پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۴۹۰
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
شورای پنجم تلاش می‌کند با فربه کردن ساختار شهرداری و وارد کردن نیرو‌های وفادارش به این نهاد (که جایی برای آن‌ها پیدا نشده) هزینه اداره شهر را بالا ببرد.
شعار سال: با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی فعالیت شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم ماهیت تیم اصلاح‌طلب بیش از پیش برای مردم هویدا می‌شود.

شورای شهر تهران که در زمان آغاز فعالیتش از وجود نیرو‌های مازاد در شهرداری می‌نالید و شورای دوره قبل را متهم به فربه و کند کردن بدنه اجرایی این ساختار می‌کرد، حال خود در ما‌ه‌های پایانی آستین همت بالا زده تا خود نیز برای کندتر کردن ساختار شهرداری تهران اقدامی انجام دهد.

پس از طرح عجیب و غریب شهرداری در برگزاری آزمون جذب دستیاران در شهرداری، شورای شهر تهران در هجدهم آبان ماه طرح یک فوریت سازمان مدیریت آب‌های سطحی در تهران را به تصویب رساند و در اقدامی جدیدتر در جلسه قبل شورای شهر طرح یک فوریتی ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست «HSE» شهر تهران را نیز به تأیید اکثریت اعضای پارلمان شهری رساند.

زهرا صدراعظم نوری که به‌عنوان رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران هر دو طرح را به صحن آورده و تأییدیه شورا را در این خصوص دریافت کرده معتقد است چه موضوع آب‌های سطحی و چه ایمنی در شهرداری تهران متولی ندارد و لازم است در شهرداری تهران ساختاری برای آن ایجاد شود.

مخالفان اصلاح ساختار شهرداری، ساختار آن را کندتر می‌کنند

مشخص نیست که چرا در بیش از ۳ سالی که از عمر شورای پنجم گذشته به این موضوعات مهم توجه نشده و در پایان دوره این فکر به ذهن آن‌ها خطور کرده است؛ البته صدای اعتراض یکی از اعضای شورای شهر به اقدامات این شورا درآمد و موضوع ایجاد سازمان آب‌های سطحی و اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست را به باد انتقاد گرفت.

سید حسن رسولی خزانه‌دار شورای اسلامی شهر تهران از مخالفان طرح سازمان آب‌های سطحی عنوان کرد که «متولی اصلی این مسئله در سطح ملی وزارت نیرو است. چطور مجموعه‌ای که در سطح ملی به صورت شرکت است به شهرداری توصیه می‌کند که سازمان ایجاد کند. مدیران شهرداری در ارتباط با مدیریت این مجموعه کاملاً دچار بلاتکلیفی شده‌اند؛ خواهش می‌کنم به توان کارشناسی شورا احترام بگذارید و از آوردن چنین لوایح خودداری کنید.»

این عضو شورای اسلامی شهر تهران در اعتراض به ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست «HSE» شهر تهران نیز گفت که «می‌گویند تشکیل این اداره را با شهرداری هماهنگ کردند و شهرداری نظر موافق داده است. اجازه بدهید به صراحت عرض کنم نظرات شهرداری در این خصوص نفیاً و اثباتاً برای موضوع سازماندهی و تشکیلات، فاقد اعتبار است، زیرا هر روز یک نظری دارد.»

وی با اشاره به این مطلب که لزوم مجموعه واحد‌های ایمنی یکپارچه، منسجم و کارآمد درست است، ولی این مسئله اکنون در بخش‌های اجرایی و عملیاتی سازمان آتش نشانی به‌عنوان متولی ارائه خدمات ایمنی وجود دارد.

