پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۲۸۸
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۰
محدودیت‌های عجیب و غریب ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی از روز سه شنبه در تهران آغاز شد که مردم از ساعت ۶ بعدازظهر دوان دوان به سوی مترو و اتوبوس راه افتادند و مسئولان که بر فاصله گذاری در مترو تاکید می‌کنند، کافی است ساعت ۶ عصر یکی از همین روز‌ها قدم مبارک خود را به مترو یا اتوبوس بگذارند تا شلوغی حمل و نقل عمومی را مشاهده کنند.
شعار سال: این در حالی است که بسیاری از کارمندان یا کارگران شیفت شب با تصمیم غیرکارشناسی این ستاد در کف خیابان سرگردان ماندند. از طرفی مشاهدات  از اصناف نشان می‌داد که تنها بخش کوچکی از اصناف از ترس جریمه شدن گوش به فرمان ستاد ملی مقابله با کرونا مغازه‌های خود را تعطیل کردند و چه بسیار مشاوران املاک و صنوفی که چراغ مغازه خود را روشن نگه داشتند، زیرا به تعطیلی سازمان‌های نظارتی واقف اند.

ساعات کار حمل و نقل عمومی باید افزایش می‌یافت نه کاهش

یک کارشناس حمل‌ونقل و ترافیک می‌گوید: «ما هرچه زمان خدمات‌دهی مترو را طولانی‌تر کنیم فاصله‌های اجتماعی بهتر رعایت خواهد شد. بنده معتقدم تصمیم کاهش ساعات خدمات دهی مترو و فروشگاه‌ها در ساعت ابتدایی شب نه تنها ازدحام مردم را کاهش نمی‌دهد بلکه موجب می‌شود مردم کار‌های خود را در ساعات خاصی انجام دهند و باعث شلوغی بیش از حد می‌شود.»

مسافران در خیابان سرگردان شدند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر با بیان اینکه کاهش ساعت فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی، تصمیمی کاملاً غلط و اشتباه است، گفت: شب گذشته بسیاری از مسافران این ناوگان کف خیابان‌ها سرگردان شدند. محمد علیخانی با اشاره به اینکه اگر تصمیم گیرندگان کمی با مسائل حمل و نقل آشنایی داشتند این تصمیم را نمی‌گرفتند، گفت: جهت مقابله با کرونا در بخش حمل و نقل علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی دو راهکار اساسی وجود دارد؛ اول اینکه باید ناوگان حمل و نقل عمومی را افزایش داد تا فاصله اجتماعی رعایت شود و در غیر اینصورت باید تقاضای سفر را کاهش داد و بعد از آن ساعات سرویس دهی حمل و نقل عمومی را محدود کرد. یعنی تا زمانی که سفر وجود دارد و مردم بر سر کار حاضر می‌شوند، باید ساعات فعالیت حمل و نقل عمومی متناسب با تعداد و ساعت سفر باشد.»

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر ادامه داد: نمی‌توان به مردم اعلام کرد که بر سر کار حاضر شوند و برای برگشت آن‌ها به منزل تمهیدات لازم در نظر گرفته نشود و نسبت به سرگردانی مردم در کف خیابان هم بی‌تفاوت بود. بسیاری از شهروندان خودروی شخصی ندارند و یا برخی کارمندان و کارگران شیفت شب دارند، بنابر این تصمیم انجام شده کاملا غیرکارشناسی است.

بی‌توجهی مغازه‌داران به محدودیت‌های کرونایی

مشاهدات در ساعات بعد از ۶ عصر نشان می‌دهد با وجود آغاز محدودیت فعالیت مشاغل غیرضرور از روز ۲۰ آبان، بسیاری از مغازه‎ها و فروشگاه‌ها بعد از ساعت ۱۸ همچنان فعالیت می‌کنند.

اثربخشی محدودیت‌های کرونایی در گرو نظارت هاست

بر اساس مشاهدات در شهر‌های مختلف بسیاری از مردم و کسبه با این محدودیت‌ها موافق هستند و امیدوارند با همکاری همه جانبه و تشدید نظارت‌ها، شاهد کاهش شیوع بیماری کرونا در کشور باشند، اما در این میان افرادی همچنان مقاومت می‌کنند و از بستن مغازه و فروشگاه‌های خود خودداری می‌کردند.

این افراد بیشتر مشکلات اقتصادی را علت مخالفت با اعمال محدودیت‌ها عنوان می‌کنند و معتقدند دولت باید همزمان با اجرای محدودیتها، مشوق‌هایی برای کسب و کار‌ها و مشاغل روز مزد در نظر بگیرد تا معیشت آن‌ها دچار مشکل نشود. محدودیت‌های جدید را زیر ذره بین نقد می‌برد.
 
کشور باید دو هفته تعطیل شود

جلیل کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: کشور بایستی حتما ۲ هفته به طور کامل غیر از سازمان‌های غیر قابل تعطیلی، تعطیل شود. محدودیت زمانی به صورت فعلی کمک کننده نیست. البته رمز موفقیت این نوع طرح‌ها نیاز به مشارکت مردم دارد. همچنین نظارت بر هر طرحی که پیشنهاد می‌شود و برخورد با متخلفان هم از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه کرد.
 
اعمال محدودیت‌ها از ۶ بعد از ظهر به شوخی می‌ماند

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: محدودیت‌های اعمال شده از ۶ بعدازظهر مانند شوخی است و نیاز است یک کار جدی در این زمینه صورت گیرد. در روز گذشته در تهران هیچ اتفاقی نیفتاد و در عمل محدودیتی وجود نداشت. همه جاز باز بود و در خیلی جا‌ها اصلا فاصله گذاری هم انجام نشد. اگر دو هفته تعطیلی برای تهران اعمال شود، همچنان بیماران بدحال کرونایی در بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها حضور دارند، یعنی در این مدت قرار نیست، بیمارستان‌ها خلوت شوند، اما به صورت کلی بر کاهش میزان ابتلا تاثیر خواهد داشت.

محدودیت مشاغل گروه دو، سه و چهار از ساعت ۶ بعدازظهر این گونه تعبیر می‌شود که مردم هر کاری دارند تا ۶ بعدازظهر انجام دهند؛ یعنی تجمعات و تردد و خرید و هر کاری دارند، تا ۶ انجام بدهند. این در حالی است که تردد مردم پیش از محدودیت‌ها در بین ساعات تقسیم می‌شد؛ ولی وقتی زمان‌ها را محدود کردند، هموطنان که متاسفانه توصیه‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت نمی‌کنند؛ در ساعاتی خاص به خصوص عصر به حمل و نقل عمومی و انجام کارهایشان هجوم ببرند. مسئولانی که معتقدند کل تردد‌ها باید از ساعت ۹ قطع شود، این گونه تعبیر می‌کنند که بسیاری از مبتلایان به کرونا به خاطر رفت و آمد‌های خانوادگی مبتلا شده اند و در حال حاضر مردم به صورت خانوادگی به این بیماری مبتلا می‌شوند.
 
می‌گویند اگر از ساعت ۹ شب تردد‌ها محدود شود مهمانی‌های خانوادگی محدود می‌شود در حالی که ساعت ۹ شب در زمستان دیروقت است، زیرا ساعت ۵ و نیم عصر هوا تاریک می‌شود و تا ساعت ۹ زمان زیادی باقی است. یعنی دید و بازدید‌های خانوادگی در آن ساعات انجام خواهد شد. ما باید کاری کنیم که مردم فاصله گذاری و استفاده از ماسک را جدی بگیرند و به توصیه‌های ستاد مقابله با کرونا عمل کنند؛ والا راهی جز تعطیلی دو هفته‌ای نیست. در غیر این صورت آمار فوتی‌های ناشی از کرونا بیش از این خواهد شد.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از کسب وکار، تاریخ انتشار:۲۲ آبان ۱۳۹۹، kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین