نام فرزاد اژدری را میتوان در فیلمهای سینمایی همچون «عملیات مهد کودک»، «وروجکها» و «سلام بر فرشتگان» دید. فیلمهایی که برای گروه سنی کودک ونوجوان ساخته شده است. اما متاسفانه مدتی است که کارگردان عملیات مهد کودک کم کار شده است. خودش اذعان دارد این موضوع به دلیل عدم استقبال سرمایه گذاران در کارهای کودک و نوجوان است و اعتقاد دارد تا زمانی که شرایط مهیا نشود پروژه هایش را در سینما و شبکه نمایش خانگی باید متوقف نگاه دارد.
شعار سال:به بهانه پایان سی و سومین جشنواره کودک و نوجوان اصفهان با او گفتگو کردیم. اژدری ترجیح داد در مورد داوریهای جشنواره چیزی نگوید و آن را سلیقهای دانست و تاکید کرد: همیشه در جشنوارهها گروهی ناراضی هستند. چون هنر سلیقهای بوده و نسبی است.
فرزاد اژدری ساخت فیلم کودک را نوعی سرمایه گذاری برای مدتهای متمادی میداند و میگوید: فیلمی که مثلا امروز برای گروه سنی ۳- ۵ سال ساخته میشود قابلیت این را دارد که در دورهای گوناگون برای همین گروه سنی نمایش داده شود. چرا که با هر تولد این دوره قابل بازگشت بوده و به نوعی حرکتی دایره وار به وجود میآید و هر نسل قابلیت آن را دارد که بیننده فیلمهای نسل قبل از خود باشد.
وی مهمترین ویژگی یک فیلمساز کودک و نوجوان را صداقت در ارتباط با مخاطبش دانسته و توضیح میدهد که:منظور این است که یک فیلمساز نمیتواند بگوید میخواهم فیلمی برای کودکان و نوجوانان بسازم، ولی به مسایل اجتماعی هم در آن اشاره کنم مقداری طنز هم چاشنی کارمی کنم و یک مقدار ترس و وحشت را هم به آن اضافه میکنم و، چون درام دوست دارم یک مقدار هم اشک مخاطب را در میآورم.
کارگردان سلام بر فرشتگان در ادامه خاطرنشان میکند که امروزه ژانرهای مختلف تا حدی در هم تنیده شده اند و در این مورد مثال میزند که: انیمیشنی مانند «بچه رئیس» به موضوع فرزندآوری در جهان کنونی اشاره دارد، مطلبی که جهان امروزه درگیر آن است و با استفاده از قوه خیال و زمینههای فانتزی یک مساله جهانی را طرح میکند و مردم را به فرزندآوری تشویق میکند؛ و تحکیم خانواده را هدف قرار میدهد.
شخصی که بتواندحرف مردم جهان را به تصویر درآورد در تاریخ سینما ماندگار میشود
اژدری ادامه میدهد: باید فکر یک فیلمساز جهانی باشد، اما محلی عمل کند. شخصی که بتواندحرف مردم جهان را به تصویر درآورد در تاریخ سینما ماندگار میشود. به عنوان مثال امروز پدیده کرونا باعث شده که افراد به خود، خانواده و مردم کشورشان، روابط سیاسی، محیط زیست و... بیشتر توجه کنند، اگر فیلمی بسازیم که از انسان دوستی، پرهیز از جنگ و سلامت محیط زیست حرف بزند میتوان گفت به ادبیاتی یکسان در سراسر جهان رسیده ایم و کاری ماندگار از خود به جای گذاشته ایم.
یه عقیده این فیلمساز خود کودکان بهترین معیار برای انتخاب فیلم حوزه کودک و نوجوان هستند و در این زمینه توضیح میدهد: باید کودکانی را به صورت اتفاقی انتخاب کرد و در یک سالن کوچک فیلم را برایشان نمایش داد، بعد از پایان فیلم میتوان ارزیابی کرد آیا این فیلم برای مخاطب هدف خوب است یا خیر. ولی به طور کلی هنر و داوری در آن موضوعی نسبی است، ولی فیلمی موفق است که بتواند زبان مخاطب را فهمیده و او را جذب کند.
اژدری در پاسخ به این سوال که ارزش داوری را تنها انتخاب مخاطب میداند یا خیر؟ گفت: ببینید در جشنوارههای مختلف انواع انتخاب وجود دارد. یک انتخاب مختص بیننده و مخاطب است، آن هم مخاطب آموزش دیدهای که از قبل با فاکتورهای فیلم خوب آشنا شده باشد. نوع دیگر داوری به لحاظ المانهای مرسوم در سینماست و کاری کارشناسانه محسوب میشود و فاکتورهای خاص خودش را دارد.
این فیلمساز با اشاره به کم کاری سالهای اخیرش میگوید: متاسفانه برخی از تهیه کنندهها همچنان به دنبال فروش فیلم هستند و همین پارامتر کار برای بسیاری از سینماگران دشوار کرده است. در ذهن برخی تهیه کنندگان و پخش کنندههای سینما همچنان افکار دهههای گذشته وجود دارد. برخی اوقات آنها چنان بدنبال فروش هستند که به یک شتر، گاو، پلنگی میرسیم که نه فیلم هنری است، نه کودک، نه اجتماعی و نه حتی فروش دارد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۹آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۷۹۷۳۲، borna.news