شورای پنجم با ایجاد سازمان‌های هم‌عرض دولت برای نظام هزینه ایجاد می‌کند

در همین خصوص ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای شهر تهران در ارتباط با این اقدام مدیریت شهری به خبرنگار آنا گفت: هرگونه توسعه سازمان شهرداری به‌معنی جذب نیروی انسانی است. به‌نظر می‌رسد اعضای شورای پنجم به یک‌سری افراد بدهی و یا تعهدی دارند و به‌دنبال آن هستند که آن‌ها را به شهرداری آورده و به‌کارگیری کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به این‌که سازمان شهرداری پر شده و پذیرشی ندارد، تلاش دارند تا سازمانی‌هایی را که چندان ارتباطی با مأموریت شهرداری ندارد تاسیس کنند و با این اقدام افرادی که به آن‌ها تعهد دارند و بیرون مانده‌اند را به هر شکلی جذب شهرداری کرده و بار هزینه‌های شهر را بالا ببرند.

این عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران با بیان این‌که پیشنهاد تاسیس اداره کل HSE در ساختار سازمان آتش‌نشانی تعریف شده است، اظهار کرد: این اداره کل یک رده موازی با سازمان آتش‌نشانی خواهد بود که با توجه به فعالیت ۷۰ هزار نفر در بدنه شهرداری (به جز نیرو‌های پیمانکاری) نمی‌توان باز هم شرکت‌ها و سازمان‌های غیرمرتبط، مرتبط و یا موازی به این بدنه اضافه کرد.

قناعتی ادامه داد: با توجه محدودیت عمر دوره پنجم مدیریت شهری، برنامه آن‌ها چیزی جز اضافه کردن به هزینه‌های شهر برنامه دیگری نیست.

وی در ارتباط با طرح سازمان آب‌های سطحی نیز گفت: این طرح نیز به سازمان آب و فاضلاب بازمی‌گردد. در حال حاضر اگر معاونت عمران شهرداری تهران و کمیسیون عمران شورا با سازمان آب و فاضلاب شهر تهران همکاری کنند می‌توانند با همان ساختار سازمانی مشکل آب‌های سطحی را جلو ببرند. مشابه این کار را اداره کل آب و فاضلاب شهر تهران انجام می‌دهد و مشکلاتی داشتند که در دوره قبل به شورا آمده و مشکل ان‌ها را حل کردیم.

به جای اضافه کردن رده‌های موازی سازمانی مدیریت یکپارچه شهری را محقق کنید

این عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: شورای شهر به‌جای این‌که رده‌های هم‌عرض و یا مشابه دولتی را در قالب سازمان اضافه کند، بحث مدیریت یکپارچه شهری را محقق کنند و به جای این‌که سازمان اضافه کنند آب و فاضلاب شهر تهران را زیرنظر شورای شهر بیاورند.

قناعتی ادامه داد: مدیریت شهری در تحقق مدیریت یکپارچه باید مجموعه‌هایی را که در دولت به‌عنوان زیرمجموعه‌های ایمنی و HSE در شهر تهران تعریف شده را زیرنظر شورای شهر تعریف کند.

چرا شورای پنجم الان به فکر موضوع ایمنی و آب‌های سطحی تهران افتاده است؟

احمد صابری ظفرقندی کارشناس حوزه شهری هم معتقد است چه بحث HSE و چه مدیریت آب‌های سطحی هر دو از مأموریت‌های ذاتی شهرداری است، اما موضوع این است چرا با وجودی‌که این الزام وجود دارد، شورای پنجم در این شرایط به فکر ایجاد این ساختار و تشکیلات افتاده است.

این کارشناس حوزه شهری در ارتباط با مصوبات اخیر شورای شهر تهران در اضافه کردن ساختار شهرداری تهران اظهار کرد: مباحث ایمنی و مدیریت آب‌های سطحی هر دو از مأموریت‌های ذاتی شهرداری تهران است و نمی‌شود آن را انکار کرد. باید پرسید اگر این مباحث پیش از این در مدیریت شهری نبوده، چرا نبوده و باید از قبل ایجاد می‌شده، ولی این‌که الان این موضوع مطرح شده جای سؤال دارد.

وی با تأکید مجدد بر این‌که بحث آب‌های سطحی جزء وظایف ذاتی شهرداری است، افزود: مدیریت آب‌های سطحی نیازی به درست کردن سازمان جدیدی ندارد؛ موضوع جمع‌آوری آب‌های سطحی مسئولیتش با شهرداری تهران است و طرح ایجاد سازمان، ایجاد ساختار و تشکیلات و اضافه کردن پرسنل است که به‌نظر در شرایط فعلی ممکن است چنین اقدامی به صلاح نباشد.

صابری ظفرقندی در خصوص ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست «HSE» نیز گفت: بازرسی ایمنی هم در ارتباط با ساخت و ساز ساختمان‌هایی است که در محدوده شهر تهران ساخته می‌شود است که در واقع در حوزه وظایف سازمان نظام مهندسی قرار دارد، ولی چون نظارت شهرداری هم در آن وجود دارد این هم جزء مأموریت‌های ذاتی شهرداری است.

این کارشناس حوزه شهری اذعان کرد: هر دو موردی که به آن اشاره شد جزئی از وظایف شهرداری است و باید به آن توجه ویژه شود، اما این‌که این کار با چه هزینه و قیمتی و چرا در حال حاضر به آن توجه شده و به فکر آن افتاده‌اند و چرا پیش از این و در طی بیش از سه سال از دوره پنجم به فکر آن نیفتاده‌اید؟

آنچه از مباحث مطرح شده برمی‌آید این است که شورای پنجم در بازه زمانی کمتر از یک‌سالی که به پایان عمرش مانده دیگر نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات شهر بردارد و از آنجایی‌که دست آن‌ها در خدمت به پایتخت‌نشینان خالی است و امیدی به آینده ندارند چه بهتر که با بزرگ‌تر کردن سازمان عریض و طویل شهرداری تهران گره کوری بر مدیریت شهری بزنند تا هم نیرو‌های وفادار به خود را که تاکنون جایی برای آن‌ها پیدا نشده به بدنه شهرداری وارد کند و هم موضعی برای نقد ناکارآمدی در دوره بعدی داشته باشند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آنا پرس، تاریخ انتشار: ۴ آذر ۱۳۹۹، کدخبر:. ana.press، ۵۴۲۹۴۲
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
من نمیدونم چه خورده برده ای این ها با شهرداری ها دارن واقعا اوضاع رو به شدت بد کردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
شهرداری ها دارن روز به روز به قول شعار سال فربه تر میشن و کسی هم نیست که نظارت کنه رو کاراشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
برای چی وقتی میدونیم شهرداری ها دارن این همه بزه انجام میدن و فساد دارن فربه ترشون میکنیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
کشور داره بر پایه پارتی و رانت و اختلاس بنا میشه آینده کشور فاجعه هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
این ازمون داستانش چی بود اصلا برای چی باید این موضوع در خفا بلد میشد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
این ها همشون دستشون با هم تو یه کاسه ست به شهرداری میرسن تا اونم به این ها برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۴
0
0
مردم باید حافظه تاریخی خوبی داشته باشن تا این ماهیت اصلاح طلبی از یادشون نره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
شهرداري هارو گرفتن داغون كردن تا اينكه به منافع خودشون برسن اين كارشون درست نيست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
شهرداري ها انقد دارن به بعضي از مسئولين حال ميدن كه حد نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
امان از دست اين ازمون ها و رانتي كه درونشون رخ ميده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
الان اين ازمون هاي استخدامي تو كشور اصلا دقتي بهشون ميشه؟ واقعا جاي تاسف داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
اين همه مخالفت واحد هاي نظارتي و حكومتي يعني به هيچ كجاي اين ها نميرسه؟ خيلي بي انصافيه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۵
0
0
واقعا هم دستشون با هم تو يه كاسه ست و نميخوان كه اين موضوع نظارت بر شهرداري ها جان بگيره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین