پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۸۵۵۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۶
شش درخت انار، انجیر، نخل، سدر، زیتون و نخل از درختان بومی ایران هستند که برای آبخیزداری مناسب هستند. در این گزارش به مزایای کاشت این درختان می‌پردازیم.
شعار سال: درختکاری و استقرار پوشش گیاهی به خصوص کاشت درختان مثمر و میوه دار در آبخیزداری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. کاشت درختان میوه دار در بسیاری از نقاط جهان مثل آمریکا، انگلیس، کانادا و ... در فضا‌های شهری و روستایی و برای تأمین بخشی از غذای آن کشور‌ها مورد توجه قرار گرفته است و نهاد‌های دولتی و موسسات مردمی نیز به این مساله پرداخته اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در ایران شش درخت انار، نخل، سدر، زیتون، انجیر و انگور به دلایل مختلف برای آبخیزداری بسیار مناسب هستند و این شش درختان، از درختانی هستند که نام آن‌ها در قرآن کریم به کار رفته است. طبق یافته‌های تحقیقاتی این کاشت این درختان دارای آثار و مزایای متعدد اقتصادی، بهداشتی، اجتماعی و زیست محیطی است که بعضی از این موارد عبارت است از:

۱- شکل و ظاهر این درختان: انار، انجیر، نخل، سدر، زیتون و نخل، کمتر شبیه سایر درختان هستند و با یکدیگر همه کمتر شباهت دارند و کاشت آن‌ها موجب تنوع و سرسبزی و خرمی فضای شهر‌ها خواهد شد.

۲- هر شش درخت مذکور، دارای سابقه چند هزار ساله در ایران هستند و جنگل‌های ایران، انار، انگور، انجیر، زیتون و سدر جنگلی وحشی دارد.

۳- میوه‌های این درختان از مهمترین صادرات غیرنفتی ایران به شمار می‌رود و همه اجزای این درختان به خصوص نخل و انگور ارزش اقتصادی دارند.

۴- کاشت این درختان در شهر‌ها و محدوده بیرون از شهر‌ها می‌تواند در جلب گردشگران خارجی نقش بسزایی داشته باشد همانطور که پارک انار و داربست‌های انگور تورفان باعث جلب میلیون‌ها گردشگر خارجی به چین می‌شوند.

۵- کاشت این درختان مثمر در پیشگیری و درمان بیماری‌های روحی و روانی و افسردگی نقش عمده‌ای دارند و بدیهی است که سلامت جامعه از بیماری‌های روحی و روانی در پیشگیری از جرم و جنایت نقش مهمی دارد.

۶- همه این شش درخت بومی ایرانی نیاز کمی به آب دارند و تحمل زیادی در مقابل کم آبی و خشکی دارند و در ایران که دارای اقلیم گرم و خشکی است این درختان بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

۷- این درختان بسیار مقاوم به آفات و مقاوم به خشکی و شوری آب است.

۸- این درختان باعث آلودگی خاک و هوا نمی‌شوند و در کاهش گرمایش زمین نقش موثر دارند.

۹- این درختان به ویژه نخل باعث افزایش پوشش گیاهی می‌شوند و در نتیجه باعث احیای مراتع و ازدیاد جانواران وحشی و ازدیاد زنبور عسل و از بین رفتن ریزگرد‌ها می‌شوند.

۱۰- این درختان بهترین درختان برای آبخیزداری هستند و باعث ازدیاد سفره آب زیرزمینی می‌شوند.

۱۱- میوه‌های این شش درخت در سلامت قلب و درمان بیماری‌های قلبی و عروقی نقش دارند و نیز در پیشگیری از سرطان موثر هستند.

۱۲- میوه این درختان به ویژه روغن آن‌ها مثل روغن زیتون، روغن هسته انار، روغن هسته انگور منحصر بفردترین روغن‌ها هستند و نه تنها مانند سایر روغن‌ها برای قلب و عروق ضرر ندارند بلکه از بهترین دارو‌های بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌روند.

۱۳- میوه این شش درخت خواص پیشگیری معجزه آسا دارند و با خوردن مداوم آن‌ها بیماری به سراغ انسان نمی‌آید.

۱۴- این درختان از زیباترین درختان هستند و بسیار سرسبز هستند و به تأسیسات شهری نیز آسیبی وارد نمی‌کنند.

۱۵- کاشت این درختان در مناطق مستعد روستایی موجب کسب درآمد، بهبود وضعیت معیشت روستاییان، افزایش رفاه و موجب اشتغال پایدار این جوامع خواهد شد و در نتیجه رضایت جوامع محلی از حاکمیت را به دنبال خواهد داشت.

با وجود این آثار، فواید و مزایا، ولی متاسفانه در کشور ما کاشت درختان میوه دار و مثمر بومی، بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است و لازم است نهاد‌های و سازمان‌های مرتبط به خصوص وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری کشور به این مساله مهم توجه بیشتری داشته باشد و برای فضاسازی شهر‌ها و برای اشتغالزایی روستاییان از کاشت درختان میوه دار بومی استفاده کنند و در ایام خاص مثل هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، مردم را به کاشت درختان میوه تشویق نمایند.
 
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از تسنیم،تاریخ انتشار:7آبان1399،کدخبر:2378133،www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
وقتی با کلی تحیق و نظر کارشناسی به این موضوع میرسیم چرا کسی رهبری این کارو به بعهده نمیگیره تا کشاورزی تو ایران رو نجات بده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
مطمئنم در اینده نزدیک جوانانی از همین اب و خاک کشاورزی رو نجات میدن و به سمت بهترین ها پیش میبرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
درخت انار و انجیر در خیلی از خاک های ایران جواب میده که باید این مشکل رو به صورت سیستمی حل کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۷
0
0
کشاورزی ما افت سنتی بودن خودش رو داره طی میکنه و امیدواریم در اینده نزدیک با روی کار اومدن جوون ها به کشاورزی نوین برسیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
روش های بهتر و نوین تری هم برای کشاورزی هست اما تیم های مهندسی کشاورزی ما که میخوان برن تغییر ایجاد کنن کشاورز ها نمیذارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۰
0
0
ای کاش این ها سر عقل میومدن و برای کشاورزان به صورت دوره ای برنامه های اموزشی میذاشتن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین