پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۲۷۱۴
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۲
ابوترابی با بیان این که «سوت زنی» در کشور‌های پیشرفته امروز توانسته شفافیت حداکثری به وجود بیاورد، گفت: کشور‌های پیشرفته از مکانیزم نظارت مردم بر مردم استفاده می‌کنند و با این نظارت از هزینه‌های سنگین دستگاه‌های نظارتی جلوگیری کرده اند و تجربه هم نشان داده استفاده از ظرفیت نظارت مردمی بسیار راهکار موثری است.
شعار سال: ابوالفضل ابوترابی درباره طرح سوت زنی و این‌که مطرح می‌شود با اجرایی شدن این طرح شاید عده‌ای به دروغ برای برخی از مقاصد شخصی گزارش‌های را ارائه کنند گفت: به هیچ عنوان این گونه نیست که بدون تحقیق و بررسی گزارشی بیاید و پذیرفته شود.   

این عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور تاکید کرد: اصل «سوت زنی» مبتنی بر حق الکشف است.  در واقع شخصی که جرم اقتصادی را کشف کند و اطلاع دهد طبق قانون درصدی به وی داده می‌شود، بنابراین اگر به دروغ مطلبی را بگوید طبیعتا از لحاظ مادی چیزی به او نمی‌رسد.

وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر اگر افراد بیایند و گزارش‌های دروغی را ارائه کنند و تهمتی را به فردی بزنند  طبق قانون افترا تحت تعقیب قرار می‌گیرند، زیرا ادعای را مطرح کرده‌اند که صحت ندارد.  

نماینده مردم نجف آباد افزود: وجه اصلی طرح «سوزنی» به منفعت مادی که شخصی آن را اعلام می‌کند باز می‌گردد تا درصدی از جرم کشف شده به صورت قانونی به او تعلق بگیرد؛ لذا زمینه اقتصادی برای افرادی که کشف می‌کنند ایجاد و انگیزه‌ای  برای ایشان شود تا بیایند اعلام کند جرمی اتفاق افتاده یا درحال رخ دادن است.

این عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور خاطر نشان کرد: حال مطرح می‌شود با قانون «سوت زنی» چه اتفاقی رخ می‌دهد؟  در کشور‌های جهان سوم و از جمله کشور ما که شفافیت حداکثری نداریم، تجربه نشان داده است که با «سوت زنی» آن‌چنان اتفاق خاصی نمی‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه اگر «سوت زنی» همراه با شفافیت باشد، اثرات بیشتری از اجرای آن خواهیم داد، ادامه داد: در صورتی که حداکثر دارایی‌های افراد اعلام شود تا جامعه داده‌های دارایی‌های افراد را مشاهده کنند آن وقت «سوت زنی» مانند بسیاری از کشور‌های دنیا، تا ۳۰ درصد در کشف جرم و فساد‌ می‌تواند موثر باشد.

ابوترابی با بیان این که «سوت زنی» در کشور‌های پیشرفته امروز توانسته شفافیت حداکثری به وجود بیاورد، گفت: کشور‌های پیشرفته از مکانیزم نظارت مردم بر مردم استفاده می‌کنند و با این نظارت از هزینه‌های سنگین دستگاه‌های نظارتی جلوگیری کرده اند و تجربه هم نشان داده استفاده از ظرفیت نظارت مردمی بسیار راهکار موثری است.

وی خاطر نشان کرد: طرح‌هایی در قالب «سوت زنی» می‌تواند برای جامعه ایجاد انگیزه کند و باعث مشارکت مردم در کشف فساد و جرم شود؛ بنابراین بهترین راه همان است که درصدی از این فساد را کشف شده را به خود مردم دهیم.

این عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور تاکید کرد: «سوت زنی» به تنهایی نمی‌تواند خیلی موثر باشد و ما در کنارش باید اقدامات دیگری را انجام دهیم، اما پیش بینی این است که به وسلیه این طرح در کشور‌های جهان سوم ۷  الی ۸ درصد فساد اداری و اقتصادی کشف شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹، کد خبر:۹۹۷۹۰۴، ilna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
نظارت های مردمی در ایران زمانی شکل میگیره که در زمینه مدنیت یک جامعه همه مون به بلوغ برسیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
این ها همش شعاره و هیچ وقت در ایران شدنی نیست همون بهتر که بسطش ندیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۸/۳۰
0
0
مردم ما به خودشون رحم ندارن بنظرم نمیتونن مرجع خوبی برای نظارت باشن
ناشناس
Netherlands
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
برای زدن این حرف ها در جامعه یکم دیر شده جناب ما باید از مجس بخوایم نظارت کنه همین
ناشناس
Netherlands
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۱
0
0
استفاده از این ظرفیت زمانی رخ میده که شما اعتمادتون به مردم و حضورشون در عرصه های نظارتی رو اثبات کنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین