پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۸۲۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۳
نیاز شدید تهران در شرایط فعلی، توسعه حمل و نقل عمومی به خصوص مترو است؛ نیازی که از دیرباز در بزرگترین کلانشهر ایران احساس می‌شده و اکنون با توجه به مشکل آلودگی هوا، کرونا و گرانی قیمت سوخت، بیشتر از گذشته باید به آن توجه شود، ولی مشکل اینجاست که توسعه لاکپشتی مترو، به موانع اداری برخورده است.
شعارسال: با وجودی که بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی توسعه حمل و نقل عمومی در تهران با موافقت بانک مرکزی از طریق انتشار اوراق مشارکت تامین شده است، ولی هنوز ریالی از این بودجه در اختیار شهرداری قرار نگرفته است. دلیل آن هم مشکلات دست و پاگیر و بوروکراسی اداری است که در نهایت باعث می‌شود با وجود مهیا بودن این بودجه، پرداخت آن با مانع روبرو شده و در شرایط فعلی، دود آن مستقیما به چشم مردم برود.

آنطور که وزیر رفاه و تامین اجتماعی، بیش از ۱۰۰ روز پیش در توییتی اعلام کرد؛ یکی از بانک‌های عامل وابسته به این وزارتخانه، امکان انتشار اوراق مشارکت برای توسعه مترو را یافته است.

محمد شریعتمداری در آخرین روز تیرماه گذشته در توییتی نوشت: انتشار ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت شهرداری تهران، برای توسعه فوری ناوگان حمل و نقل شهری فراهم شده و امیدوارم این اقدام کارساز بوده و آسایش بیشتر مردم را موجب شود.

سنگ‌اندازی جلوی توسعه مترو کار چه کسانی است؟

نکته اینجاست که تاکنون هنوز این مبلغ که باید ۱۰۰۰ میلیارد تومان آن به توسعه مترو و ۵۰۰ میلیارد تومان برای خرید اتوبوس‌های جدید اختصاص یابد، به شهرداری پرداخت نشده است.

منابع مالی تامین شود، توسعه مترو سریعتر می‌شود

بار‌ها مسئولان مترو تهران از جمله مدیرعامل این شرکت گفته توسعه مترو زمان در صورت عدم تامین منابع خواهد برد،  ولی در صورتی که منابع مالی مورد نیاز در اختیار آن‌ها قرار گیرد توسعه مترو را تسریع خواهند کرد.

علی امام مدیرعامل شرکت مترو تهران در مراسم کلنگ زنی توسعه جنوبی خط ۳ اعلام کرد مدت زمان اجرای این پروژه ۳۶ ماهه منوط به تامین منابع مالی توسعه این خط است. به گفته او براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا پایان سال ۱۲ ایستگاه مترو افتتاح می‌شود؛ البته به شرط تامین منابع مورد نیاز.

مدیرعامل مترو در مراسم دیگری اعلام کرد ایستگاه مترو برج میلاد تا پایان آبان به بهره برداری می‌رسد و تاکید کرد: در صورتی که بودجه‌ها محقق نشود و اوراق ۹۸ به سرانجام نرسد بخشی‌از افتتاح‌ها ممکن است به سال آینده موکول شود.

آنطور که امام گفته است اوراق مشارکت سال ۹۷ محقق شده، ولی اوراق مشارکت سال ۹۸ که هزار میلیارد تومان است هنوز به سرانجام نرسیده که در صورت محقق نشدن برنامه‌ها دچار خدشه جدی خواهد شد و کار‌ها  در زمینه افتتاح ایستگاه‌های جدید با آسیب همراه می‌شود.

واقعیت این است که دولت در توسعه مترو نقش اساسی ایفا می‌کند، منظور آن بخش از دولت نیست که بودجه مستقیم و بدهی‌های قانونی خود را باید به شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی بپردازد، بلکه ایجاد شرایط قانونی برای انتشار اوراق مشارکت یکی از مهمترین منابع تامین مالی برای مترو است. انتظاری که تاکنون محقق نشده است.

