پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۸۶۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: ثبت سکه ولیعهدی حضرت رضا(ع) ضرب نیشابور در فهرست آثار ملی ایران مورد موافقت شورای ملی کشور قرار گرفت.

شعار سال : ابوالفضل مکرمی فر (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی) با اشاره به آنکه سکه ولی عهدی حضرت رضا (ع) با ضرب نیشابور در فهرست ملی ایران ثبت شد، گفت: مطالعات کارشناسی در مورد این سکه انجام و پس از این که از نظر ویژگی‌های فرهنگی، تاریخی و هنری واجد شرایط ثبت در فهرست آثار ملی تشخیص داده شد فرآیند ثبت در فهرست آثار ملی ایران را طی کرده و به ثبت رسید.

اوبا بیان این که همکاری سازنده وموثری بین موزه آستان قدس رضوی و میراث فرهنگی استان شکل گرفته است، اظهار کرد: این اثر ارزشمند در موزه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود و دستورالعمل و آئین نامه‌های مرتبط با نگهداری و حفظ آثار تاریخی به رئیس موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی ابلاغ شده است.

هم چنین مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی در این باره اظهار کرد: پس از انتصاب امام علی بن موسی الرضا (ع) به ولی عهدی مأمون عباسی (خلافت: ۱۹۴ تا ۲۱۸ق.) در تاریخ هفتم ماه رمضان سال ۲۰۱ق. ، سکه‌های نقره (درهم) به این مناسبت و به نام آن حضرت در اصفهان، محمدیّه، فارس، مرو، نیشابور و سمرقند ضرب شد.

محمود طغرایی ادامه داد: متن روی این سکه‌ها عبارت است از مرکز: «لا اله الا/ الله وحده/ لا شریک له/ المشرق»، حاشیه داخلی: «بسم‌الله ضرب هذا الدرهم (محل ضرب/سال ضرب)»، حاشیه خارجی: «لله الامر من قبل و من بعد و یومئذٍ یفرح المؤمنون بنصرالله» (بخشی از آیه ۴ سوره مبارکه روم) و متن پشت این سکه‌ها به این شرح است: مرکز: «لله/ محمد رسول‌الله/ المأمون خلیفه‌الله/ مما امر به الامیر الرضا/ ولی عهد مسلمین علی بن موسی/ بن علی بن ابیطالب/ ذوالریاستین» و حاشیه: «محمد رسول‌الله ارسله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین کله و لو کره المشرکون» (بخشی از آیه ۳۳ سوره مبارکه توبه).

طغرایی تصریح کرد: گنجینه سکه موزه رضوی در حال حاضر ۱۲ عدد از این سکّه‌های تاریخی را که در اصفهان، محمدیّه، فارس، مرو، نیشابور و سمرقند در فاصله سال‌های ۲۰۲ تا ۲۰۴ق. ضرب شده‌اند را در اختیار داشته و به نمایش گذاشته است.

او گفت: به استناد اطلاعات مذکور در صفحه ۵۵ کتاب مرجع سکه‌شناسی اسلامی تألیف استیون آلبوم با عنوان «فهرست سکّه‌های اسلامی» - ویرایش سوم، نوامبر ۲۰۱۱- ضرب این سکهّ ها، در سه شهر اصفهان، محمدیّه و فارس یک الی دو سال پس از شهادت حضرت رضا (ع) در سال ۲۰۳ق. نیز ادامه داشت.

مدیر دفتر ثبت آثار تاریخی – فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی افزود: سکّه منتخب این گنجینه برای ثبت آثار در فهرست آثار ملی، ضرب نیشابور در سال ۲۰۳ هجری قمری است که توسط جناب آقای محمّد تقی صفار در تاریخ ۳ مهر ۱۳۹۸ش. وقف موزه رضوی شده و دارای شماره اموال «س۱۰۸۹ ردیف ۱» است.

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت ایلنا ، تاریخ انتشار 7 آبان 99 ، کد خبر : 987668 ، ilna.news

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۸/۰۸
0
0
جای جای ایران پر شده از این سکه ها و میراث فرهنگی فقط باید تیم تحقیق و تفحص خوبی داشته باشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین