شعار سال: «محمد علیخانی» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره ارائه پیشنهادات جدید به شورای ترافیک برای مقابله با موج سوم کرونا در پایتخت گفت: ما پیشنهادات سه جانبهای را در قالب بسته ترافیکی در شرایط کرونایی پیشنهاد کردیم که تنها طرح ترافیک آن بسته تصویب و اجرایی شد. در بسته ترافیکی مذکور پرداخت کمکهای دولت برای جبران خسارت ناشی از بحران کرونا در بخش حمل و نقل پیشنهاد شد که اصلا به آن توجهی نشد.
او ادامه داد: همچنین تامین اتوبوس حداقل تا سقف ۵۰۰ دستگاه در شرایط کرونایی بمنظور رعایت فاصله اجتماعی پیشنهاد شد که به آن هم توجهی نشد و صرفا پیشنهادی که برای شهرداری و نه برای دولت هزینه در پی داشت به اجرا رسید.
علیخانی با بیان اینکه لغو اجرای طرح ترافیک در شرایط کرونایی درآمد شهرداری را کاهش داد، گفت: این اتفاق از نظر درآمدی به زیان شهرداری بود و تصویب شد و آن قسمتهایی که کمک به شهرداری بود، مورد قبول واقع نشد.
او ادامه داد: وقتی دولت نخواهد هیچ هزینهای را برای مقابله با کرونا و جبران خسارتها به شهرداری بپردازد، نتیجه اش به زیان مردم خواهد بود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری به رغم افزایش هزینهها و خسارتهای جدی که در حوزه پسماند، حمل و نقل و سازمان بهشت زهرا دیده است، اما تاکنون هیچگونه کمکی از دولت دریافت نکرده است، گفت: در حالی که اعتباری برای مقابله با کرونا در نظر گرفته شد، اما به شهرداری تهران ریالی پرداخت نشده است.
او در پاسخ به این سوال که معاونت حمل و نقل شهرداری تصمیم گرفت با افزایش کرایهها کسری را تامین کند، اما شورا مخالف کرد و مقرر شد از ستاد ملی کرونا پیگیری مطالبات را انجام دهند، این پیگیری به کجا رسید؟ گفت: خسارتها انقدر زیاد است که افزایش دویست تومانی کرایه در خوشبینانهترین وضع میتوانست تنها حدود ۵۰ میلیارد تومان از خسارت ماهانه حدود ۱۰۰ میلیارد تومان بخش حمل و نقل را جبران کند که در مقابل خسارتها دردی را دوا نمیکرد، در نتیجه شورا به آن رای نداد و اکنون به دنبال راهکارهای دیگر در شهرداری است، چون شورا و شهرداری نمیتوانند منتظر کمک دولت بمانند، چرا که اگر میخواستند منتظر کمکهای دولت باشند الان باید خیلی از کارها و بخصوص بخشهای حمل و نقلی تهران تعطیل میشد.
علیخانی درباره راهکارهایی که در شورا مطرح است، گفت: در کمیسیون عمران و حمل و نقل در حال تهیه طرحی هستیم که از محل عوارض صدور پروانه و برخی از عوارضها که شهرداری دریافت میکند، درصدی تعیین شود و به توسعه و به خصوص بخش بهره برداری حمل ونقل عمومی تخصیص یابد تا از بحران این بخش کاسته شود. این کلیات است و جزئیات آن توسط کارشناسان در حال بررسی است.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که رئیس شورا تاکید دارند که شهرداری از دولت مطالبه گر باشد، در این زمینه تلاش شهرداری را چطور میبینید؟ گفت: با توجه به اینکه بدهیهای دولت به شهرداری سال به سال انباشت شده و در حال حاضر دولت هم درگیر مشکلات اقتصادی است، اگر هم بخواهد کمکی کند، خیلی جزئی است. برای مثال در سال ۹۸، سهم شهرداری از جرائم راهنمایی و رانندگی ۷۲۰ میلیارد تومان بوده است که دولت باید به شهرداری پرداخت میکرد، اما از این رقم تنها حدود ۳۰ میلیارد پرداخت شده است و دولت ۶۹۰ میلیارد تومان آن را پرداخت نکرده است. در شش ماهه نخست امسال نیز در حدود ۵۰۰ میلیارد سهم شهرداری از محل جرائم وصول شده راهنمایی و رانندگی است که حتی یک ریال آن پرداخت نشده است.
او ادامه داد: اینها پولهایی است که به خزانه دولت وصول شده و پول خود شهرداری است، ولی دولت آن را هم پرداخت نمیکند. الان هم بیش از این انتظار کمک نمیرود و پرداخت ارقام جزیی مشکلی را حل نمیکند.
علیخانی با بیان اینکه دنبال راهکارهای خود هستیم تا خیلی منتظر دولت نشویم، گفت: البته که این حقوق مردم شهر است و باید آن را پرداخت کنند و شهرداری باید پیگیری و مطالبات را وصول کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر افزود: اکنون شرایط عادی نیست و دولت با مشکلات اقتصادی روبرو است، دولتها در زمان پولدار بودن سهم شهرداری را پرداخت نمیکردند، چه برسد به شرایط کنونی و خیلی نمیتوان امیدی به وصول همه مطالبات داشت.
شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا،تاریخ انتشار:10آبان1399،کدخبر:988118،www.ilna.news