نکته اینجاست دولت چندان به وظایف قانونی خود در توسعه حمل و نقل عمومی عمل نکرده است. در مقابل شهرداری هم می‌گوید تا جایی که امکان دارد با دولت در این زمینه گفتگو کرده، ولی ظاهرا تاکنون نتیجه‌ای به دست نیامده است. از جمله،  حناچی شهردار تهران در آیین بهره برداری از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل و نقل تهران گفته بود: ما نهایت فشار را به بخش دولتی می‌آوریم، اما امید چندانی نداریم. اعتقاد داریم که حمل و نقل شهر تهران امری حاکمیتی است و شهرداری نباید به تنهایی کار کند.

شهردار تهران در ادامه سخنانش گفت: گله گزاری‌ها همیشه هست، اما ما پشت تریبون کم‌تر اعلام می‌کنیم. موضوع توسعه حمل و نقل عمومی یک بحث اجتماعی است و نه تنها شورای شهر و شهرداری بلکه همه در آن دخیل اند. ما در شرایط کرونایی تاکنون ریالی از دولت دریافت نکردیم. در این شرایط تحریم‌های ظالمانه نیز کسانی که از عبور تجهیزات درمانی یا نقل و انتقالات مالی جلوگیری می‌کنند مردم ایران را هدف قرار داده‌اند نه دولت را.

مشکل آزادسازی اعتبارات اوراق مشارکت چیست؟

یکی از اصلی‌ترین موانع توسعه مترو، آزاد نشدن ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکتی است که وزیر رفاه و تامین اجتماعی اعلام کرد نزد یکی از بانک‌های وابسته به آن وزارتخانه است. دلیل اصلی آزاد نشدن این مبلغ، ندادن وثیقه از سوی نهاد‌هایی است که قانونا برای آزاد کردن این مبلغ باید وثیقه بپردازند.

قانون در این زمینه به صورت واضح گفته است در صورتی که بودجه طرح‌های ملی و عمرانی عمومی با انتشار اوراق مشارکت تامین می‌شود، باید دولت ۵۰ درصد وثیقه‌های قانونی را به بانک عامل بدهد. ولی تاکنون دولت نه تنها برای تامین نیمی از وثیقه آزادسازی مبلغ بلوکه شده در بانک عامل اقدام نکرده، بلکه بانک عامل در مذاکرات متعدد با مدیران شهرداری اعلام کرده باید وثایقی که شهرداری می‌پردازد، وثیقه ملکی دارای سند باشد.

اکنون شرایط به این گونه است؛ بانک مرکزی مجوز انتشار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل عمومی در شهر تهران را صادر کرده است. بانک عامل اقدام به انتشار این اوراق کرده و پول آن را در اختیار گرفته است، ولی برای آزادسازی این اعتبار، از شهرداری درخواست وثیقه کامل برای اصل و سود ۱۵۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت کرده است. در حال حاضر هم وثیقه‌های ملکی ارائه شده از سوی شهرداری را به این عنوان که دارای سند شش دانگ ثبتی نیستند، نپذیرفته و همچنان اعتبار توسعه مترو در صندوق بانک عامل، بلوکه شده است.

در شرایط فعلی که نیاز شهر تهران به این اعتبارات برای توسعه حمل و نقل عمومی هر روز بیش از گذشته احساس می‌شود، بجاست وزارت رفاه و تامین اجتماعی و همکاری بانک عامل هر چه زودتر اعتبارات متعلق به توسعه مترو را آزاد کنند تا راه بر احداث خطوط جدید، بهره برداری از ایستگاه‌های تازه و توسعه خطوط فعلی هموار شود. این را هم باید در نظر داشت هر روز تاخیر در آزادسازی این اعتبار، باعث می‌شود ملزومات و تجهیزات مورد نیاز برای توسعه مترو گرانتر از گذشته به دست شهرداری برسد و در نتیجه، پول متعلق به مردم شهر که باید صرف توسعه مترو شود، هر روز بیشتر آب برود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۴۵۴۸۰۶، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
مترو میتونست از اینی که الان هست صد برابر بهتر باشه برای چی سنگ اندازی میکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۵
0
0
توسعه مترو باید به سرعت صورت بپذیرد مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی دچار مشکل هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
تا وقتي ميدونيم اين مترو يكي از شريان هاي اصلي حمل و نقل تهران هست بايد تا جايي كه ميشه بهش كمك كنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
0
0
توسعه مترو براي چي نبايد اتفاق بيفته؟ اين يادگار از قاليباف رو حتي نميتونيد توسعه بديد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین