پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۰۹۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
به گفته نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، فاز ۱۹ و ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی متولی جمع‌آوری و مهار گاز‌های فلر هستند، ضمن آنکه ماده ۴۸ قانون برنامه ششم دولت را مکلف به مهار فلر‌ها کرده است.
شعار سال: به گفته نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، فاز ۱۹ و ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی متولی جمع‌آوری و مهار گاز‌های فلر هستند، ضمن آنکه ماده ۴۸ قانون برنامه ششم دولت را مکلف به مهار فلر‌ها کرده است.

سال ۹۶ در یک حرکت نمادین یک مشعل در پارس جنوبی خاموش شد و نام مشعل سبز را به خود اختصاص داد تا این وعده از سوی ابتکار معاون وقت رئیس جمهور در این مراسم داده شود که در سال ۹۸ تمام فلر‌های فعال در پارس جنوبی جمع آوری می‌شوند و زندگی برای مردم عسلویه رویی دیگر از خود نشان خواهد داد. حالا پس از گذشت حدود ۸ ماه از پایان مهلت اعلام شده احمدی نماینده مردم دیر، کنگان، جم و عسلویه از برنامه‌ای می‌گوید که برمبنای آن قرار بوده ۹۰ درصد فلر‌ها دراین منطقه مهارشوند، اما امروز علی رغم وعده‌های تاکید شده حتی گزارشی در خصوص جزئیات عملکردی مسوولان دراین منطقه ارائه نشده و همین امر به یکی از اولویت‌های کمیسیون انرژی مجلس بدل گشته است.

به گفته نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، فاز ۱۹ و ۱۲ میدان گازی پارس جنوبی متولی جمع‌آوری و مهار گاز‌های فلر هستند، ضمن آنکه ماده ۴۸ قانون برنامه ششم دولت را مکلف به مهار فلر‌ها کرده است که در این زمینه دولت یا باید گاز‌ها را به زیر صفر رسانده یا آنکه فلر‌ها را با مهار کربن‌ها بهینه سازی کند تا آلایندگی‌ها کم اثر شوند.

بنابراظهارات موسی احمدی، با وجود آنکه در قانون برنامه بودجه مهار ۹۰ درصد فلر‌ها تاکید شده، اما هنوز گزارش دقیقی از میزان اقدامات انجام شده ارائه نشده و به‌همین دلیل مجلس به دنبال انجام وظیفه نظارتی خود است.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: جمع‌آوری و تبدیل گاز‌های فلر به خوراک، برق، سوخت و... به‌دلیل ایجاد آلودگی زیست محیطی در مناطق نفت خیز ضروری است ضمن آنکه هدررفت این گاز‌ها به معنای از بین رفتن ثروت کشور است چراکه مهار گاز‌های فلر ارزش‌افزوده و اشتغال به دنبال دارد.

براین اساس بنابرآمار‌های رسمی منتشر شده در سال ۱۳۹۶، روزانه هزار تن گاز اس او ۲ و یکهزار و ۵۰۰ تن گاز سی او ۲ از مجموع ۱۰ پالایشگاه فعال پارس جنوبی و روزانه ۸۰۰ تن سی او ۲ از واحد‌های پتروشیمی فعال منطقه در اثر فلرسوزی در فضای منطقه منتشر می‌شود.

به نحویکه به اذعان کارشناسان، مشعل‌های گاز پارس جنوبی به عنوان پایتخت انرژی و قطب استقرار بزرگترین پالایشگاه‌های گازی و صنایع پتروشیمی کشور آلودگی شدید هوا و محیط زیست را سبب شده و سلامتی حدود ۲۰۰ هزار نفر از بومیان و شاغلان در این منطقه را به خطر انداخته است.

وضعیت آلودگی هوای در پارس جنوبی به حدی است که برخی کارشناسان و سازمان‌ها در ارزیابی خود، آلودگی هوای منطقه را با توجه به شرایط خاص آن، ۱۰۰ برابر تهران اعلام کرده اند.

تولید مواد و پسماند‌های شیمیایی و هدایت این مواد آلوده کننده به سمت مشعل‌هایی که در آسمان پارس جنوبی می‌سوزند و دود و مواد سمی ناشی از آن‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.

تحقیقات انجام شده در مورد تاثیرات این آلودگی و آلاینده‌های شیمیایی و صنعتی بر تخریب سواحل، زمین‌های کشاورزی و فرسایش خاک، انقراض گونه‌های جانوری و گیاهی در جنگل حرا، آلودگی خلیج فارس و کاهش آبزیان بدلیل دفع پسامد‌های شیمیایی، نشانگر تاثیرات زیست محیطی در منطقه وتاثیر این آلاینده‌های شیمیایی، آلودگی هوا و آلودگی صوتی بر بهداشت جسمی و روانشناختی مردم بومی منطقه که در فاصله کمتر از یک کیلومتری این پالایشگاه‌ها زندگی می‌کنند.

به یقین حرکت در مسیر توسعه باید مبتنی بر نگرش محیط زیست صورت پذیرد که این امر در سایه رعایت استاندارد‌ها و تعامل و همدلی مسئولان با مردم امکانپذیر خواهد بود؛ بنابراین در چنین شرایطی باید منتظر بود و دید مسوولان منطقه تا چه اندازه بر وعده خاموش کردن هر چه زودتر فلر‌ها پایبند بوده اند چراکه قطعا ارائه گزارش مسوولان منطقه ویژه اقتصاد انرژی پارس به کمیسیون انرژی می‌تواند منجر به شفاف سازی دراین خصوص و البته ارزیابی میزان توجه ویژه مدیران منطقه به سلامت مردم بومی شود. برهمین اساس باید امیدوار بود تا کمیسیون انرژی مجلس ارائه گزارش عملکردی مسوولان منطقه در خصوص خاموش کردن فلر‌ها را در اولویت کاری خود قرار دهد!
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری نفتی ها، تاریخ انتشار: 20 آبان 1399، کدخبر: 39503، www.naftiha.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
مسئولين در ايران هيچ راه برون رفتي براي مشكلات براي مكسئولين اينده باقي نميذارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱
0
0
من نميدونم واقعا تو اين كميسيون داره چي ميگذره! اين همه تبعيض از كجا اب ميخوره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین