت مالی را به شراکت تصاحب کنند.

پایگاه تحلیلی-خبری شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از کانال تلگرامی امتداد
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
این بازار اشفته ارز که دست کسانی است که سودشان دراین ناارامی است نمی‌گذارند که ثابت شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین