پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۳۸۵
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷
یکی از پرکاربردترین اصطلاحات برای کاربران امروزی حجم اطلاعات است و به‌عنوان مثال برای استفاده از خدمات اینترنتی هنوز بسیاری از افراد نمی‌دانند چه تفاوتی میان گیگابیت و گیگابایت وجود دارد.
شعارسال: کوچک‌ترین بخش داده با نام بیت (b) شناخته می‌شود که در سیستم باینری هر بیت داده عدد صفر یا یک را در خود جا داده است. هر هشت بیت، یک بایت (B) را تشکیل می‌دهد و این سیستم اندازه‌گیری از سال 1956 تاکنون مورد استفاده قرار گرفته است. برای آنکه تفاوت استانداردهای اندازه‌گیری حجم اطلاعات بهتر مشخص شود، می‌توان آنها را به قرار زیر معرفی کرد:

- کیلو (K): هر کیلوبیت معادل 125 بایت هر کیلوبایت معادل 8 کیلوبیت

- مگا (M): هر مگابیت معادل 125 کیلوبایت هر مگابایت معادل 8 مگابیت

- گیگا (G): هر گیگابیت معادل 125 مگابایت هر گیگابایت معادل 8 گیگابیت

- ترا (T): هر ترابیت معادل 125 گیگابایت هر ترابایت معادل 8 ترابیت

یک گیگابیت معادل یک میلیارد بیت است و به صورت اختصاری با عنوان Gb شناخته می‌شود. در مقابل آن اصطلاح یک گیگابایت وجود دارد. هر گیگابایت معادل یک میلیارد بایت محاسبه می‌شود و علامت اختصاری آن GB است. البته نحوه استفاده از این واحد‌ها در سیستم‌های اندازه‌گیری متفاوت است. بیت معمولاً در زمینه انتقال داده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بر این اساس زمانی که از خدمات اینترنت موبایلی استفاده می‌کنید واحدهای اندازه‌گیری کیلوبیت یا مگابیت مورد استفاده قرار می‌گیرد. اپراتورهای موبایلی نیز در نسل جدید خدمات خود امکان اتصال به اینترنت بی‌سیم با سرعت مگابیت بر ثانیه را تبلیغ می‌کنند. همچنین زمانی که صحبت از شبکه‌های انتقال داده یا مراکز داخلی اطلاعاتی به میان می‌آید، اصطلاح مگابیت بر ثانیه یا گیگابیت بر ثانیه به کار می‌رود. بایت معمولاً برای نشان دادن ظرفیت داده کاربرد دارد. به عنوان مثال حجم فایل‌های ذخیره شده روی هارد دیسک را به این صورت مشخص می‌کنیم. لپ‌تاپ‌های جدید با حافظه داخلی یک ترابایت عرضه می‌شوند و شما حافظه فلش یا حافظه‌های جانبی microSD را در حجم‌های 16، 32 یا 64 گیگابایتی خریداری می‌کنید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 8، تاریخ انتشار: سه شنبه 6 مهر 1395، شماره: 6321 .

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین